Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ja

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Markenmies »

Thanks, Jos.


Gr:

Mark
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Markenmies »

Kroppie schreef:
di 17 okt 2017, 12:32
in mijn omvormer zit een remote control aansluiting en in die van jou zal het ook zitten , in mijn koelkast heb ik een mechanische koelkast thermostaat(9 euro ebay) ingebouwd waarom? , was eenvoudiger/minder werk dan bestaande ombouwen, en om de kk te kunnen regelen met de originele thermostaat moch om de een of andere reden de omvormer lang aan moeten

die thermostaat op de remote van de omvormer aangesloten (2 dunne draden), op de 230volt uitgang van de omvormer het relais ( 0 tot 10 seconden 4 euro ebay)aangesloten en op de uitgang van het relais een stopcontact aangesloten, relais ingesteld op 5 seconden, kk in het stopcontact ingeplugd en klaar was jos

jos
Hallo Jos,

Waarom zit dat vertragingsrelais er eigenlijk tussen?...
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Iveco4x4 »

Ik doe een gok.
Eerst de omvormer aan op kk signaal en dan pas na die 5 sec de kk vanwege startstromen :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Markenmies »

Ok, maar zou een goede omvormer toch makkelijk moeten kunnen hebben, mits het vermogen hoog genoeg is...?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

en goede omvormer kan dat ook makkelijk hebben , maar ik ben erg van: voorkomen is beter dan......., en het is een feit dat de omvormer in die opstartfase effe zwaar belast word, en daarom dus, ook omdat ik dat klooien leuk vind , en voor de prijs hoef ik het niet te laten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Markenmies »

Duidelijk; alles wat te voorkomen is....Ik heb zo'n dingetje net bij Ali besteld....

@Jos; heb je nog een aanbeveling voor die mechanische temp. regelaar, want ze staan met soms 2, en soms 3 aansluitingen aangeboden.

Gr:

Mark
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

nee, daar heb ik niet opgelet , enkel op het temperatuur bereik.
maakt niet veel uit als hij in het gewenste temperatuurbereik maar een in/uit schakel punt heeft .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door VAN-tastique »

Ik heb wel geen koelkast die opstart pieken heeft (heb een absorbtie), maar ben wel blij dat ik ooit voor de duurdere oplossing heb gekozen in de vorm van een Victron Multiplus 12-1200-50!
Echt een geweldig apparaat zeker in combinatie met de Victron remote controle en accu monitor.

Jos jij geeft aan dat je de victron laat leveren aan het net?!

Kopie van Jos:
ook thuis staat de camper enkel aan het net om de panelen op de camper via een grid tie omvormer terug te laten leveren aan het net en de accu bij te houden, werkt al jaren

Wat moet ik me voorstellen bij een " grid tie" omvormer, zijn die te koop of is dat zelf te maken?
Ik heb de bus naast huis staan onder een glazen carport en altijd de accu 100%.
Buiten het grasmaaien met de stekker in de bus gestoken doe ik niks met de overtollige stroom :wtf:
Het zal allemaal niet om grote hoeveelheden gaan met mijn 2 x 80 WP, maar gewoon leuk als de bus toch nog een beetje voor haar eigen kosten op kan draaien 8-)

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door blizard »

Met een NL mag het alleen met anti-islanding protection, en die zit niet op een Victron.
Het gevaar is nl dat bij onderrhoud aan het openbare netwerk dat jij de spanning blijft leveren, terwijl de beheerder denkt dat er geen spanning is.
Een "normale" huispaneelregelaar heeft een beveiliging, zodat bij geen "walstroom" er ook de omvormer er mee stopt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ik heb daarvoor niet de victron(staat er ook niet) maar een speciale omvormer om aan het net terug te leveren, met de speciale beveiligingen vereist voor zuks, en inderdaad, geen netstroom ,geen teruglevering

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door PaulBng »

Die netstroom heb je ook nodig om je wisselstroom te synchen met het net?
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door VAN-tastique »

Wat voor omvormer moet ik me daarbij voorstellen en zit dat ding in de bus, of moet je buiten de aansluiting voor de walstroom nog een aansluiting hebben om de overtollige gelijkstroom aan de grid tie omvormer te leveren die ergens buiten de bus hangt en met het grid is verbonden? :-?
Het is voor mij echt aca cadabra...

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke onderdelen voor stroomvoorziening met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

ls u wat meer wilt weten, google maar eens op :
netgekoppelde omvormer
grid tie inverter.

ik heb op de regelaar ingang 2 draden met stekker aangesloten (dus gewoon parallel aan de panelen), bij thuiskomst koppel ik deze aan de netomvormer en die koppel ik aan het net , gewoon met een stekker in het stopcontact
omvormer(500watt) is een kastje van ongeveer 20 x15x6 cm en weegt +- 1kg, en ligt als ik op reis ben gewoon thuis in de schuur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie