Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Charles Franconi »

:cheers:
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door herbybg »

De zonnepanelen die we gebruiken hebben een rendement van ca 10%
Op Yahoo tech duiken geregeld berichten op over rendementen van (laatste stand) 50%
Dit zou betekenen dat een zonnepaneel dat er nu op ligt van 100W(10%) een vermogen zou hebben van 500W(50%)
Die panelen zijn er in de States, mogelijk zijn dat prototypes maar de ontwikkeling is er!
Ik vind dit eigenaardig dat er niks over te horen valt, iemand meer info hierover?

Kan als energieopslagmedium, ipv een loodzuuraccu geen condensator gebruikt worden zoals in elektroauto's?, licht gewicht en grote capaciteit en volledige ontlaadbaarheid!!!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Atoz »

Weten wel al eens vernoemd, maar zonder verdere uitwerking
viewtopic.php?f=10&t=8461044&hilit=Capaciteit
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Charles Franconi »

Ik heb gisteren op een aflevering van de Solarchallenge ( ik dacht die van afgelopen maandag) gezien, waarin de nieuwste techniek werd getoond. Dit was een nederlands bedrijf die gewoon op rol produceert en zei dat het superefficient was en op den duur veel goedkoper dan de huidige panelen.

De NL teams rijden deels op een technologie die ook gebruikt worden bij satellieten.

Groeten Charles
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Peter A7 »

herbybg schreef:De zonnepanelen die we gebruiken hebben een rendement van ca 10%
Op Yahoo tech duiken geregeld berichten op over rendementen van (laatste stand) 50%
Dit zou betekenen dat een zonnepaneel dat er nu op ligt van 100W(10%) een vermogen zou hebben van 500W(50%)
Die panelen zijn er in de States, mogelijk zijn dat prototypes maar de ontwikkeling is er!
Ik vind dit eigenaardig dat er niks over te horen valt, iemand meer info hierover?

Kan als energieopslagmedium, ipv een loodzuuraccu geen condensator gebruikt worden zoals in elektroauto's?, licht gewicht en grote capaciteit en volledige ontlaadbaarheid!!!
Je zal minder ontgoocheld zijn mocht je een onderscheid maken tussen realiteit en dromen :angel:
Er is namelijk een hemelsbreed verschil tussen iets maken in een labo en iets kopen in een winkel (en dan nog liefst voor een aanvaardbare prijs).
Al vele jaren duiken er te pas en te onpas zulke "zaligmakende" berichten op; die ontzettend hoge rendementen beloven voor fotovoltaïsche cellen / panelen.
Telkens is er weer iemand anders die eureka roept en beweert het mirakel gevonden te hebben.
Maar telkens verdwijnt het weer stilletjes met de noorderzon.
Commerciële zonnepanelen zijn de laatste 15 jaar eigenlijk niks beter geworden, enkel groter en goedkoper, dat laatste vooral door de schaalvergroting bij de productie.

Zonnepanelen voor ruimtevaartoepassingen bestaan ook al heel lang, en hebben inderdaad een veel hoger rendement. Doch deze zijn gemaakt uit GalliumArsenide, een zeer duur en erg broos materiaal.

Overigens, ik begrijp niet vanwaar jij 10% haalt als rendement voor een commercieel paneel.
Inclusief het rendement van mijn MPPT meet ik ruim 15%, da's vlot 50% méér dan wat jij beweert :thumbup: .

Betreffende het gebruik van condensatoren ... heb je de energiedichtheid per eenheid volume al eens bekeken ?
Bovendien, de spanning op een condensator neemt exponentieel af met de ontlading ... da's niet bepaald wat we wensen, toch ?
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Peter A7 »

Sander33 schreef: ....
- Tot slot overwoog ik de optie om een generator te gebruiken in plaats van een zonnepaneel maar ik kom niet uit de omschrijvingen van generatoren. (ik heb flink gegoogled maar mijn kennis van stroom is wat beperkt). Onderstaande generator heeft een capaciteit van 850 watt op AC continu en een capaciteit van 8 ampere op DC 12V. De aansluiting is 230V/hz en hij kan ongeveer 3 uur draaien op 5 liter. Hoeveel energie geeft dat ding mijn accu dan effectief? Als ik het goed begrijp is dat dus slechts 24 Ah. (3 uur x 8 ampere).
https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... E-1200-4T/ ....
Beste Sander,

Het is eerder al aangehaald, dit soort generator is niet echt geschikt voor het beoogde doel. Goedkoop, zeker wel, maar het is een groot, lomp en zwaar ding. Ik spreek met niet uit over het lawaai dat die dingen maken, daar zijn al talloze fora over vol geschreven.
Wat betreft het cijferwerk, kijk niet naar de 12 volt aansluiting van zo'n generator. Dat is waardeloos (en totaal niet geregeld).
Je zal dus de 230V uitgang gebruiken en daar ga je dan een acculader op aansluiten.
Het vermogen van de acculader is eigenlijk beperkt door het type / capaciteit van de accu die je kiest.
Bij een lood accu (GEL, AGM, half-tractie, e.d.) wordt er in de regel uitgegaan van een laadstroom die één vijfde is van de capaciteit.
Neem je een 100 Ah accu, dan kan je veilig met 20 Ampère laden, bij een 220 Ah accu wordt dat ruim het dubbele of dus zo'n dikke 40A.
Deze 40 A meet je bij ca 13,8 Volt (uiteindelijk loopt de laadspanning op de accu wel op tot ca 14,4 à 14,7 volt, doch dan is de stroom al snel een pak minder geworden).
M.a.w. 40 A x 13,8 V = 552 Watt (vermogen) dat de acculader zal moeten leveren.
Deze lader heeft natuurlijk zelf ook enig verlies om de 230 volt wisselspanning om te zetten in 13,8 volt gelijkspanning. Het rendement is natuurlijk altijd kleiner dan 100 % en in de regel mag je er vanuit gaan dat je op ca 85% uitkomt met een goede lader (het kán beter, maar dan is de prijs ook navenant).
Dus aan het 230 volt zijde heb je een vermogen nodig van 552 / 0.85 = 650 Watt.
Quasi elke generator kan dit moeiteloos aan.

Hou er wel rekening mee dat een kleine generator, bvb een 900 of 1000 Watt (VA) modelletje, al flink moet werken om dit vermogen constant te leveren.
Dit gaat ook steevast gepaard met een duidelijke toename van het bedrijfslawaai :oops:
Moderne (compacte) generatoren zijn van het zogenaamde inverter type. Deze hebben als voordeel dat ze met een variabel toerental kunnen werken en in de regel ook iets zuinig zijn dan de bouwwerf varianten.

Om de energiebel nog even wat verder op te blazen, heel zelden zie ik mensen bij dergelijke berekeningen rekening houden met het chemische rendement van een loodaccu.
Dit is slechts zo'n 75 à 80 %, m.a.w. je moet er 12 Ah lading insteken om er 10 Ah weer uit te halen.
Dit bepaalt mee de tijd dat jou generator zal moeten draaien (of evengoed de zon moet schijnen).

Als je opteert voor een grotere bus met ruim laadvermogen dan kan je voldoende loodaccu's installeren om een goede autonomie te bekomen.
E.e.a. vereist ook dat de rest van de installatie in verhouding is opgebouwd, want een grote accu bank krijg je nu eenmaal niet geladen met een 6mm² draadje ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Peter LMC »

Als je een aggregaat wilt aanschaffen om misschien sporadisch je
hh accu's bij te laden dan kun je net zo goed sporadisch je motor een uur laten lopen.
De dynamo hiervan laadt prima bij in een kortere tijd.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door JoopBrekken »

Peter A7: Goede en duidelijke uitleg!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

@ Charles Franconi, herbybg, PeterA7, anderen
Hartelijk dank voor de interessante toevoegingen !

De duurste wijze van stroom opwekken aan boord noemde ik de 4de pijler (de fantastische).
Als de 3 eerste pijlers zijn ingevuld kan je deze overwegen.
Bovendien zal het noodzakelijk zijn als je echt 6 maanden volledig "autark" wil zijn.
Ik heb eens proberen uitrekenen wat dat kost...


Een brandstofcel...

efoy 140Ah/dag versie: 4.099 €
Inbouw laten doen met een paar aanpassingen en toebehoren: ca 200 €
Kostprijs methanol (10 liter bus): 48,99 €
Geschat verbruik per bus van 10 liter: 240 uur
Inschatting levensverwachting efoy : 4.000 uur
4299€/4000h = 1,07475 €/h + 0,2 € verbruik/h
Totaal kostprijs per uur: 1,275 €/h
Totaal kostprijs per gebruik dag van 24h: 30,6 €
Hiermee kan je maximaal 140Ah/dag laden

Voor mezelf, schat ik na al dat lezen en uitspinnen, de kostprijs voor deze stroom, volgens de bovenstaande benadering,
in een vork tussen de 25 € en de 40 € ! per etmaal afhankelijk van de waardes die ik kan vinden.


Een kleine benzine stroomgroep...

Momenteel heb ik een kleine Honda EU20i benzinegenerator.
Ik zag dat de 20i, naast de efoy’s in reclame staat voor: 1.499 €
Dat is 200 € minder als ik destijds betaalde ! ik hoop dat het geen Chinezen kloon is.

Ook hier zal ik er eens stevig tegenaan gaan en niet braafjes maar realistisch rekenen.
Ik doe bij de prijs van de Honda 300 € toebehoren en installatiemateriaal.
Dan zitten we met een startprijs van 1.799 €
Voor de kostprijs van stroom maken met de Honda gebruik ik de volgende parameters.
Honda benzine 2 h per dag laten draaien om dan via de geregelde acculader vanuit de 230V mijn accu’s te laden.
In theorie kan ik op die manier 230Ah per etmaal bijladen (1600W/14Vx2h)
Laten we het in de praktijk op slechts 140Ah houden want de accu’s zullen dit in tegenstelling tot de “zachte” stroom van een efoy niet zo snel willen opnemen.
In die 2h verbruikt de Honda ongeveer 1,5 liter benzine; wat overeenkomt met (0,75 l/h x1,45 €/l x 1.500h) = 1.631 € benzine voor 1.500 draaiuren.
Het onderhoud, olieverversen om de 100h en zo reken ik per jaar aan 50 € = 500 €/10 jaar
De levensduur van de 20i schat ik op 1500h of 10 jaar. Als ik hem minder gebruik zal hij misschien 15 jaar meegaan.
Met die 1500h zal ik in mijn benadering dus 750 keer 140Ah stroom kunnen maken.

Dan is de kostprijs om 750 keren die 140Ah te maken: 1.799 + 1.631 + 500 = 3.930 €
Dit komt overeen met 3.930 €/750 keer = 5,24 € per dag !!

Als je een klein huishoud accupack hebt zal dat minder en trager stroom willen opnemen.
140Ah krijg je er nooit ingepompt in 2h.
De Honda zal dan veel langer moeten draaien om aan de 140Ah lading te komen.
Daardoor zal de prijs per dag gevoelig stijgen, misschien zelfs maal 2 dan zitten we boven de 10 €/dag.



Zou dit zo ongeveer kunnen kloppen ?
Dat is dan met de stroomgroep toch nog …. heel veel goedkoper als met de brandstofcel !
En ja het blijft appels met peren vergelijken.


PS
Het opsommen van de verschillen tussen een Efoy en een Honda generatortje, voor en nadelen,
net zoals de ongemakken van de ene en de andere, is voor mij niet zo interessant. Ik ken die.
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Peter A7 »

Kampo,

Interessante berekening.
Het zou nog beter worden om dit te doen uitgaande van de 6-maanden periode dat de TS op reis wilt gaan.
Sterker nog, hoeveel dagen zou die brandstofcel / generator effectief gebruikt worden vooropgesteld dat er ook een behoorlijke solar installatie geplaatst wordt (wat perfect kan op een Vario bus) ?

De brandstofcel wordt dan wel heel snel een zotte investering .. als je het louter financieel bekijkt.
Al heeft deze mogelijks wel een hogere wederverkoopwaarde na afloop van de reis ?

Vanuit praktisch oogpunt gezien is de brandstofcel wel de betere keuze, zij het dat de camper dan wel vorstvrij dient te blijven natuurlijk.
Kanttekening hierbij is dat de dagopbrengst nogal gering is, maar dat is dan weer geheel bepaald door de noden van de dag :D
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Charles Franconi »

Een MB Vario heeft een flink dak:
4 x een paneel van 165 x 99 cm a 300 Watt = 1200 watt = 800 Euro en een Victron MPPT van 300 Euro en 100 Euro aan klein materiaal.
Ben je zonder accu's mee te rekenen klaar voor 1200 Euro, als je zelf monteert.

Heb je een gaskoelkast, dan moet het wel gek gaan, wil je met te weinig stroom komen. Heb je een compressorkoelkast, dan heb je met pech misschien in de wintermaanden 1 a 2 keer per maand een uurtje de generator aan. E.e.a is ook afhankelijk hoe lang de TV s'avonds aan staat.

Gebruikte Honda 2.0 i (de echte) koop je vanaf 500 euro.

Wat voorbeelden:

https://www.google.de/search?client=saf ... r2Ukn38O8o

http://www.ebay.de/itm/300-Watt-Solarmo ... SwWr5ZwPH8

http://www.ebay.de/itm/Honda-Notstromag ... Sw4QVZwVY-

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... scopeId=MH
Laatst gewijzigd door Charles Franconi op do 12 okt 2017, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Peter LMC »

Ipv Honda kun je ook aan deze denken.
Hele leuke prijs.

https://www.denqbar.com/inverter-stromerzeuger/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door JoopBrekken »

Heel leuk lawaai ook!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

Eigenlijk doet het oneer aan een mooie dure efoy om die te gaan vergelijken met een goedkope knetterbak :bang:
Voor 2 maal in de maand serieus bij te laden, gedurende de 6 maand, zal het goedkoper zijn om op camping de grid te gaan opzoeken.
Maar het uitgangspunt van TS was 6 maand zelfvoorzienend ...

:-B :-B :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie