Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Allen, grote dank voor de input.
Ik begin een goed beeld te krijgen denk ik zo.
Idee:
Profitexx omvormer eruit, 220 wil ik eigenlijk niet nodig hebben.
Daardoor is direct het mogelijk aanwezige probleem opgelost, dat de 1e HH accu wordt geladen door de omvormer.
Solar charger moet het 12v circuit gaan voeden, maar dan op de juiste accu (of de parallel geschakelde accu's)
Load-out van de solar charger laten voor wat het is.
De accu's evt parallel schakelen. Doe ik dat met de bestaande accu;'s (90 en 115Ah), dan bekort ik hun levensduur. Sowieso even controleren wat voor accus's het precies zijn.
In principe de accu's laden met 10 á 20% van de accucapaciteit (9/18Ah bij de orig HH accu, iets meer bij de 2e HH accu en 20/40A bij beide parallel geschakeld)
Als de accu's geschikt zijn, dan kan ik:
- HH2 verplaatsen naar de bijrijdersstoel.
- Beide accus parallel schakelen (staan dan dicht bij elkaar)
- Evt. HH1 ook verplaatsen van bestuurdersstoel naar bijrijdersstoel
- Solar charger Accu -out voorzien van langere (en dus dikkere) bekabeling naar de accu's
Nog maar even een afbeelding van de Cramer EBL.
Ik zie 2 accu's op het schema, maar dat zullen Auto en HH1 zijn neem ik aan.
En levert ie nou max 15A voor het laden? Da's niet heel slecht voor een 92-er lader.
Ik begin een goed beeld te krijgen denk ik zo.
Idee:
Profitexx omvormer eruit, 220 wil ik eigenlijk niet nodig hebben.
Daardoor is direct het mogelijk aanwezige probleem opgelost, dat de 1e HH accu wordt geladen door de omvormer.
Solar charger moet het 12v circuit gaan voeden, maar dan op de juiste accu (of de parallel geschakelde accu's)
Load-out van de solar charger laten voor wat het is.
De accu's evt parallel schakelen. Doe ik dat met de bestaande accu;'s (90 en 115Ah), dan bekort ik hun levensduur. Sowieso even controleren wat voor accus's het precies zijn.
In principe de accu's laden met 10 á 20% van de accucapaciteit (9/18Ah bij de orig HH accu, iets meer bij de 2e HH accu en 20/40A bij beide parallel geschakeld)
Als de accu's geschikt zijn, dan kan ik:
- HH2 verplaatsen naar de bijrijdersstoel.
- Beide accus parallel schakelen (staan dan dicht bij elkaar)
- Evt. HH1 ook verplaatsen van bestuurdersstoel naar bijrijdersstoel
- Solar charger Accu -out voorzien van langere (en dus dikkere) bekabeling naar de accu's
Nog maar even een afbeelding van de Cramer EBL.
Ik zie 2 accu's op het schema, maar dat zullen Auto en HH1 zijn neem ik aan.
En levert ie nou max 15A voor het laden? Da's niet heel slecht voor een 92-er lader.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Ja 15A is voldoende voor 1 accu, ongeacht welke van de 2 je neemt.
Met gebruik van beide accu's wordt het al wat krapper. Is dan belangrijk om het laden te monitoren om te kijken naar het spanningsverloop en of hij netjes afschakelt en weer inschakelt bij welk spanningsniveau.
Is wel een verouderde lader qua techniek. Een modernere meertrapslader doet het wat netter en krijgt de accu echt vol. Andere mogelijkheid is het gebruik van een moderne zonnepaneelregelaar. Dan wordt de accu toch regelmatig "modern" geladen.
Zijn dingen, die je altijd later nog kan bekijken.
Succes!
Met gebruik van beide accu's wordt het al wat krapper. Is dan belangrijk om het laden te monitoren om te kijken naar het spanningsverloop en of hij netjes afschakelt en weer inschakelt bij welk spanningsniveau.
Is wel een verouderde lader qua techniek. Een modernere meertrapslader doet het wat netter en krijgt de accu echt vol. Andere mogelijkheid is het gebruik van een moderne zonnepaneelregelaar. Dan wordt de accu toch regelmatig "modern" geladen.
Zijn dingen, die je altijd later nog kan bekijken.
Succes!
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Het idee om de lader eruit te halen (en geen andere te plaatsen) zou ik laten varen. Meer om het idee dat je er beter MEE verlegen kan zitten dan OM verlegen.
Er zijn immers voldoende mogelijkheden toch 230V te hebben of het nu via een omvormer gaat of via de walstroom.
Arie
Er zijn immers voldoende mogelijkheden toch 230V te hebben of het nu via een omvormer gaat of via de walstroom.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
[EDIT], tekening aangepast op basis reactie myway.
Heren en dames,
Het wordt tijd om dit topic eens wat meer hands-on aan te pakken.
Dat betekend morgen maar eens de accu van het solarpanel eruit halen.
Even teruglezen op dit forum, hoe ik moet afkoppelen)
En dan gaan passen en meten, war ik de accu wel kwijt kan.
O.a. op basis daarvan bepalen of we voorlopig met 1 of 2 HH accus's gaan werken. Ik denk eigenlijk dat ik het meer dan makkelijk met 1 accu afkan. Alleen licht, waterpomp, , kachelventilator en vermoedelijk de regelunit van de boiler gebruiken 12 volt.
alle overige zaken (al dat Apple spul) laden we tijdens het raden of vanuit de powerbank die we ook tijdens het rijden vullen.
En leeg is leeg, dan lezen ze ook eens een boek
Mag ik jullie mening over het onderstaande schema?
Vooral de technische correctheid.
Dank!
Heren en dames,
Het wordt tijd om dit topic eens wat meer hands-on aan te pakken.
Dat betekend morgen maar eens de accu van het solarpanel eruit halen.
Even teruglezen op dit forum, hoe ik moet afkoppelen)
En dan gaan passen en meten, war ik de accu wel kwijt kan.
O.a. op basis daarvan bepalen of we voorlopig met 1 of 2 HH accus's gaan werken. Ik denk eigenlijk dat ik het meer dan makkelijk met 1 accu afkan. Alleen licht, waterpomp, , kachelventilator en vermoedelijk de regelunit van de boiler gebruiken 12 volt.
alle overige zaken (al dat Apple spul) laden we tijdens het raden of vanuit de powerbank die we ook tijdens het rijden vullen.
En leeg is leeg, dan lezen ze ook eens een boek
Mag ik jullie mening over het onderstaande schema?
Vooral de technische correctheid.
Dank!
Laatst gewijzigd door macfocus op zo 01 apr 2018, 22:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Lijkt mij geen goed idee.
De kabels, in jou geval draadjes, tussen de hh-accu’s tenminste 35 mm2 en deze kabels van gelijke lengte.
Alle plussen van laders/verbruikers op accu1 alle minnen van laders/verbruikers op accu2.
Er zit geen scheiding tussen de motor accu en het huis gedeelte.
Als de kabel tussen accu1 en accu2 langer is dan 40 cm een zekering er tussen, bij 35mm2 100amp.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De kabels, in jou geval draadjes, tussen de hh-accu’s tenminste 35 mm2 en deze kabels van gelijke lengte.
Alle plussen van laders/verbruikers op accu1 alle minnen van laders/verbruikers op accu2.
Er zit geen scheiding tussen de motor accu en het huis gedeelte.
Als de kabel tussen accu1 en accu2 langer is dan 40 cm een zekering er tussen, bij 35mm2 100amp.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Dank, je hebt natuurlijk gelijk.
- De kabels tussen de HH accu's vergroot (wat ik wel wist maar vergeten was aan te passen...)
- Massa aansluiting verlegt naar HH accu 2
- De scheiding tussen Start en HH accus's is er wel, maar was niet ingetekend. Scheidingsrelais zit in de EBL. Tekening aangepast.
- Zekering toegevoegd.
Hoe dik zouden de kabels van Solar unit, naar Accu's moeten zijn?
- De kabels tussen de HH accu's vergroot (wat ik wel wist maar vergeten was aan te passen...)
- Massa aansluiting verlegt naar HH accu 2
- De scheiding tussen Start en HH accus's is er wel, maar was niet ingetekend. Scheidingsrelais zit in de EBL. Tekening aangepast.
- Zekering toegevoegd.
Hoe dik zouden de kabels van Solar unit, naar Accu's moeten zijn?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
De massakabel van je electroblock ook verleggen naar accu 2.
De dikte van de draad van je regelaar staat op pag 5 van je eerder genoemde handleiding.
De dikte van de draad van je regelaar staat op pag 5 van je eerder genoemde handleiding.
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Zoals ik in mijn eerder bericht aan gaf, de plussen en de minnen aansluiten.myway schreef:Lijkt mij geen goed idee.
De kabels, in jou geval draadjes, tussen de hh-accu’s tenminste 35 mm2 en deze kabels van gelijke lengte.
Alle plussen van laders/verbruikers op accu1 alle minnen van laders/verbruikers op accu2.
Er zit geen scheiding tussen de motor accu en het huis gedeelte.
Als de kabel tussen accu1 en accu2 langer is dan 40 cm een zekering er tussen, bij 35mm2 100amp.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zekeren zie ik nu 1 zekering van 35 Amp bij iedere accu een zekering plaatsen van 100amp.
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Ok,
Vandaag de camper even ingedoken.
Als eerste de 2 HH accu maar eens uit de auto gehaald en gekeken wat het precies voor type is. (Eerst "+" van het paneel losgekoppeld)
Staat er uiteraard niet op, maar de symbolen (Boot/Caravan/zonnepaneel) en wat geGoogle, leert mij dat het een semi-tractie zou moeten zijn.
Dat is dus prima.
Zoals ik mijn bericht van gisteren al aangaf denk ik dat 1 accu voorlopig voldoende gaat zijn voor ons.
Dat opgeteld bij het noodzakelijke verleggen van diverse kabels maar besloten om in eerste instantie het 1 HH accu systeem te hanteren.
Mocht blijken dat het niet voldoende is, dan kan ik altijd nog de boel aanpassen zoals hierboven geschetst (met medeneming van de laatst gemelde aanpassingen)
Dus:
- De stoel eruit
- Bestaande 90 Ah HH Accu loskoppelen
- Gaat er niet uit...
- EBL deels loskoppelen en even uit het stoelframe schuiven
- Accu eruit
- Diverse aansluitingen even goed schoonmaken
- Beetje passen en meten, constateren dat de houtenvulplankjes die de vorige eigenaar gebruikte om de accu to fixeren, nu op de bodem moeten, dan past de nieuwe accu exact
- Per ongeluk sluiting maken tussen HH accu "-" kabel en "+" vanaf Start accu....
- Andere 115 Ah HH accu erin
- EBL weer terug
- Controle op werking
- Accu 1 (Start accu), doet niks op paneel, logisch want sluiting gemaakt
- 30 A zekering vervangen
- Alles OK
Blijft over:
Het zonnepaneel aansluiten op de HH accu
Vragen:
- Moet dat op de accu of via de EBL?
- Paneel - Solar regel unit (SRU)-> Accu
of:
- Paneel -> SRU -> EBL
- Kabel lengte in dikte
De afstand van SRU naar EBL/Accu is ± 5 meter.
ou zie ik in de documentatie wel iets staan over amperes en lengte etc., maar ik kan dat even niet vertalen naar mijn situatie. (kennisgebrek aan mijn kant):
Kan ik de Solar regel unit laten zitten waar die zit, of MOET ik hem verplaatsen? (dichterbij als 2,5 meter gaat hem niet worden)
Dank voor de input!
Plaatjes bij het praatje:
de "oude" 2e HH accu, wat nu dus de 1e HH accc wordt (115Ah)
Bestaande situatie 1e HH accu (90Ah)
Work in Progress
Nieuwe situatie 115Ah accu geplaatst
Deze kwam er uit (oude 1e HH accu (90Ah)
Vandaag de camper even ingedoken.
Als eerste de 2 HH accu maar eens uit de auto gehaald en gekeken wat het precies voor type is. (Eerst "+" van het paneel losgekoppeld)
Staat er uiteraard niet op, maar de symbolen (Boot/Caravan/zonnepaneel) en wat geGoogle, leert mij dat het een semi-tractie zou moeten zijn.
Dat is dus prima.
Zoals ik mijn bericht van gisteren al aangaf denk ik dat 1 accu voorlopig voldoende gaat zijn voor ons.
Dat opgeteld bij het noodzakelijke verleggen van diverse kabels maar besloten om in eerste instantie het 1 HH accu systeem te hanteren.
Mocht blijken dat het niet voldoende is, dan kan ik altijd nog de boel aanpassen zoals hierboven geschetst (met medeneming van de laatst gemelde aanpassingen)
Dus:
- De stoel eruit
- Bestaande 90 Ah HH Accu loskoppelen
- Gaat er niet uit...
- EBL deels loskoppelen en even uit het stoelframe schuiven
- Accu eruit
- Diverse aansluitingen even goed schoonmaken
- Beetje passen en meten, constateren dat de houtenvulplankjes die de vorige eigenaar gebruikte om de accu to fixeren, nu op de bodem moeten, dan past de nieuwe accu exact
- Per ongeluk sluiting maken tussen HH accu "-" kabel en "+" vanaf Start accu....
- Andere 115 Ah HH accu erin
- EBL weer terug
- Controle op werking
- Accu 1 (Start accu), doet niks op paneel, logisch want sluiting gemaakt
- 30 A zekering vervangen
- Alles OK
Blijft over:
Het zonnepaneel aansluiten op de HH accu
Vragen:
- Moet dat op de accu of via de EBL?
- Paneel - Solar regel unit (SRU)-> Accu
of:
- Paneel -> SRU -> EBL
- Kabel lengte in dikte
De afstand van SRU naar EBL/Accu is ± 5 meter.
ou zie ik in de documentatie wel iets staan over amperes en lengte etc., maar ik kan dat even niet vertalen naar mijn situatie. (kennisgebrek aan mijn kant):
Wat moet ik er tussen knopen kwa kabeldikte?The battery cable should be as short as possible (1 – 2 m) and have a suffi- ciently large cross-section to keep losses as low as possible, e.g. 2.5 mm2 at 10 A and 2 m; 4 mm2 at 20 A and 2 m; 6 mm2 at 30 A and 2 m.
Kan ik de Solar regel unit laten zitten waar die zit, of MOET ik hem verplaatsen? (dichterbij als 2,5 meter gaat hem niet worden)
Dank voor de input!
Plaatjes bij het praatje:
de "oude" 2e HH accu, wat nu dus de 1e HH accc wordt (115Ah)
Bestaande situatie 1e HH accu (90Ah)
Work in Progress
Nieuwe situatie 115Ah accu geplaatst
Deze kwam er uit (oude 1e HH accu (90Ah)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Hi all,
Vraagje:
Aanpasssingen gedaan, blijft over:
Het zonnepaneel aansluiten op de HH accu
Vragen:
- Moet dat op de accu of via de EBL?
- Paneel - Solar regel unit (SRU)-> Accu
of:
- Paneel -> SRU -> EBL
- Kabel lengte in dikte
De afstand van SRU naar EBL/Accu is ± 5 meter.
ou zie ik in de documentatie wel iets staan over amperes en lengte etc., maar ik kan dat even niet vertalen naar mijn situatie. (kennisgebrek aan mijn kant):
Kan ik de Solar regel unit laten zitten waar die zit, of MOET ik hem verplaatsen? (dichterbij als 2,5 meter gaat hem niet worden)
Vraagje:
Aanpasssingen gedaan, blijft over:
Het zonnepaneel aansluiten op de HH accu
Vragen:
- Moet dat op de accu of via de EBL?
- Paneel - Solar regel unit (SRU)-> Accu
of:
- Paneel -> SRU -> EBL
- Kabel lengte in dikte
De afstand van SRU naar EBL/Accu is ± 5 meter.
ou zie ik in de documentatie wel iets staan over amperes en lengte etc., maar ik kan dat even niet vertalen naar mijn situatie. (kennisgebrek aan mijn kant):
Wat moet ik er tussen knopen kwa kabeldikte?The battery cable should be as short as possible (1 – 2 m) and have a suffi- ciently large cross-section to keep losses as low as possible, e.g. 2.5 mm2 at 10 A and 2 m; 4 mm2 at 20 A and 2 m; 6 mm2 at 30 A and 2 m.
Kan ik de Solar regel unit laten zitten waar die zit, of MOET ik hem verplaatsen? (dichterbij als 2,5 meter gaat hem niet worden)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee
Vandaag het laatste restje ellende uit de elektra gehaald.
Wel wilden de camper even stofzuigenen slim genoeg hingen we de camper dus even aan de 230v.
Niks....
Na wat denk en meetwerk bleek dat de EBL geen stroom kreeg. Nogeven verder spitten, bleek dat een stopcontact in de kledingkast wel stroom kreeg.
230v zekeringautomaat maar eens open geschroefd. En ja hoor, kroonsteentjeswerk...
Het bewijs dat de omvormer de lader stond te voeden.....
Wel wilden de camper even stofzuigenen slim genoeg hingen we de camper dus even aan de 230v.
Niks....
Na wat denk en meetwerk bleek dat de EBL geen stroom kreeg. Nogeven verder spitten, bleek dat een stopcontact in de kledingkast wel stroom kreeg.
230v zekeringautomaat maar eens open geschroefd. En ja hoor, kroonsteentjeswerk...
Het bewijs dat de omvormer de lader stond te voeden.....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)