zonnepanelen koppelen aan een EBL 99 op Dethleffs T584

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
hbaas
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 20:39

zonnepanelen koppelen aan een EBL 99 op Dethleffs T584



Bericht door hbaas »

Ik ben van plan om 2 zonnepanelen van 100 watt parallel (geen last dat 1 van de 2 panelen minder presteert bij plaatselijke schaduw) te koppelen aan een MPPt regelaar, welke dan via het speciale kabeltje verbonden wordt aan mijn EBL 99.
Misschien plaats ik ook nog een Cyrex relais, zodat de start en HH accu gelijktijdig geladen worden door de zonnepanelen.
Wie heeft ervaring of kan van advies dienen om een hiervoor een Victron 75/15 regelaar te nemen of een Schaud 1218A, welke de mogelijkheid schijnt te hebben om de startaccu separaat te laden. Mijn gevoel zegt mij dat in serie zetten van de zonnepanelen minder effectief is.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: zonnepanelen koppelen aan een EBL 99 op Dethleffs T584



Bericht door Arie55 »

De meningen zijn hier nogal verdeeld over het parallel of in serie schakelen van zonnepanelen. Je kan via de youtube filmpjes zelf een oordeel vellen.

Zelf heb ik de zonnepanelen in serie geschakeld omdat de mppt van victron een net even een wat hoger rendement leverd. Als je het handig vind om het vermogen via de ebl99 te voeren is aan jou. De ebl99 is niet meer dan een centraal aansluit blok met zekeringen en een lader erin. Voordeel is dat je de laadstroom op het paneel kan zien. Nodig is het niet, de regelaar kan rechtstreeks op de accu aangesloten worden.
Ik heb overigens 2 x 130Wp op deze mppt aangesloten en heb maar 1 of 2 keer iets van 12A voorbij zien komen. Dit komt ook doordat de panelen plat op dak liggen, ondanks dat het een zonnige dag was. Zonnepanelen zijn zeer richtingsgevoelig.

Wat ik van het opladen van de start accu vind, is dat ik het auto en woon gedeelte zoveel als mogelijk apart wil houden. Is de start accu goed, dan start de auto gewoon. Ook na maanden van niet gebruiken (mits er geen sluip verbruik is) Dus bij mij geen Cyrex. Over gerbuik van dit apparaat zijn de meningen ook verdeeld.

Mijn ervaring over de mppt van victron... euh, een paar jaar geleden geinstalleerd en een paar keer (kan ik nog steeds op 1 hand tellen) gekeken wat die ledjes erop doen. Aansluiten en vergeten zeg maar. Want het ding staat constant 'aan'.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: zonnepanelen koppelen aan een EBL 99 op Dethleffs T584



Bericht door gjvonk »

Bij mij worden huidige accu en startaccu wel via een speciale laadregelaar en EBL geladen. Hoeft niet perse Schaudt te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Plaats reactie