Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zijn?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zijn?



Bericht door WiSpi »

Soms (dus niet altijd) is de huishoud accu snel leeg (een Beaut AGM 120 accu. Twee jaar oud. Eén keer - zonder het te beseffen - helemaal leeg geweest. Verder zit er een Schaudt 208s EBL in).

Als dit gebeurt is dat bij een - ik denk - piekbelasting. Bijvoorbeeld als ik de boiler of kachel aanzet. De stroom valt dan uit en als ik hem weer aan doe, blijkt de accu (nagenoeg) leeg te zijn. Terwijl hij een hele week aan de stroomkabel thuis lag en ook vol weg ging (13,61 Volt).
Als ik op de voltmeter kijk geeft hij bij praktisch leeg 11,8 Volt aan. Dit verschil wordt gerealiseerd binnen 24 uur, terwijl wij praktisch niets gebruiken (alleen voor familiebezoek weggeweest).

In eerste instantie denk ik aan een kortsluiting als ik de boiler/kachel aanzet. Maar dan verwacht ik niet dat de accu daarna praktisch helemaal leeg is. Misschien klopt deze redenering niet.

Wat mij opvalt is dat ik de omvormer (Victron, zuiver sinus) aan heb staan, zonder dat er ik daarvan stroom gebruik. Vergeten uit te zetten en het groene lampje blijft dan branden. Kan het zijn dat deze omvormer zoveel stroom gebruikt, dat hij de huishoudaccu leegtrekt?

Of heb ik gewoon pech: kapotte accu. Je denkt dat hij vol, maar zijn capaciteit is praktisch niets meer. Als ik namelijk een uur rijdt, geeft hij weer 13,61 volt aan. Dat lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat je in één uur van praktisch helemaal leeg naar helemaal vol gaat.

Wie denkt er even met mij mee?

Is Beaut een goed accumerk? Een Victron accu (of Varta o.i.d.) zijn wel een keer zo duur, maar heb je dan ook een andere kwaliteit?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door blizard »

De enige oplossing is: laten meten door een accuboer
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door javanes »

Die Beaut AGM accu moet af en toe geladen worden met 14.6-14.8V.
Een spanning die je EBL of dynamo nooit halen.
En dat gaat dus ten koste van je accu.

Je kunt proberen om er weer wat leven in te blazen door de accu een paar keer te laden met een externe lader, die spanning wel haalt.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

javanes schreef:Die Beaut AGM accu moet af en toe geladen worden met 14.6-14.8V.
Een spanning die je EBL of dynamo nooit halen.
En dat gaat dus ten koste van je accu.

Je kunt proberen om er weer wat leven in te blazen door de accu een paar keer te laden met een externe lader, die spanning wel haalt.
@Javanes: Is dat typisch Beaut of hebben alle AGM accumerken dit?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Kroppie »

de victron zal ongeveer 12Ah per 24 uur gebruiken als ie enkel maar aan staat zonder iets te doen , dan is een 120Ah accu dus in 5 dagen voor 50% ontladen en in 10 dagen is de accu dan echt 100% leeg.

ander punt, je zegt bij een piekbelasting valt de stroom weg, kan een slechte verbinding zijn tussen bijvoorbeeld accupool en accuklem, tussen klem en kabel, of aan massakabel, o.i.d., allemaal ff nalopen op schoon vrij van oxidatie en op vastzitten, geoxideerd/ ,dan eerst losmaken, schoonschuren, dan insmeren met vaseline, en dan pas weer monteren.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Kroppie »

Wispi, geldt voor alle AGM accu,s welke een laadspanning van +-14,7 volt nodig hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8460
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door EasyBee »

Ik heet dan weliswaar geen Javanes, maar als ik wat zoekwerk verricht zie ik
http://www.beaut.nu/fileuploads/sfl_agm120-12.pdf met
Equalization and Cycle Service 14.6 to 14.8 VDC
en
http://www.acpasion.net/foro/archivosad ... Ingles.pdf met
For a lead gel battery, set the battery selector switch to "Lead-Gel"
For a lead acid battery, set the battery selector switch to "Lead-Acid"
en
Livings Area Battery Final charging voltage 14.3 V

Die accu word niet optimaal geladen.
En in je topicstart lees ik :"Eén keer - zonder het te beseffen - helemaal leeg geweest."
Dat kan zomaar een killer geweest zijn voor je accu.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Dank jullie wel. Dat van die 14,6-14,8 is voor mij nieuw. Kun je met een externe lader (bijvoorbeeld CTEK MXS 5.0 Test & Charge 12 V 5 A) wel tot 14,6 laden?
Verder zal ik ook even kijken of de aansluitingen/klemmen nog optimaal zijn.

Ik zal de accu laten meten. Maar stel, dat die ene keer dat de accu helemaal leeg was, de oorzaak is van dit probleem: zou het dan niet zo moeten zijn dat hij het dan altijd niet goed doet? (in de herfstvakantie hadden we de hele week geen problemen)
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door Kroppie »

WiSpi schreef:Dank jullie wel. Dat van die 14,6-14,8 is voor mij nieuw. Kun je met een externe lader (bijvoorbeeld CTEK MXS 5.0 Test & Charge 12 V 5 A) wel tot 14,6 laden?
Verder zal ik ook even kijken of de aansluitingen/klemmen nog optimaal zijn.

Ik zal de accu laten meten. Maar stel, dat die ene keer dat de accu helemaal leeg was, de oorzaak is van dit probleem: zou het dan niet zo moeten zijn dat hij het dan altijd niet goed doet? (in de herfstvakantie hadden we de hele week geen problemen)
een slechte accu word nooit vanzelf meer beter, een slecht contact ook niet, maar dat kan nog weleens wisselen de ene keer wel de andere keer niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8460
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door EasyBee »

Die CTEK MXS 5 is een prima acculader voor alle typen loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah (onderhoudsladen tot 160Ah). Er zit ook een AGM optie op, maar die van jou is 120 Ah.
http://www.ctek.com/nl/products/vehicle/mxs-5-0
Maar alleen een accuboer kan je vertellen of hij nog te redden is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door travelscout »

Die Beaut´s zijn bewezen prima AGM´s, die lang mee kunnen gaan als je ze maar juist behandelt.
Als bij een willekeurige 100% volle accu, de spanning bij het inschakelen van een kleinere gebruiker al flink daalt, is die accu vrijwel altijd exit.
100% vol is beslist niet gelijk aan een accu spanning van "13,61V".

En pas op met die 14,7V. Bruikbaar om tot 80% vol te laden (Maar zeker niet ideaal).
Daarna die 14,7V meestal niet langer dan een uur. Dan terug naar maximaal 13,8V constant.
Zo wordt die uiteindelijk 100% vol.

Te lang 14,7V en je AGM is beslist naar de eeuwige accu-velden.....

En ook: de lader in vrijwel iedere EBL kun je op 14,7V af (laten) regelen.
Dat doe je echter niet, door hem simpelweg in een GEL-stand te zetten......

Ook kan een AGM vrij goed tegen diep ontladen. Maar ook hier is dit niet goed voor de levensduur.
Als die ooit helemaal leeg geweest is (= gelijk of minder dan 10,5V), kun je er vergif op in nemen dat je hem vrij snel zal moeten vevangen.
Omdat dat te voorkomen kun je vrij gemakkelijk een onderspanningsbeveiliging inzetten (schakelt de accu uit beneden bijvoorbeeld 11V).

En inderdaad, prima die blauwe jongens, maar ook die trekken in "standby" uiteindelijk je accu helemaal leeg.
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: huishoudaccu snel leeg. Kan de omvormer het probleem zij



Bericht door de Jonckheer »

Mijn advies zou zijn om een gewone semitractie aan te schaffen want je hele systeem is ongeschikt voor agm. De benodigde laadspanning wordt nooit gehaald en daar kan een agm niet tegen. Wil je toch een dichte onderhoudsvrije accu koop dan de Varta multi purpose. Die is er in agm maar ook als "gewone" semitractie. Die kun je ook als startaccu gebruiken mocht dat onverhoopt een keer nodig zijn. Voor de laagste prijs kun je het beste wat rondbellen of zoeken met Google.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door travelscout »

In de laadkarakteristiek voor cyclisch gebruik (zoals in campers), komt zelfs geen spanning voor boven de 13,8V. Wel als vereffeningslading.
En toch is deze accu (als die nieuw is) dus, bij 25gr.C., na 15 uur 100% vol.

Zie, Pag.2, halverwege, linkerzijde (dank easybee!):
http://www.beaut.nu/fileuploads/sfl_agm120-12.pdf

Overigens is die (uiteraard) ook geschikt om op te starten.

Als de accu van ts inderdaad overleden is, moet de oorzaak toch echt ergens in de "te¨ diep-ontlading(en) ervan zitten. Zonde. Is toch eenvoudig te voorkomen met een spanningsbewaker.
Paul.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu snel leeg: kan de omvormer het probleem zij



Bericht door WiSpi »

Dat hij destijds helemaal ontlaadde had te maken, dat hij niet meer laadde (massa probleem) en daar kwamen we te laat achter. Zo'n beveiliging is een 'must' voor ons. Dus die ga ik inbouwen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie