Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervaring?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
robinende
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 11:56

Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervaring?



Bericht door robinende »

Goede middag,
Ik heb sinds begin dit jaar mijn camper fiat ducato knaus uitvoering super happy. Ik wil nu satelliet tv erop hebben maar niet een automatische schotel plaatsen vind ik gewoon echt te duur. Dus ik heb een kathrein shapeg mast gekocht. Nu heb ik ook de vlakschotel erbij maar zou eigenlijk liever met een ronde 60 of 70 cm schotel willen gaan werken met 2 lnb’s (voor astra 1 en 3).
Heeft er iemand ervaring om een schotel aan deze mast te koppelen zodat ik vanuit de camper de schotel kan richten, misschien heeft iemand ervaring of een uitleg dan hoor ik het heel graag, ik ben wel handig maar van schotels niet al te veel kaas gegeten ha ha
Alvast zeer vriendelijk bedankt

Gr, Robin
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Kathrein shapeg mast ronde schotel op plaatsen wie ervar



Bericht door komtwelgoed »

Een vlakantenne kun je plat plat klappen. Bij een schotel met een lnb-arm gaat dat een beetje moeilijk. Dan komt de lnb-arm recht omhoog te staan. Lijkt me niet ideaal.
robinende
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 11:56

Re: Kathrein shapeg mast ronde schotel op plaatsen wie ervar



Bericht door robinende »

hoi, yep dus een van de problemen ha ha, nu weet ik dat triax schotels een inklapbare arm hebben dus dat zou een oplossing kunnen zijn natuurlijk (moet je alleen bij uitklappen de arm recht zetten maar dat vind ik niet erg)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervarin



Bericht door EasyBee »

Maar die schotels klappen in met de bolle kant naar boven en de holle kant met LNB en electronica onder het beschermende schild. Lekker handig ook tegen alle elementen en onheil, zo'n bechermende kap er over heen.
Wat jij nu van plan bent is dan wel "anders". Alle kwetsbare delen zijn tijdens de reis volledig onbeschermd. En als hij voor langere tijd ongebruikt ergens buiten staat? Dan kun je soep koken in je wokschotel. Het water staat er in en die twee LNB's dobberen daar dan ook in, want lekker ingeklapt in de wokschotel.

We hebben ook een Shapeg mast in onze camper, maar het tegenovergestelde gedaan.
Die Kathrein vlakschotel er af, de TV + decoder er uit en klaar. Vrije tijd en vrijheid. Ik heb de mast laten zitten vanwege het gat in het dak, dat nu goed waterdicht is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
robinende
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 11:56

Re: Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervarin



Bericht door robinende »

@ easybee blijkbaar dus geen ervaring ermee en als je de vraag leest (let op het is een vraag he!) vroeg ik of er mensen ervaring mee hebben, ik had jou antwoord echt zelf ook wel bedacht! maar als je wat vraagt op een forum kan je dit verwachten dat begrijp ik ook.

Nogmaals mijn vraag dus (heb op het forum gebruikers ervan voorbij zien komen maar kan het neit meer vinden) wie heeft hier ervaring mee
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervarin



Bericht door EasyBee »

Altijd leuk als iemand gelijk zo hapt als er iemand twijfels uitspreekt.
Maar je bedoelt misschien dit draadje op camperforum viewtopic.php?f=3&t=8426622

In plaats van een gat in je dak is een montage aan de achterkant geen optie?
Afbeelding
Afbeelding

Je houdt het toch wel bij een schotel hè.
Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
ajuin
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 14:05
Locatie: AALST- BELGIE

Re: Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervarin



Bericht door ajuin »

Ik had ook een Shapeg mastje met vlakantenne. had vaak slechte ontvangst (en al zeker als het regende, ik vond het ook zeer moeilijk te richten die vlakke) heb die dan vervangen door een Teleco ronde schotel met bijgeleverd mastje!
Ging zeer vlot door hetzelfde dakgat en ook ingebouwd in de kleerkast. (had daarbij wel een sat zoeker gekocht de DSF-80)
beeld binnen 1 minuut en sneller dan mijn automatische schotel (die nu meegeleverd was met de nieuwe camper)
gerard1111
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 30 apr 2010, 10:57
Locatie: groningen

Re: Kathrein Shapeg mast ronde schotel plaatsen: wie ervarin



Bericht door gerard1111 »

ik heb zo'n mast met vlakschotel (Kathrein) en dat bevalt mij eigenlijk prima
Door wat aanpassingen werkt die zelfs tot even onder Barcelona

maar als je een andere schotel wilt monteren hoe weet je dan of je de juiste hoek te pakken hebt met het uitdraaien van de mast?
Bij de vlakschotel zit een kaartje met hoeveel keren je de slinger moet draaien maar dat werkt volgens mij net zo als je er een schotel op zet
Plaats reactie