Chinese ervaringen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Chinese ervaringen



Bericht door colly »

Via Aliexpress, meestal zeer tevreden, maar toch in ieder geval 2 zeperds van de mischien 20 aankopen, in ongeveer 3 jaar. Een MPTT zonnelader door een bedrijf met de naam MPTT, dus niet. Een PURE SINE wave 1000 Watt converter, puur was alleen de leugen...Ik had natuurlijk VOORDIEN op Youtube moeten kijken.
Nu liggen die dingen in een hoek. In de zelfde hoek ligt ook nog een flinke 230/15 volt trafo, zeker 2 kilo. Dus een mooie zelfinductie. Word de krakkemikkerige sinus van de converter nu veel beter als ik de trafo er op aansluit? Wie heeft dat al eens uitgeprobeerd?

Groet , Colly
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Chinese ervaringen



Bericht door Ares »

Met voldoende research voorkom je de meeste probleen. Verder betaal ik alles met PayPal voor het geval er eens iets wordt geleverd wat niet cf. afspraak is en heb in die gevallen altijd mijn geld terug gekregen (ik koop overigens meestal via ebay.com).
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Chinese ervaringen



Bericht door Aloys »

Ik kan niet uitleggen waarom, maar dat gaat niet werken, met die trafo!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Chinese ervaringen



Bericht door jansloos »

Niet met een trafo.
Die transformeert alleen omhoog of omlaag. En doet verder niets met de sinus.

Bij een wisselspanning wordt de spanning gelijkmatig opgebouwd. Van 0 nul naar bv 230V, en gaat dan weer omlaag, om uiteindelijk een negatieve sinus te worden.

In de opbouw van een gemodificeerde sinus, zit een soort deuk in de spanningsopbouw.
Hier valt de spanning enigsins terug.
bij een echte sinus wordt de spanning in een vloeiende lijn opgebouwd.
Die bekende boogjes.

Bij een gemodificeerde sinus wordt de spanning anders opgebouwd. Ergens in het midden zit een "spanningsdeuk" .
Hierdoor gaan apparaten brommen, en sommige stuk, of werken niet.

Om die deuk weg te werken zou je wat reserve spanning toe moeten voegen.
Dat kan niet met een trafo, wel bv met een condensator. Ik Denk echter niet dat je uitwendig een condensator aan kunt sluiten.
De opbouw van een echte sinus omvormer zal heel anders zijn.

Het blijft lastige materie.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 08 okt 2017, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Chinese ervaringen



Bericht door JoopBrekken »

Een spoel ( dus ook een trafo ) houd snelle veranderingen in de spanning tegen dus de pieken en blokken van een slechte omvormer kunnen daardoor afgedempt worden dacht ik.
Colly: met jou trafo zou je dan weer 15Vac hebben, dus nog zo een er achter van 15 naar 230, of een scheidings trafo 230 in, 230 uit.
Aangenomen dat je met converter bedoeld wat wij in NL een omvormer noemen, dus van 12V dc naar 230V ac.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Chinese ervaringen



Bericht door JoopBrekken »

jansloos schreef:Niet met een trafo.
Die transformeert alleen omhoog of omlaag. En doet verder niets met de sinus.
Dit klopt dus niet.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese ervaringen



Bericht door Atoz »

Wees voorzichtig met dit testje !


Een transformator werkt op basis van magnetisme.
Er zijn twee basisprincipes die hierbij van toepassing zijn:
Een stroom door een geleider (een elektrische draad) wekt magnetisme op (magnetisch veld).
Een veranderend magnetisch veld dat opgepikt wordt door een geleider wekt een stroom op in deze geleider.
Op basis van deze twee regels werkt een transformator.

Een transformator bestaat uit twee geleiders die zich in elkaars buurt bevinden (magnetisch gekoppeld).

