Stroomvoorziening zónder huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:en waarom zou je een radio niet mogen afzetten.?(lekker rustig)
jos
Inderdaad sommige radio's onthouden hun settings, andere modellen vragen zelfs de code.
Zelf heb er een hekel aan om de instellingen van al mijn klokjes bij iedere stroomuitval weer juist te zetten.
En mijn alarm gaat af.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou uitgaan van 1 accu en wel de Varta Dualpurpose. Zo groot mogelijk, desnoods de 230 Ah als je die plaatsen kunt. Die kun je zowel als start- als hh accu gebruiken. Ik doe dat in mijn bus ook met 6 van die accu's en dat werkt feilloos. Ook als agm te koop maar dat zou ik niet doen want je dynamo levert daar een te laag voltage voor.
schuurg
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 okt 2017, 18:44

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door schuurg »

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Mijn conclusie op basis van jullie antwoorden is: óf 1 alleskunner (en niet twee accu's parallel), óf toch gewoon voor het traditionele systeem gaan. Ik heb nog wat zitten rekenen en de spanningsval tijdens het starten is nog behoorlijk groot in de parallelschakeling doordat er lange kabels (3 meter) naar de laadruimte moeten. Dat is zonde want dat betekent dat de minimale accuspanning hoger moet zijn dan normaal om te kunnen starten. Ik ga kijken hoeveel ruimte er is in het motorcompartiment, als daar genoeg ruimte is installeer ik daar een grote accu (Varta ga ik ook ff bekijken idd), anders gewoon het traditionele systeem. Ook het schakelen m.b.v. een BMV ga ik even bekijken, alhoewel ik het voordeel nog niet helemaal zie.

Groeten en fijne zaterdag allemaal!

Guus
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door seth_space »

Kampo, TS geeft aan ongeveer max 180Watt te verbruiken. Dat is dus max 15A en dat kan prima op de load volgens Victron. Voordeel is ook de bescherming van je accu bij die gebruikers en de manier waarop je via de app bijv zaken kunt uitlezen.
Ik zie dus alleeen een win/win situatie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door kampo »

:-B Wat het stroomverbruik betreft vertrouw ik TS zijn uitspraak niet...
ik heb geen kristallen bol, minder als 15A max kan, maar meestal is het af en toe "iets" meer, zoals bij alle andere kampeerders.

Kijk eens goed (hierboven) naar de in en uitschakelspanning van die LOAD uitgang op een MPPT en stel je de vraag hoe dat dat dan in de camper praktijk gaat.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomvoorziening zónder huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

schuurg schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties! Mijn conclusie op basis van jullie antwoorden is: óf 1 alleskunner (en niet twee accu's parallel), óf toch gewoon voor het traditionele systeem gaan. Ik heb nog wat zitten rekenen en de spanningsval tijdens het starten is nog behoorlijk groot in de parallelschakeling doordat er lange kabels (3 meter) naar de laadruimte moeten. Dat is zonde want dat betekent dat de minimale accuspanning hoger moet zijn dan normaal om te kunnen starten. Ik ga kijken hoeveel ruimte er is in het motorcompartiment, als daar genoeg ruimte is installeer ik daar een grote accu (Varta ga ik ook ff bekijken idd), anders gewoon het traditionele systeem. Ook het schakelen m.b.v. een BMV ga ik even bekijken, alhoewel ik het voordeel nog niet helemaal zie.

Groeten en fijne zaterdag allemaal!

Guus
waarom niet gewoon een scheidingsrelais tussen de 2 accu,s, probleem spanningsval opgelost, en ook niet zulke dikke kabels nodig, en ook de mppt zal wat load schakelen betreft beter reageren


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie