Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hymer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 15:58

Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Hymer1977 »

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste camper gekocht, een belastingvrije Hymer!
Ik verwacht dat we de camper voornamelijk gaan gebruiken voor het weekend (2-3 dagen) bij mooi weer en waarschijnlijk staat de camper dan bijna altijd aan de walstroom, maar niet altijd….

Daarom zou ik toch een koelkast (compressor) willen die minstens 3 dagen gevoed kan worden vanuit een accu. Om de accucapaciteit te beperken en om de accu te druppelladen tijdens stalling (zonder walstroom) wil ik een zonnepaneel gaan plaatsen. Hierdoor ben ik opzoek naar een apparaat dat het volgende kan:

Zonnepaneel gebruiken voor accu laden/onderhouden
Walstroom gebruiken voor accu laden/onderhouden
Zuivere sinus omvormer van 12V naar 230V
Omschakelautomaat tussen accu en walstroom

Victron maakt mooie apparaten waar ik goede verhalen over heb gelezen, mag ook wel voor dat geld. Maar 1 apparaat welke alle vier de punten verzorgd ben ik nog niet tegen gekomen, jullie wel?
Zijn er nog andere goede merken die de moeite waard zijn om te overwegen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

alles in 1 ben ik nog niet tegen gekomen.
maar als je voor de zonnepanelen een aparte regelaar neemt dan doet een multiplus van victron de rest.
info http://www.stroomwinkel.nl

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 15:58

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Hymer1977 »

Een Victron Multiplus 12/800/38 met b.v. een Victron Blue Solar MPPT 100/30. Kunnen deze beide parallel aan de accu gekoppeld worden?

Mijn wensen zijn vast niet uniek, wat gebruiken jullie voor apparatuur?
Hymer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 15:58

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Hymer1977 »

Hoe zit het met het piekvermogen van een Victron. Deze is ongeveer het dubbele van het continue vermogen, is dit voor enkele seconden of meer voor transiënt condities zoals het starten van een motor (compressor koelkast). Ik twijfel nog welke Multi ik nodig heb:

Multi 12/500 445,- euro 900 Watt piek
Multi 12/800 721,- euro 1600 watt piek

De koelkast die ik op het oog heb verbruikt 70 Watt als deze aan is, dit 0.3A bij 230V
Door de cos phi van 0.55 (schatting) zal de blindstroom 0.3/0.55 = 0.55A bedragen, dit is dus ongeveer 125Watt dat de omvormer moet leveren. Als de aanloopstroom 8 tot 10x de normale waarde is bedraagt de piek belasting 1000-1250 Watt.

Dus dan heb ik toch de duurdere nodig lijkt het op. Tenzij de opgegeven piek vermogen niet geld voor transiënt belastingen, iemand enig idee, bij Victron op de site kan ik het nog niet vinden.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door WoutvanAken »

Stroomwinkel; goed bedrijf, kunnen je goed informeren. Ik heb er laatst ook een zonnepaneel en toebehoren gekocht.
Wout.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ik heb een regelaar victron 75/50 en een wat oudere victron phoenix combi 12/1600/75, deze functioneerd bijna als een multiplus, is wel veel zwaarder maar heeft nog een degelijke ringkerntrafo.
mijn koelkast gebruik in gebruik 90 watt volgens typeplaatje.
ik laat de kk met een extra thermostaat de omvormer schakelen en via een tijdvertraging relais met 5 seconden schakelt de omvormer dan de koelkast, e.e.a scheelt bij mij 12Ah per 24h.
ook zonder vertraging ging alles perfekt, maar zekerheid voor alles .
ik had 2x230Ah accu,s en 320Wp panelen en sta nooit aan de paal, nu 2 jaar met 1 accu van 230Ah en ook nooit aan de paal

bij mij staan de regelaar en de omvormer en de dynamo gewoon parallel, als ik rij staan dus de dynamo en de regelaar beiden te laden .

ook thuis staat de camper enkel aan het net om de panelen op de camper via een grid tie omvormer terug te laten leveren aan het net en de accu bij te houden, werkt al jaren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymer1977
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 15:58

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Hymer1977 »

Kroppie schreef: ik laat de kk met een extra thermostaat de omvormer schakelen en via een tijdvertraging relais met 5 seconden schakelt de omvormer dan de koelkast, e.e.a scheelt bij mij 12Ah per 24h.
ook zonder vertraging ging alles perfekt, maar zekerheid voor alles .
jos
Bedankt voor de tip, dit kan ik wellicht ook gebruiken. Opgegeven nullast vermogen van de Multi is 7 Watt, zal dus inderdaad iets van 12Ah per dag zijn.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Arie55 »

Ja, je kan een multiplus en een mppt parallel aan de accu schakelen.

Het piek vermogen van een multiplus is groots. Heb gelezen dat iemand met een gewone wasmaschine (2400W) de multiplus (meen een 1600W exemplaar) dermate overbelast had, dat de multiplus ermee ophield. Lees in de beveiliging klom. Een wasmachine is hoofdzakelijk een ohmse belasting. Dit om het water te verwarmen.
Zelf heb ik mogen ervaren dat als de accu niet meer kon leveren, dat de omvormer er ook mee ophoud. Als de condities weer genormaliserd zijn, werkt de multiplus gewoon verder.

Het is goed dat je het blindstroom meldt; ga er vanuit dat de blindstroom (VA) leidend is. Zeker voor wat betreft dat dit vermogen wel uit de accu dient te komen. Ook wel handig dat dit vermogen binnen de specificaties van de multi ligt. Het geeft niet dat het er even door schiet, als het maar geen tientallen minuten is. Je zal in alle stevige belasting gevallen de ventilator goed horen. Hou er dan ook rekening mee dat de omgevingstemperatuur een invloedsfactor is of kan zijn.

Arie

PS
Heb zelfs het artikel kunnen vinde waar ik aan refereerde: http://omvormers-12v-naar-220v.welke-ki ... -50-p4.php
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door intrudy »

Kroppie schreef: ik laat de kk met een extra thermostaat de omvormer schakelen en via een tijdvertraging relais met 5 seconden schakelt de omvormer dan de koelkast
jos
Jos ik heb de zelfde victron multiplus. Dat met die extra thermostaat en vertragingsrelais hoe heb je dat gedaan?
Heb je daar een foto of schema van?

Groet, André
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

in mijn omvormer zit een remote control aansluiting en in die van jou zal het ook zitten , in mijn koelkast heb ik een mechanische koelkast thermostaat(9 euro ebay) ingebouwd waarom? , was eenvoudiger/minder werk dan bestaande ombouwen, en om de kk te kunnen regelen met de originele thermostaat moch om de een of andere reden de omvormer lang aan moeten

die thermostaat op de remote van de omvormer aangesloten (2 dunne draden), op de 230volt uitgang van de omvormer het relais ( 0 tot 10 seconden 4 euro ebay)aangesloten en op de uitgang van het relais een stopcontact aangesloten, relais ingesteld op 5 seconden, kk in het stopcontact ingeplugd en klaar was jos

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Markenmies »

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

nee, kant en klaar 230volt omron relais(H3Y-2) insteeekrelais met voetje van ebay.com.
+-3.5 euro

want hij moet de 230volt van de omvormer naar de kk doorschakelen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie