onderhoud accu's tijdens winterstalling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
frasme
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 21:04

onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door frasme »

Hoi allemaal,

We hebben als nieuwbakken camperaars onlangs een Dethleff's Globebus 4 van ca. 3 jaar oud aangeschaft en hebben de volgende vraag over onderhoud van de accu's tijdens de winterstalling. We zijn eventueel in het bezit van een druppellader.

De accu van de auto (Fiat Ducato) halen we er liever niet uit. Wat te doen als de auto ca. 4 tot 5 maanden niet wordt gebruikt? De camper staat in een stalling waar het eventueel wel kan vriezen. Ik weet niet of er in de stalling 220V aanwezig is maar zou dat kunnen vragen. Mag de camper überhaupt continue aan de laadstroom worden gekoppeld?

De accu voor accessoires zit onder het draaigedeelte van de passagierstoel gemonteerd. Is het te adviseren om deze uit te bouwen en mee te nemen naar huis om aan een druppellader te hangen? Sowieso een lastig klusje omdat ik er niet achter kom hoe deze te verwijderen zodat ik bij de beide polen komen. Of ook deze accu gewoon aangesloten in de camper laten en m.b.v. 220V laadstroom vol houden?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door bertt »

Als je de mogelijkheid heb dat ie regelmatig of constant aan de 220V hangt, ben je klaar.

Bert

Als ik thuis ben hangt ie ook altijd aan de 220,
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Atoz »

Heb je de mogelijkheid om je camper regelmatig op te halen?
Draait de motor, kun je de banden nakijken en ook je HH via de stroom opladen.

Geniet mijn persoonlijke voorkeur

Gegroet
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op ma 16 okt 2017, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Aardy »

De camper met volle accu's wegzetten en alle sluipverbruikers uitschakelen, tenzij je altijd aan de stroom kunt staan.
Informeren of er stroom in de stalling voorradig is en aan de stallinghouder vragen of je daar gebruik van mag maken.
Ik veronderstel, dat als de camper aan de stroom staat, zowel de HH accu als de motoraccu opgeladen wordt.
Als de accu's vol zijn wordt er geen stroom meer afgenomen.
Je hebt nog een jonge camper met zeer waarschijnlijk een ingebouwde druppellader, dus ik veronderstel dat er geen tweede druppellader gebruikt moet worden.

Ik zet de camper eens in de 4 tot 6 weken ongeveer 48 uur aan de stroom, afhankelijk van het weer.

Is er geen mogelijkheid om aan stroom te komen dan in ieder geval de -pool van de accu's halen.
In garages schijnen ze voor de motoraccu iets te hebben wat leeglopen voorkomt.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6063
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door TestCase »

Aardy schreef:Als de accu's vol zijn wordt er geen stroom meer afgenomen.
Bij mij is de "druppel" laadstroom voor 100Ah accu toch nog verantwoordelijk voor 27W. Dat is 0,684kWh per dag en 4,8kWh per week (ongeveer 1 euro.)
Een tijdschakelaar ertussen en een dag per week een paar uur, minimaal 5 tot 6 uur, inschakelen dus.
(Ik weet het sommige mensen zullen zeggen 27W is peanuts maar de tijdschakelaar bespaart geld en milieu.)

Lees ook eens viewtopic.php?f=3&t=8461609&hilit=aan+de+paal
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Aardy »

@Kees,
Voor leken, zoals ik, is de info die ik las in de gegeven link abacadabra!
In ieder geval leerzaam voor mensen die het naadje van de kous willen weten.
Of TS tot mijn categorie behoort?
Geen idee.

Dat de accu's tussen het opladen verbruiken lijkt me logisch, anders zouden ze niet opgeladen hoeven worden.
Ik had dat aan moeten geven.

Met een tijdschakelaar ga ik niet werken. Het voelt voor mij niet goed om de camper steeds 'onder stroom' te hebben.
Zoals ik het nu doe bevalt me goed.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door jmkoole »

De tijdschakelaar zorgt ervoor dat de camper juist niet steeds onder stroom staat...
Ik heb een weekschakelaar, die op maandag gedurende 12 uur stroom op de lader zet. Daarmee is de lader in staat om de accu's middels een volledige cyclus op te laden. Of dat ook werkelijk nodig is, dat weet ik niet, maar om de lader continu onder spanning te houden voelt voor mij ook niet goed. Misschien is maandelijks voldoende, maar ik heb geen tijdklok die je maandelijks kunt laten schakelen...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door bertt »

Sta je op een camping 3 of 4 weken. Staat ie bij de meesten altijd aan de 220V

De campers die te koop staan bij de dealer staan altijd onder de 220V. Als er een goede installatie inzit, zal het naar mijn idee gewoon goed geregeld zijn in je camper en kan je hem altijd onder de 220V laten staan.

Mijn eerste camper, Knaus (toen werkte ik nog) stond gewoon 6 mnd achter elkaar aan de 220V naast het huis. Heb 9 jaar met de accu's gedaan. :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10167
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Peter LMC »

Veel accu informatie vind je bv op de site van Centurion accu's
http://www.centurion-akku.nl/index.htm?/navigatie.htm&0

Ga je dan naar Downloads en dan naar Tips.
Druk dan bij Najaar op de vlag dan krijg info over het verzorgen van je accu's voor de winter.
Deze site staat trouwens vol met nuttige informatie over accu's.

Heb geen aandelen maar gebruik dit merk wel ::)
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door jmkoole »

Centurion adviseert dus om één maal per drie maanden de accu's op te laden, omdat continu laden water laat verdampen. Met name bij temperaturen >10° C.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Moeton »

Hallo,
Ik heb bij mijn Dethleffs Globebus een schakelaar aan de zijkant van de bestuurders stoel geplaatst.
Met deze schakelaar word de - pool van de start accu onderbroken.
Hierdoor hoef ik in de stalling (waar ik geen 230v heb) geen kabel los te halen.
Een zelfde schakelaar zit aan de zijkant van de passagiers stoel, hiermee word de - pool van de huishoud accu onderbroken.
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Reny »

Maar dan laat je dus je accu's in de camper??

Ik heb mijne eruit gehaald (geen stroom in de winterstalling, plan is dat hij minimaal 4 maanden daar blijft)
Alleen nu bedenken hoe ik ze allebei ga opladen. Ik ben niet zo goed in het bedenken dat ik ze elke maand aan de lader moet leggen. Het liefst sluit ik ze aan en haal ze daar 4 maanden later weer weg.
Nu alleen verzinnen hoe (druppellader 2 stuks, of 1 waar ze allebei aan kunnen, tijdschakelaar, maar dan op 1 of 2 laders, keuzes keuzes keuzes)
Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door blizard »

Moeton schreef:Hallo,
Ik heb bij mijn Dethleffs Globebus een schakelaar aan de zijkant van de bestuurders stoel geplaatst.
Met deze schakelaar word de - pool van de start accu onderbroken.
Hierdoor hoef ik in de stalling (waar ik geen 230v heb) geen kabel los te halen.
Een zelfde schakelaar zit aan de zijkant van de passagiers stoel, hiermee word de - pool van de huishoud accu onderbroken.
En je HH accu dan?
Mijn ervaring is dat een schakelaar in de - soms toch nog een stroomkring open blijft.
Ik koppel gewoon de polen los, en laat de accu's in de bak staan.
Een accu die na een maand meer dan 30% minder is bij afkoppeling, is zo wie zo rijp voor de metaalboer...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10167
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Peter LMC »

Reny.

Je kunt bv thuis je accu middels een paar kabeltjes parallel aansluiten.
Dan een volautomatische lader er op die je kunt vergeten.
Ik weet niet hoeveel accucapaciteit je hebt maar neem bv een.
http://www.ctek.com/nl/products/vehicle/mxs-5-0

De info schrijft oa

Volautomatisch ‘connect and forget’ (aansluiten en vergeten) 8-staps 12V-opladen
Kleinere accu's, normale accu's, AGM- en Recond-programma
Ingebouwde automatische temperatuurcompensatie
Gepatenteerd float/pulse-onderhoudsladen voor accu's tot 160 Ah
5 jaar garantie

Makkelijker kan je het toch niet maken.
Plaats reactie