Als we nu een veranderende stroom (veroorzaakt door wisselspanning) door de ene geleider sturen, wekt dit een veranderend magnetisch veld op. Dit veranderend magnetisch veld wordt door de andere geleider opgepikt. Op zijn beurt veroorzaakt dit een veranderlijke stroom (wisselspanning) in deze laatste geleider.
Komt uit : https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/6166 ... jkspanning

En die condensator, die laad zich op en bij gebrek aan spanning terug af.

Ik durf zelfs te stellen dat die transformator meer geluid, gezoem, gaat maken dan bij een niet zzuiver sinus.

Allemaal leuke proeven in een veilige testomgeving, beetje gevaarlijk zelfs.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Chinese ervaringen



Bericht door Charm »

Heb je wel een claim ingediend bij de verkoper of, als dat niet heeft geholpen, een dispute opgestart? Ik heb hiermee heel wat geld terug kunnen vorderen. Het komt vaak voor dat de verkoper te optimistisch is over de performance van het product en als je dat goed kunt onderbouwen, komt de de verkoper al snel met een schikkingsvoorstel. Als dat niet lukt, start je een formele dispute op. Die heb ik tot nu toe altijd gewonnen.
En ik koop veel via Ali en dat al een aantal jaar nu.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Camper_01

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door Camper_01 »

    Een C + L combinatie lost niets op. Dan maar in de container is een goede oplossing.
    Gebruikersavatar
    Metor
    Berichten: 965
    Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door Metor »

    Colly, als je niet kunt claimen en niet in de recycle container (let wel niet in de vuilnisbak) wilt gooien: de 230V trafo als hobby project proberen op je chinese 12VDC-230VAC niet-sinus inverter kan geen kwaad.
    Gewoon uittesten. Als je een scope hebt kun je de secundaire 15V monitoren om het "sinus" signaal te kunnen bekijken. De scherpe kantjes zullen er wel af zijn maar het zal nog steeds geen pure sinus worden. Maar dan heb je natuurlijk wel 15V en geen 230V. Zou je inderdaad nog zo'n trafo (15V-230V) nodig hebben om weer 230V van te maken.
    Verder is de test van belang om te zien of de inschakelstroom van de trafo niet te hoog is voor de inverter. Ook is de test van belang dat de trafo's onbelast niet te warm worden vanwege de hogere harmonischen van de 50Hz (of 60Hz) niet-sinus inverter. En dat kan inderdaad ook een hoorbaar ratel-achtig geluid opleveren afhankelijk van de kwaliteit van je trafo.
    Kan je hem daarna eventueel nog in de container gooien.
    Gebruikersavatar
    herbybg
    Berichten: 1543
    Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
    Locatie: Absurdistan: O-Vl

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door herbybg »

    Kan er geen schema van de omvormer worden opgesteld?
    Er zijn chips op de markt die een perfekte sinus/blokgolf genereren en die kwa frekwentie instelbaar zijn... (funktiegenerator)
    Camper_01

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door Camper_01 »

    herbybg schreef:Kan er geen schema van de omvormer worden opgesteld?
    Er zijn chips op de markt die een perfekte sinus/blokgolf genereren en die kwa frekwentie instelbaar zijn... (funktiegenerator)
    Ik denk dat men in dit stadium moet denken aan een economische oplossing en dat is vervangen met een professioneel product en niet verder prutsen. Maar de echte amateurs zullen deze mening van een vakman wel niet delen.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51284
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door Kroppie »

    het prul verkopen aan de liefhebber die hem met een chip ombouwt en zelf een echte kopen.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    camperdiksmuide
    Berichten: 255
    Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

    Re: Chinese ervaringen



    Bericht door camperdiksmuide »

    Ik kan Camper01 enkel maar bijtreden.

    Aan de kant leggen, en een echte sinusomvormer kopen

    En Joop, volgende zin komt van op wikipedia:
    " Een transformator wordt toegepast voor verhogen of verlagen van een wisselspanning en/of voor het galvanisch scheiden van de primaire en secundaire stroomkringen."

    Groeten Sven
    Plaats reactie