Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Schoentje »

De door @ Jervig beschreven achtergrond van @Kampo kan ik bevestigen. Heb het genoegen gehad bij hem in de firma rond te mogen kijken en heb info gezien van projecten van hem in het professionele autarkisch praktijk veld.

Wil uiteraard niet zeggen dat @Kampo nooit een reken of denk fout zou kunnen maken. Overkomt ons allemaal wel eens in onze eigen professie, maar hij kan wel, in tegenstelling tot de meeste van ons, putten uit professionele praktijk ervaring.

Ps Persoonlijk veel aan zijn kennis gehad bij mijn AES gestuurd 12v automatisch boiler project (ben er nog steeds heel happy en tevreden mee)
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Sander33 »

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal proberen een en ander nader toe te lichten: mn berekening klopte inderdaad niet helemaal, ik had iets teveel gerekend voor de laptop en iets weinig voor de boiler (in combinatie met dieselverwarming voor de duidelijkheid). Ook was ik vergeten de koelbox toe te voegen. Als je dit allemaal meerekent kom ik in de praktijk uit op circa 80 Ah per dag.

@Kampo, zie toelichting hierboven, overigens ga ik geen printer gebruiken. Gelet op je advies neig ik wel naar een geschakelde accu met een totaalcapaciteit van 400 Ah. Ik twijfel nog wel over het investeren in extra zonnepanelen of het aanschaffen van een brandstofcel. Extra zonnepanelen geven minder gebruikskosten en meer onafhankelijkheid maar een brandstofcel geeft meer zekerheid in de winter en bij slecht weer. Daarnaast twijfel ik nog over een 24V systeem, dan zou ik bijvoorbeeld ook eens een 24 volt waterkoker kunnen aansluiten. Dat gaat dan echter weer ten koste van de capaciteit en ik moet de accu’s parallel schakelen en dan zijn 2x 200Ah niet genoeg denk ik. Bedankt ook voor de verduidelijking in je tweede reactie over laptopgebruik, ik ben een beetje van alles dus webdesigner, schrijver en graficus. Ik heb voldoende aan een laptop in combinatie met een tweede monitor op USB stroom (5V 2A)

@Aloys. Het gaat inderdaad om het stroomverbruik in combinatie met een dieselkachel. En inderdaad zal ik geen printer gebruiken en alles doen via het GSM netwerk.

@Jervig. Ik heb zoals gezegd niet zoveel verstand nog van deze materie, dus nullast en dergelijke heb ik nog niet over nagedacht.

@Arie55. Bedankt voor de verduidelijking. Een 170 Wp zal niet volstaan in combinatie met een 104Ah accu dus ik zit meer te denken in de richting van 400Ah met eventueel een brandstofcel.

@On4bgc. Het betreft waarschijnlijk een Mercedes Benz Vario, dus een redelijk formaat. Ik zou graag een week in de camper leven maar gezien ik alle apparatuur en de bus zelf nog moet aanschaffen is dit voor nu nogal lastig. Ik overweeg binnenkort wel een keer een camper te huren om te kijken waar ik zoals tegenaan loop.

En weet iemand nog mijn generator vraag te verduidelijken, ik ben oprecht wel nieuwsgierig hoe je die capaciteit nu moet interpreteren.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Atoz »

<ts schreef>
Bedankt voor de verduidelijking. Een 170 Wp zal niet volstaan in combinatie met een 104Ah accu dus ik zit meer te denken in de richting van 400Ah met eventueel een brandstofcel.

Niet alleen de accu zul je richting 400Ah moeten brengen maar ook die 170 Wp zal je vooral moeten vergroten.

Zoek eens op dit forum naar forumlid gsm die gebruikt een huis-zonnepaneel in combinatie met een vectron mmpt regelaar. Misschien kun je wel 2 of 3 zulke panelen kwijt. En de prijs viel volgens hem best mee.
Trouwens hieronder de link met ook de maten van zijn 265 Wp paneel.
viewtopic.php?f=10&t=8460941&hilit=Zonn ... m&start=42


Het belangrijkste voordeel van 24 volt is dat je stroom sterkte voor hetzelfde vermogen de helft is met daardoor een draaddikte die de helft is tov 12 Van.

Compressor koelkast en dieselverwarming op 24 volt is mogelijk.

Alleen moet je opletten dat je niet te veel 12 volt gebruikers hebt, want dan moet je eerst van 24 V terug naar 12 V en dat geeft enkel maar verliezen.

Brandstofcel en stroomgroep zijn misschien zelfs nodig mocht je in de winter ook nog autoark willen zijn. Mocht ik onbeperkte financiële middelen hebben dan opteerde ik voor een goed geluids geïsoleerde stroomgroep met voldoende vermogen, deze volledig in het voertuig ingebouwd. Zelfstartend met één druk op de knop.
Trouwens ook deze van voldoende vermogen.
Dus NIET die uit de link, paar weken geleden stonden we nog eens in de buurt van een camper met deze lawaai maker....
Trouwens ik denk dat je dan beter een "losse" acculader met voldoende stroom je accu laat laden mocht je geen zon hebben.



Gegroet
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 04 okt 2017, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Meine »

Generatoren hebben een zeer kleine capaciteit als het gaat om 12 volt. De volledige capaciteit wordt geleverd op 230 volt. Het is dus zaak de accu's te laden met 230 volt via een flinke lader.
Met de generator uit je bijlage maak je geen vrienden qua geluid. De meest geschikte inverter generatoren komen van Honda en Yamaha en als het goedkoper moet van Kipor.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

@ Sander33
Een MB Vario lijkt me een goed voertuig voor zo een project. Is iets breder en rechtere wanden.
Die kan je bovendien na afloop waarschijnlijk aan de zelfde prijs verkopen.
Zonder indiscreet te willen zijn ,neem je een partner mee ?

Misschien nog wat algemeens, mijn visie over stroom in een camper:

Eigenlijk is het al lang duidelijk dat je voor een autonoom stroomsysteem in een camper altijd
naar een MIX van systemen en componenten moet gaan
+ 1. Grote opslag accupack en sterke alternator (omdat we ons toch regelmatig verplaatsen)
+ 2. Zonnepanelen (solar stroom die is het goedkoopst)
+ 3. Walstroom (voor thuis en op de camping)
+ 4. Autonome Generator (ZEUS, brandstofcel, benzine/diesel stroomgroep, ...) voor de situaties waar er dan nog onvoldoende stroom is

Beschouw een stroomgroep of een brandstofcel als een oplossing van de 4de pijler.
Het heeft geen zin de 4de pijler aan te spreken als je de 3 voorgaande niet goed hebt ingevuld.
De echte stroomproblemen doen zich voor als je in de winterse pampa gaat staan.
Dan heb je die 4de pijler oplossingen nodig.
De meeste kamperaars verkiezen echter de goedkopere walstroom oplossing voor slechts een paar euro’s per dag.
Tja een wintercamping heb je voor 20 of 30 € per dag.
Ik herinner me mijn kostprijsberekening per dag voor een brandstofcel en voor een stroomgroep.
Daarop kreeg ik veel kritiek...omdat ik het durfde vernoemen. En toen ik over de beperkte levensduur en het onderhoudsinterval sprak barste de hel los.
Ondertussen blijken de door mij opgegeven stroomproductie prijzen van toen … nog steeds niet gezakt te zijn.
Dat is de 4de pijler, de fantastische, maar de duurste.
Groeten Kampo
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kanjer »

kampo schreef:Meten van het stroomverbruik van een laptop:

Afbeelding
Waar vind ik zo,n stroommeter?
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door blizard »

Aldi had ze
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

Die meter kocht ik een paar jaar geleden in de Aldi, ik dacht iets van rond de 13 €
Werkt perfect, Hij kan ook Hz meten.

Het idee (on4bgc) van daarmee eens een "werkdag meting" te doen op de laptop is goed.
Maar ik werk zelf zelden met een laptop.

Hier laat ik de Nespresso koffiemachine (1250 Watt) draaien op 60 Hz, een voorbereidende test voor reis in USA

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Kroppie »

en de gamma, praxis en consorten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Aloys »

Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kanjer »

Top dank jullie wel
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Atoz »

Aan de TS
De hierboven vertoonde vermogensmeter zou eigenlijk je eerste aankoop moeten zijn, samen met een ampère meter.

Terloops eventueel kan je die vermogensmeter (die voor wisselspanning de spanning, de stroom, het vermogen en de frequenties aanduid) ook gebruiken voor je 12 volt apparatuur als je een voeding van 220 wisselspanning naar 12 volt gelijkspanning hebt. Eerst wel eens onbelast het verlies aan vermogen door omzetting meten.

Meten is weten!
Veronderstellingen en allerlei aannames wis je voortaan uit je woordenboek.
Anders zouden mensen zoals Kampo ook al die metingen niet uitvoeren.

Verder durven we hier allemaal al wel eens hevig onze eigen ideeën doordrukken.
Uiteindelijk is het het resultaat dat telt!

Dus... Aan de slag en als je het niet weet dan moet je het hier maar vragen.
Succes ermee!
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Charles Franconi »

Jervig schreef:Wie de achtergrond van Kampo kent zou kunnen weten dat alles wat hij schrijft gebaseerd is op klantenwensen vertaald naar in de praktijk bruikbare situaties.

Verder denk ik dat er weinig forumgebruikers zijn die echt ervaring hebben met volledig autarkisch gebruik van de camper over langere periode onder sterk uiteenlopende omstandigheden.

JP
Nouuuuuuuuu???? Een maandje of 4 of 5 (jan-mei) zonder stroompaal is redelijk autark.

Maar ik kan jou en Kampo zijn theorie 100 % onderschrijven. Hoe meer panelen (in de winter) hoe beter. En voor nood zo'n Honda.

Groeten Charles
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Vertrokken4 »

Hee Charles,

Ik schreef weinig en niet helemaal geen..... :lol3: :cheers:

JP
Plaats reactie