onderhoud accu's tijdens winterstalling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Reny »

Ik heb 2 keer 90 ah, moet je dat dan optellen en een lader voor 180 ah hebben.
Dat plug and forget principe lijkt me idd wel wat :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door KTManiac »

Reny schreef: Dat plug and forget principe lijkt me idd wel wat :thumbup:
Ik hanteer al jaren probleemloos het 'unplug and forget' principe tijdens winterstalling. :wink:
Accu's vol, minpolen los en klaar.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Peter LMC »

Reny schreef:Ik heb 2 keer 90 ah, moet je dat dan optellen en een lader voor 180 ah hebben.
Dat plug and forget principe lijkt me idd wel wat :thumbup:
Inderdaad optellen = 180 ah.

Hiervoor kun je een zwaarder type nemen bv de
http://www.ctek.com/nl/products/vehicle/mxs-10
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Reny »

Dank voor je hulp!!

Unplug en forget gaat bij mij pas werken als ik weet hoe mijn accu's zijn. Deze zaten al in de camper toen ik hem kocht, ik moest de stoelen er toch vanaf halen om bij de accu's te komen, 6 schroeven verder en ik had ze eruit. Better safe than sorry was toen het devies :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
frasme
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 21:04

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door frasme »

Iedereen bedankt voor de goede tips. Ik heb inmiddels bevestigd gekregen dat er, tegen betaling, 220V gebruikt kan worden in de stalling. Dus ik ga de camper een paar maanden hierop aansluiten.
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door Reny »

Dat is wel de makkelijkste manier :thumbup:
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door AadenAnke »

Ik sluit alle verbruikers uit/af en de zonnepanelen houden de accu's vol. Als je geen sluip verbruikers heb kan je volle accu best 4 maanden zonder laden als ze goed zijn. Van de zomer mijn 6 jaar oude Dacia met originele accu 4 en 1/2 maand geschorst. Aankomen rijden uitgezet en na 4 en 1/2 maand gewoon starten. T T had er al die tijd gewoon op stroom aangehangen. Als die oude T T 3 dagen zonder voeding is is de T T accu helemaal leeg en start niet meer op. Dus heeft de accu in die maanden gewoon stroom geleverd aan de T T. Accu's kunnen best wat hebben. Als je de accupolen los haalt en de accu's zijn na 4 maanden leeg, dan waren ze niet top meer. Mijn 3 accu's in de camper hebben allemaal een 100 amp. Schakelaar direct op de + pool. Dan kan alleen nog via de Start accu vanaf de dasch board board console wat afgenomen worden. Die zit namelijk rechtstreeks op de + van de Start accu voor de radio, 4 USB aansluitingen, vaste T T aansluiting en 2 ventilatoren van 30watt. Deze zijn in de winter periode niet in gebruik dus blijven de schakelaars aan en kunnen de zonnepanelen wat doen. Gaat al 3 jaar met gebruikte oudere accu's goed. Ik zelf geloof niet zo in het continu vol pompen van de accu's. Schakel daarom zomers met enige regelmaat de verbinding met de zonnepanelen en de accu's handmatig uit! Ik denk dat je bij overladen van accu's meer slecht dan goed doet. Mijn accu's zijn allemaal merkloze natte loodzuur accu's. Helaas zogenaamd onderhoudsvrij dus het eventueel bijvullen van de vloeistof (gedistaleerdwater) gaat niet. Heb ooit in een ver verleden een auto die ruim een jaar niet gebruikt was gewoon gestart op de accu die er inzat. Was dus een goede accu!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: onderhoud accu's tijdens winterstalling



Bericht door blizard »

Reny schreef:Dank voor je hulp!!

Unplug en forget gaat bij mij pas werken als ik weet hoe mijn accu's zijn. Deze zaten al in de camper toen ik hem kocht, ik moest de stoelen er toch vanaf halen om bij de accu's te komen, 6 schroeven verder en ik had ze eruit. Better safe than sorry was toen het devies :lol:
Als je ze er toch uit hebt, en je weet niet exact wat de staat is, een goede accuboer kan ze gratis testen. (tractieaccu's krijgen een testrapport na 24 uur testen)

Ben je een stuk geruster, lijkt me. En als ze wel aan het einde van hun latijn zijn: de accuboer wil ze "gratis" overnemen: oude accu's zijn geld waard door het aanwezige lood. Ze zijn minstens 25 euro per stuk waard, de ijzerhandel wil ze graag hebben voor de loodprijs.

Persoonlijk geloof ik niet in druppelladen, het is een teken dat ze toch al op zijn.
Een goede accu kan tot 6 maand zijn spanning houden, mits koel bewaard.
Plaats reactie