Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Ik heb enige tijd geleden een camper gekocht: Weinsberg Cosmos op Fiat Ducato 120 MultiJet uit 2008. Er zitten 2 nieuwe HHaccu's en een nieuwe startaccu in, alle drie: ETN 600 402 083 ppac 60038 (12 V, 100 Ah-830 A EN)
Nu blijkt dat de HHaccu's niet via de dynamo opgeladen worden, wel via paalstroom. Wanneer HHaccu's leeg (of uitgeschakeld, neem ik aan) dan worden ze tijdens het rijden niet meer opgeladen.
In het elektrisch/elektronisch systeem zitten de volgende elementen:
CBE acculader CB-516 16 A
CBE verdeelkast 12 V 16 A

Waar zit het probleem.
Weinsberg-dealer (caravan, camper): die optie voor opladen zit er dan niet op, hier staat er nog zo een. Daar ga ik dus niet meer naar toe! Ik ben geen techneut, maar heb (nog) wel een redelijk gezond verstand.
Fiat-dealer: dynamo is goed, startaccu is goed, HHaccu daar komen wij niet aan, hoort niet bij de auto. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Ergens heb ik iets gelezen over een scheidingsrelais of een diodebrug die kapot kan zijn, maar die schijnt op verschillende plaatsen in het systeem te kunnen zitten.
Wat moet ik nu doen, wie kan mij adviseren?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5458
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: HHaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Atoz »

Probeer eens het volgende
Aan de HH accu zouden dikke zwarte kabels moeten aangesloten zijn.
Naar de lader denk ik
Naar de verbruikers denk ik
En misschien ook nog eentje richting je "auto" eventueel massaschzkelaar cyrix of wat dan ook.
Maar die kabels richting auto zou je moeten vinden, anders laden ze niet op'tijdens rijden (wist je al)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: HHaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door javanes »

Het lijkt er op dat de zekering van de (gesimuleerde) d+ kapot is.
Zit er niet ergens een verdeelkast met zekeringen waar de nodige afbeeldingen bij staan?
Daar zit bij CBE meestal die zekering bij. En die is maar 2 of 3A.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Aloys »

Misschien makkelijker: als het goed is loopt er een dikke kabel vanaf de + van de startaccu de camper in,
naar de huishoudaccu's. Bij de huishoudaccu's moet deze kabel ook terug te vinden zijn.
Aan beide kanten van die kabel hoort een zekering te zitten, meestal iets van 60A. Die zekeringen zitten
waarschijnlijk in de kabel, dicht bij de pluspool van de accu. Eén ervan zou stuk kunnen zijn.

Je kunt ook meten, met een eenvoudige universeelmeter in de stand = (gelijkspanning) en bijv. 20Volt.
Wanneer de motor draait staat er op de startaccu méér dan 13, waarschijnlijk ruim 14V.
Ongeveer dezelfde spanning zou er dan ook op de + van de huishoudaccu('s) moeten staan. Let wel: met
draaiende motor!

Zo niet, dan moeten we verder kijken naar het type scheider (relais, Cyrixrelais of diode) wat er tussen zit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

De startaccu zit onder een luik voor de bestuurdersstoel (voor de niet technische TS :wink: ).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Extra informatie:
op het controle paneel (PC-100KN) brandt het rode lampje van de startaccu wanneer er geen paalstroom is. Dat suggereert dat de accu leeg is, maar dat is niet het geval.
Zodra de paalstroom aangesloten wordt, verdwijnt het rode licht en branden de drie groene om aan te geven dat de startaccu vol is.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Volgens de diagnose van de Fiat-dealer: laadspanning dynamo is goed, accu's zijn in orde, zekeringen (de grote bij de accu's) ook.
Wat ik niet goed begrijp is dat er een kabel van de startaccu naar de HHaccu zou moeten lopen. Zit daar niet juist dat verdeelblok tussen?
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

zekering in verdeelblok op D+ gecontroleerd: ook in orde.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

Begin eens met spanning van alle accu's te meten met draaiende motor en met paalstroom (zonder draaiende motor). Die zou steeds (bijna) gelijk moeten zijn. Alleen zonder draaiende motor en zonder paalstroom kan de spanning van de accu's verschillen.
Volgens je beschrijving van het branden van de leds op het controlepaneel zou er iets mis kunnen zijn met de elektronica van het controlepaneel. De microprocessor daarin stuurt alles aan.

Hoe weet je eigenlijk dat de HH-accu's niet door de dynamo opgeladen worden?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5458
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Atoz »

Antonie schreef:Extra informatie:
op het controle paneel (PC-100KN) brandt het rode lampje van de startaccu wanneer er geen paalstroom is. Dat suggereert dat de accu leeg is, maar dat is niet het geval.
Zodra de paalstroom aangesloten wordt, verdwijnt het rode licht en branden de drie groene om aan te geven dat de startaccu vol is.
Hoe weet je dat de HH accu niet leeg is?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Wanneer de HHaccu's via de paalstroom opgeladen zijn (en de ledjes op het controlepaneel aangeven dat de HHaccu's vol zijn), kan ik zonder paalstroom ongeveer anderhalve dag alle apparaten laten werken, incl. koelkast voordat de accu's leeg zijn (volgens de handleiding nog maar 10V spanning hebben). Het maakt niet uit of ik dan al die tijd heb stilgestaan of vele uren heb gereden. De accu's laden dan niet op via de dynamo. Sluit ik de paalstroom aan, dan zijn ze na enige tijd weer vol.
Uit de handleiding leid ik af dat het controlepaneel slechts controleert en signaleert, terwijl het verdelingsblok zorgt voor het laden van de HHaccu wanneer de motor loopt, de dynamo meer dan 13,3 V spanning levert.
Ten overvloede: bij lopende motor en zonder paalstroom geeft het controlelampje van de startaccu aan dat die leeg is en brandt het controlelampje van de dynamo niet (terwijl deze accu dus niet leeg is en de dynamo wel werkt).
Naar mijn idee wijst dit allemaal naar een probleem in het verdelingsblok.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Kroppie »

schroef dat blok dan eens open, en dan kijken of je mss nog een zekering ziet, of dat het uitgebrand is o.i.d.

en als alle 3 de accu,s het zelfde nummer/opschrift hebben , zijn de hh accu,s ook startaccu,s , die houden een cyclus gebruik als hh accu niet lang vol, helemaal niet als ze vaker tot 10volt ontladen worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door seth_space »

Als ik dit zo bekijk: http://www.marcleleisure.co.uk/store/pd ... rcuits.pdf
Dan zou knopt 3 de batterij check aangeven en knop 8 de lading van beide batterijen.
It shows the car and leisure batteries recharging through engine alternator.
DE aansluitingen staan ook in deze handleiding.
CAR BATTERY (B1) RECHARGING
LEISURE BATTERY (B2) RECHARGING
ELECTRONIC BATTERY SEPARATOR
When the battery charger is charging, an electronic device allows a recharging (max 2A) of the car
battery (B1), the system gives priority to the leisure battery (B2).
by alternator: through the separating relais, when the engine is started. The +KEY engine starting
controls electronically a small relais which controls the other relais: parallel, fridge, awning light, etc.
by 230V net: buffer system through battery charger (see " ").
by solar panel: through a solar regulator.
An electronic device, which is controlled by the + Key engine starting, switches on the battery
parallel when the alternator voltage is under 13,3V and switches it off when the engine starting key is
off or the voltage is under 12V.
This device controls also the awning light’s relais, which works only when the engine is off.
a)
b)
c)
battery charg
Misschien heb je hier iets aan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Aloys »

Kroppie schreef:... en als alle 3 de accu,s het zelfde nummer/opschrift hebben , zijn de hh accu,s ook startaccu,s , die houden een cyclus gebruik als hh accu niet lang vol, helemaal niet als ze vaker tot 10volt ontladen worden.
Mijn ervaring is anders; in mijn eerste VW-busje heb ik 8 jaar lang (tot de verkoop) een tweedehands
startaccu gebruikt als huishoudaccu. Niet stuk te krijgen! :D
Ook in mijn vorige camper 2 x 100Ah startaccu's, ruim 6 jaar lang gebruikt zonder problemen. Toen
begonnen ze ongelijk te verouderen en heb ik ze vervangen.

Maar 10V is té leeg, dat ben ik wel met je eens.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie