Accu overleden na iets meer dan een jaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door rinuss »

Anderhalf jaar geleden heb ik een AGM accu gekocht en die blijkt nu al te zijn overleden. Uiteraard de accu terug gebracht naar de leverancier die de accu heeft getest. Als verklaring voor het overlijden van de accu kreeg ik te horen dat de oorzaak het zonnepaneel was.
De verklaring hierbij was dat het zonnepaneel constant de accu aan het vol pompen is en dat deze accu daar niet tegen kon. Volgens deze leverancier gebeurde het regelmatig dat er accu’s na een jaar de geest gaven, hij was dan ook geen voorstander van een zonnecollector in een camper. Op mijn vraag hoe dan te handelen was het antwoord “zet een schakelaartje tussen regelaar en accu” en trek de accu leeg tot ongeveer 11,8 V en dan weer opladen.
Ik ga mij maar eens verdiepen in de materie, het komt mij nl. allemaal een beetje vreemd over maar misschien heeft iemand ook deze ervaring.

Tips zijn uiteraard van harte welkom.

Rinus
eigenhymer
Berichten: 1023
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 16:28

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar.



Bericht door eigenhymer »

Pas de gel accu's vernieuwd omdat ze wat minder werden, deze stonden al dik negen jaar in mijn camper. Waren de eerste nog, en ik heb 2 lichtpanelen er op die constant werken want de camper staat het hele jaar buiten.
Ik heb een fotografisch geheugen maar de laatste tijd hapert de harddisk steeds meer....
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Aloys »

Mijn AGM-accu hangt nu bijna 5 jaar aan de zonnepanelen, ik heb hier nog nooit van gehoord.
En wat nou "volpompen"? Als de accu vol is loopt er nog amper 1A stroom, hoe zonnig het ook is. Dan
wordt de accu keurig door druppellading op peil gehouden.

En ik heb een goedkope laadregelaar aan mijn zonnepanelen, niet eens MPPT... Misschien probeert
deze leverancier zo onder zijn garantie uit te komen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door JoopBrekken »

De accu meneer adviseert een schakelaar tussen accu en regelaar. Dat is fout!!
Een schakelaar tussen de panelen en de regelaar kan wel.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Hermes »

https://www.accuserviceholland.nl/servi ... ndleiding/
In bovenstaande URL kun je lezen hoe het zit met de verschillende soorten accu's

Kijk eens in de handleiding van jouw camper welke accu geadviseerd wordt. De laadapparatuur moet geschikt zijn om AGM accu's op te laden. AGM accu's moeten met 14.8 volt opgeladen worden. Leegtrekken tot 11.8 volt is gewoon niet aan de orde ik denk dat geen enkele camper apparatuur heeft die dat bewerkstelligt. De laadapparatuur van de camper moet er voor zorgen dat de accu's goed opgeladen worden. Ik vraag mij af of de leverancier er wel verstand van heeft ?
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door winor »

Reeds verscheidende jaren maak ik gebruik van Victron agm accu's deze worden geladen met een victron lader met 14.4 v een keer in de maand met 14.8 de gehele cyclus afgemaakt Bulk/absorptie/storage nu vervangen na 9 jaar door 2 x Victron 165 amp parallel geschakeld door de temp regelaar in de lader liep de spanning korte tijd op naar 14.9 volt (Lader in de stand 14.7v)
informatie gevraagd aan Victron technische dienst als dit ook te hoog was

Deze verklaarde de accu op 14.4 laden alleen bij hoge cyclus verbruik dus veel diep ontladen de spanning verhogen naar 14.7
bij normaal gebruik 14.4 laden en een keer in de 3 maanden laden met 14.7 de 14.9 is voor de bulklading geen probleem de temp regeling van de lader die er voor zorgt dat bij koud weer de spanning iets verhoogd wordt

ook voor mij is dit nieuw altijd gedacht dat agm accu's geladen moeten worden met 14.7
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door JoopBrekken »

Dat is inderdaad een veel geschreven misverstand hier op het forum.
Klaashbos
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 10:56

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Klaashbos »

Victron AGM altijd met 14,4 laden ( zie handleiding)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Atoz »

Aloys schreef:Mijn AGM-accu hangt nu bijna 5 jaar aan de zonnepanelen, ik heb hier nog nooit van gehoord.
En wat nou "volpompen"? Als de accu vol is loopt er nog amper 1A stroom, hoe zonnig het ook is. Dan
wordt de accu keurig door druppellading op peil gehouden.

En ik heb een goedkope laadregelaar aan mijn zonnepanelen, niet eens MPPT... Misschien probeert
deze leverancier zo onder zijn garantie uit te komen?
Ook bij ons al vijf jaar agm constant op de zonnepanelen via een gewone steca laadregelaar.
De langste tijd dat onze camper stil stond in de stalling (serre met gewoon glas) was 14 maanden, we waren toen aan het verbouwen en hadden geen camper-tijd.

Maar het kan wel dat je agm defect gaat door een verkeerde laadspanning, die kun je trouwens nu nog nameten ,Of wil de leverancier jou geen garantie geven?

En die tip die bij je gaf om de accu af te schakelen is wel degelijk FOUT !
Altijd eerst de accu aansluiten en dan pas de panelen, anders weet jouw regelaar niet of het 12 of 24 volt is dat hij moet gaan laden.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door javanes »

Een AGM kan prima geladen worden met een laadspanning van 14.2-14.4V.
De meeste moeten af en toe geladen worden met een lader die 14.7-14.8V levert.
Geen idee welke leverancier je accu heeft geleverd. Veel verstand heeft hij er volgens mij niet van.
En van zonnepanelen al helemaal niet. Hij heeft schijnbaar nog nooit gehoord wat de volgorde is van het aan- en afkoppelen van een regelaar.
Wie adviseert er nu een schakelaar tussen accu en regelaar.
Laatst gewijzigd door javanes op wo 11 okt 2017, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar.



Bericht door hathi »

eigenhymer schreef:Pas de gel accu's vernieuwd omdat ze wat minder werden, deze stonden al dik negen jaar in mijn camper. Waren de eerste nog, en ik heb 2 lichtpanelen er op die constant werken want de camper staat het hele jaar buiten.
Mijn Gel ook Nog steeds,niet vernieuwd na 10 jaar,gaat nog steeds prima,ik zie het zo,ooit is hier aangegeven,dat de accu Agm moet zijn,omdat het zo,n goede accu is,en deze zo ver leeggetrokken kan worden,vooral bij omvormen naar 230V,en dat is ook wel zo,....maar het probleem erbij was,dat velen zo,n accu gekocht hebben,terwijl de infrasructuur (Oplader)in de Camper er niet voor geschikt was,en die hebben dan een probleem,en in feite duur geld voor körte tijd,dus koop een accu,die geschikt is voor jouw Camper,en denk niet,hij is duur,dan zal het ook wel een goede zijn,
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Kroppie »

mijn vorige set accu,s 2x 230Ah heeft het 13 jaar uitgehouden met constant aan de zonnepanelen 4x80Wp via een victron 75/50 regelaar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Nugget1 »

Over loskoppelen gesproken. Je kan bijv. de victron 75/15 vastzetten op 12volt.
Geen probleem dus met volgorde van koppelen.
Veel kofferpanelen worden geleverd met regelaar aan het paneel en aansluitkabels voor aan de accu. Blijkbaar dus ook geen probleem.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu overleden na iets meer dan een jaar



Bericht door Atoz »

Tot nu toe enkel laadregelaars gezien die dit automatisch deden, dus die victron heeft de volgende keer mijn voorkeur.

Die kofferpanelen zijn dan ook voor 12 volt accu's geschikt, denk ik, ging ik van uit.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie