Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sander33
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 21:43

Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door Sander33 »

Beste camper forum leden,

Ik ben in de gelegenheid om een reis van enkele maanden te plannen middels een camper. Nu heb ik e.e.a. al uitgezocht zoals aanschaf bestelwagen, benodigdheden, kosten en inkomsten tijdens de reis etc. Echter een punt waar ik niet erg sterk in ben is stroomvoorziening. Nu zullen vergelijkbare vragen wel vaker zijn gesteld en ik heb echt m'n best gedaan met informatie uit Google maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Hieronder heb ik de verbruiksgegevens opgeteld:
Laptop - 25 watt / 12 = 2,08 Ah, 6 uur per dag = 24 Ah
Ledlamp (x3) - 30 watt / 12 = 2,5 Ah, 3 uur per dag = 7,5 Ah
Boiler - 200 watt / 12 = 16,66 Ah, 15 min per dag = 4,17 Ah
Ventilators - 25 watt / 12 = 2,08 Ah, 4 uur per dag = 8,33 Ah
Overig - 25 watt / 12 = 2,08 Ah, 4 uur per dag = 8,33 Ah
Totaal is 52 Ah

Nu wilde ik in principe gebruik maken van een zonnepaneel omdat ik graag meerdere dagen achtereen in het 'wild' zou staan of op vrije camper plaatsen. Ik begreep dat een 170 Wp paneel voldoende zou zijn voor mijn verbruik. (680 Wh gemiddelde opbrengst in de zomer in Nederland oftewel 56,7 Ah). Echter omdat het natuurlijk ook wel eens bewolkt is moet de capaciteit van de accu wat groter zijn dan het dagelijks verbruik. Ook begreep dat een AGM accu tot maximaal 70% ontladen mag worden. Daardoor lijkt mij een accu van bijvoorbeeld 220 Ah geschikt (70% daarvan is 154Ah), voldoende voor 3 dagen zonder zon. De accu kost grofweg 350 euro, zonnepaneel en laadregelaar circa 275 euro en een acculader 50 euro. Daarmee ligt het kostenplaatje tegen de 700 euro. Nu mijn vragen, waar ik niet uit kwam;

- Allereerst is het bovenstaande een beetje realistisch?
- Ten tweede snap ik niet hoe de daadwerkelijke verbinding plaatsvind tussen de accu en de stroomverbruikers, ik zie op diverse schema's wel hoofdschakelaars en zekeringkasten maar geen daadwerkelijke 12 volt stopcontacten.
- Dan wat betreft de laptop (welke ik veel zal gebruiken in verband met mijn werk) Ik heb verschillende laptops bekeken en ze hebben allemaal een accu van 30 – 76 Wh. Als ik dit deel door het aantal uren dat de laptop op de accu werkt (meestal toch wel 3 uur) dan komt ik uit op een verbruik van slechts 10 – 25 Wh oftewel 0,8 tot 2,08 Ah op 12 volt. Dit lijkt mij erg weinig - of klopt dit toch?
- Tot slot overwoog ik de optie om een generator te gebruiken in plaats van een zonnepaneel maar ik kom niet uit de omschrijvingen van generatoren. (ik heb flink gegoogled maar mijn kennis van stroom is wat beperkt). Onderstaande generator heeft een capaciteit van 850 watt op AC continu en een capaciteit van 8 ampere op DC 12V. De aansluiting is 230V/hz en hij kan ongeveer 3 uur draaien op 5 liter. Hoeveel energie geeft dat ding mijn accu dan effectief? Als ik het goed begrijp is dat dus slechts 24 Ah. (3 uur x 8 ampere).
https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... E-1200-4T/

Ik begrijp dat sommige vragen wellicht wat voor de hand liggen, maar ik hoop ook dat jullie zien dat ik moeite heb gedaan om onderzoek te doen. Ik zou zeer dankbaar zijn voor verduidelijking :-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

Beste
Vanuit de praktijk kan ik je een beetje helpen.
Je stroom verbruikers zou ik als volgt interpreteren:
Laptop + wat toebehoren zoals scherm, wifi antenne, printer. Je 24Ah/24h klopt maar de rest komt erbij.
Nooit een laserprinter wel een inktjet nemen.
Dus neem gemiddeld minstens 30Ah/24h voor 6h.

De kleine compressor koelkast/box 24h per dag van 20Ah tot 40Ah per 24h ???

De dieselverwarming minstens 15Ah/dag en als het echt koud is tot 25Ah/dag ???

Waterboiler op 12V stroom: gaat niet, vergeet het. Dat zal gas of diesel worden.
De rest van die kleine verbruikertjes klopt ongeveer zoals je opgeeft totaal 24Ah/dag
Totaal: 80 à 100Ah per dag (ipv je 52Ah)
Om dat in de winter 2 dagen “autark” vol te houden moet je minstens 400 à 460Ah accu’s hebben.
Met wat reserve, want je werk gaat voor, het zijn je inkomsten.

Opgelet er zijn er die zich met veel minder stroom behelpen, of overal gaan inpluggen, maar dat was je vraag niet.
De meeste vergelijkbare projecten die ik zag op een kleinere L3/L4 bus doen zoiets met:

Minstens 2x AGM 220Ah accu = 440Ah + Multiplus 12V/1600/70A (of vergelijkbaar)
+/- 400 Wp solar+MPPR regelaar
Backup met Honda EU10 of EU20i benzine stroomgroepje of vaste Dometic TEC29
Alles samen weegt dit ongeveer 200-230 kg.

De huidige campers op vrachtwagen basis van 7,5 tot 12 ton waar men in gaat werken/leven hebben elektrisch meestal het dubbel van het systeem hierboven.
Voor een permanente woon en/of kantoorfunctie gebruikt men vaak vrachtwagenbasis. Heb je een C rijbewijs ?

PS
Een AGM accu moet je best gebruiken in een bereik tussen 100 en 70%
Dus uit een 220Ah accu kan je slechts 66Ah halen en heel af en toe wat meer.
Een Lithium accu is veel beter maar kost 3 tot 4 keer meer.

Meten van het stroomverbruik van een laptop:

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door henk en lila »

Zit hier nog een telfoutje in?
Laptop - 25 watt / 12 = 2,08 Ah, 6 uur per dag = 24 Ah
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door BeakerFlo »

Nooit een laserprinter wel een inktjet nemen
Is dat een persoonlijke overweging? Of heeft dat te maken met het stroomverbruik?
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door myway »

@ kampo
Om nou te stellen dat je uit een 220 Ah agm er het best maar 66 Ah mag uithalen lijkt mij wel erg overdreven.

Over de berekening van TS heb ik ook wel bedenkingen.
3 led-lampen met een verbruik van 30 watt ??
Ik weet niet wat voor led-lampen dat dat zijn, die moeten wel erg veel licht geven.
Een boiler van 200 watt die het water in een kwartier warm heeft, welke boiler is dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Vertrokken4 »

Wat Kampo stelt klopt in grote lijnen wel en die 70% van een AGM hanteer ik zelf ook. Niet omdat ie er niet tegen zou kunnen om tot 50% ontladen te worden maar omdat het aantal haalbare cycli onevenredig afneemt naarmate je verder ontlaadt. Als je 70 als norm hanteert en daar alleen als uitzondering onder gaat, gaan je AGM's jaren langer mee.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Aloys »

Ik heb wel wat vraagtekens bij die berekening van Kampo...

Kampo gaat uit van een compressorkoelkast, maar dat begrijp ik niet uit de gegeven planning.
Een koelkast op gas (of LPG) bijvoorbeeld, gebruikt vrijwel geen stroom.

Ook een dieselkachel wordt niet over gesproken, ik denk dat die boiler een combi vormt met
de kachel. Hoeveel stroom zo'n (Truma?) installatie gebruikt, daar heb ik geen idee van.
Maar echt veel zal het niet zijn.

@Kampo: dat meten van die stroom van de laptop, 25W momenteel verbruik? Dan zou er bij
12,5V zo'n 2A aan stroom lopen. Dat is 12A in 6 uur, dat is toch niet zo gek?

Even voorop stellen: er ligt bij mij 200Wp op dak.
Met een soortgelijk gebruik, mét compressorkoelkast en mét een dieselkachel die draait van
's middags 16.00 uur tot 's ochtends 09.00 uur (overdag weg om te skiën) houd ik het met
mijn 230Ah AGM-accu zeker 2 dagen vol in de winter (februari, zuid-Duitsland).
Dat wil zeggen: zonder zon! Bewolkte dagen, sneeuw op de zonnepanelen. Mét zon heb ik in
de loop van de middag de accu weer vol! Het is dus afhankelijk van het weer hoelang ik het
volhoud in de winter, bij temperaturen tot -20 's nachts.

Een printer, WiFi? Wordt niet over gesproken. Is dat niet old skool? :D
De toekomst is hoogstwaarschijnlijk gewoon unlimited via het GSM-netwerk. Het ligt er
natuurlijk ook aan wat je er mee doet, met die laptop. Schrijf je een boek, dan heb je niet
eens internet nodig, dat leidt alleen maar af! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Vertrokken4 »

Ook het nullast verbruik van de installatie zelf is nog niet in de berekening opgenomen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door kampo »

Aloys schreef:Ik heb wel wat vraagtekens bij die berekening van Kampo... :D
Dat gebeurd wel eens meer, ik heb wat ervaring maar geen kristallen bol :-B
Aloys schreef:Kampo gaat uit van een compressorkoelkast, maar dat begrijp ik niet uit de gegeven planning.
Een koelkast op gas (of LPG) bijvoorbeeld, gebruikt vrijwel geen stroom.

Ook een dieselkachel wordt niet over gesproken, ik denk dat die boiler een combi vormt met
de kachel. Hoeveel stroom zo'n (Truma?) installatie gebruikt, daar heb ik geen idee van.
Maar echt veel zal het niet zijn. :D
Klopt maar input geven over zaken die TS vergeten zou kunnen zijn is misschien zinvol.
Zijn vraagstelling is overigens zeer goed. Proficiat.
Aloys schreef:@Kampo: dat meten van die stroom van de laptop, 25W momenteel verbruik? Dan zou er bij
12,5V zo'n 2A aan stroom lopen. Dat is 12A in 6 uur, dat is toch niet zo gek? :D
Mijn HP laptop met klein 13" scherm heeft een trafo van 45 Watt en verbruikt gemeten zo een 25Watt/230V als hij draait.
Dat is niet continu natuurlijk, regelmatig gaat die ook naar 34 Watt en ik zag een piek bij volle rekenkracht van 41 Watt op 230V
Misschien is hij er wat mee ? Een 17" scherm en randtoebehoren doen het verbruik aanzienlijk stijgen.

Een kleine laserprinter heb ik ook gemeten en nam pieken tot 900 Watt, iets met een verwarmingselement.
Daarom beter een inkjet nemen maar die inktcartrides drogen snel uit in een hete camper.
Ook vriezen, stof en vocht zijn problematisch voor printers en andere electronica.
Het totale stroomverbruik van de mediatoestellen in een moderne camper komt bij vele gebruikers op 1, nog voor de koelkast en de verwarming.
Vooral als je met 2 "nerds" aan boord leeft :-B
Aloys schreef:Even voorop stellen: er ligt bij mij 200Wp op dak.
Met een soortgelijk gebruik, mét compressorkoelkast en mét een dieselkachel die draait van
's middags 16.00 uur tot 's ochtends 09.00 uur (overdag weg om te skiën) houd ik het met
mijn 230Ah AGM-accu zeker 2 dagen vol in de winter (februari, zuid-Duitsland).
Dat wil zeggen: zonder zon! Bewolkte dagen, sneeuw op de zonnepanelen. Mét zon heb ik in
de loop van de middag de accu weer vol! Het is dus afhankelijk van het weer hoelang ik het
volhoud in de winter, bij temperaturen tot -20 's nachts.
Een printer, WiFi? Wordt niet over gesproken. Is dat niet old skool? :D
De toekomst is hoogstwaarschijnlijk gewoon unlimited via het GSM-netwerk. Het ligt er
natuurlijk ook aan wat je er mee doet, met die laptop. Schrijf je een boek, dan heb je niet
eens internet nodig, dat leidt alleen maar af! :D
Wat op mijn dak ligt en het electrisch system bij mijn camper ?
Ik piek in de winter tot 100Ah per dag in 24V...
Is dat een referentie voor een ander zijn combigebruik 12V camper+officegebruik ?

Ik denk dat het stroomverbruik voor het 12V campergedeelte ongeveer vergelijkbaar kan zijn met wat je opgeeft.
Maar daar bovenop komen:
- het extra verbruik voor het office gedeelte
- extra reserve voor het verschil tussen hobby en profi gebruik.
Maar we weten niet of TS webbeheerder :P , informaticus, architect, schrijver of fotograaf is.
Als ik zie wat er thuis of op mijn werk allemaal in mijn kantoor staat besef ik
dat alles met minder...of met meer kan.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Arie55 »

Je berekening klopt niet. Handiger en beter is het denken in watt-uren.

Laptop - 25 watt x 6 uur per dag = 150 Wh (is minder als de accu van de laptop vol raakt)
Ledlamp (x3) - 30 watt x 3 uur per dag = 270Wh
Boiler - 200 watt x 15 min per dag = 30Wh
Ventilators - 25 watt x 4 uur per dag = 100Wh
Overig - 25 watt x 4 uur per dag = 100Wh
totaal verbruik op een dag: 650Wh
De grootte van de accu dient tenminste zijn: 650Wh / 50% (*) / 12,5V = 104Ah. (theoretisch)

(* 1: een accu mag maar voor de helft ontladen worden
2: een accu kan ontladen worden met een max. stroom van X maal C; X afhankelijk van de accu
3: een accu elke dag onladen zoals bovenstaand, heeft geen geen lange levensduur)

zonnepaneel 170Wp x 40% (*) x 5 uur = 340Wh (*) gemiddelde over een dag en plat op dak gemonteerd.
Je ziet al dat een zonnepaneel de accu niet vol krijgt.

De accu kan deels geladen worden door de alternator van de auto. Let er wel op dat de twee accu's van elkaar gescheiden zijn als de motor niet draait. Op het verbruik van verlichting kan je besparen door ze alleen te gebruiken als je ze echt nodig hebt. De hele camper hoeft tenslotte niet verlicht te zijn, alleen daar waar je bent.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Patrick 508
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 20:00

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Patrick 508 »

Ter aanvulling:

- Een elektrische boiler heb ik in de camper gehad en is eigenlijk onbruikbaar. Het ding zuigt je accus in no-time leeg en een boiler die je water voldoende opwarmt verbruikt zomaar 850 watt en zeker geen 200.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Atoz »

Ik vrees dat we dus weeral maar eens vertrokken zijn voor een ritje verzinsels en halve waarheden. :bang:

Ik lees en herlees meermaals de vraagstelling en nergens zie ik dat er sprake is van een printer.
Gaat de man in kwestie dan ook voor zes maand papier moeten meenemen?

De boiler waarvan sprake zal de ts moeten vervangen door een combi verwarmingssysteem a la webasto of ...

Alles begint met het voertuig en dan meer bepaald hoeveel dak heb je?
Dan plaats je je dak vol panelen. Meer is beter.
Dan kijk je of je een hele grote batterij of een nog grotere kan meenemen, gewicht speelt in je nadeel.
Of je geeft een kapitaal uit aan van die hele moderne lichtgewicht accu's

Als je maar drie uur laptop gebruik hebt dan laad je die op op het ogenblik dat je HH accu's reeds vol zijn, doe ik nu soms ook.

Verder volg ik Aloys zijn schrijven.

En van de hierboven getoonde vermogens meters heb ik er twee waarvan er eentje in een nieuwe behuizing vast in onze camper zit, maar was het nu ALDI of Lidl waar ik ze kocht?

Ooit las ik de raadgeving van iemand om eens een week te doen alsof je in je camper leeft. Dan pas hebben de meeste lezers een echt idee van wat ze echt verbruiken.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Vertrokken4 »

Wie de achtergrond van Kampo kent zou kunnen weten dat alles wat hij schrijft gebaseerd is op klantenwensen vertaald naar in de praktijk bruikbare situaties.

Verder denk ik dat er weinig forumgebruikers zijn die echt ervaring hebben met volledig autarkisch gebruik van de camper over langere periode onder sterk uiteenlopende omstandigheden.

JP
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand



Bericht door Atoz »

Jervig schreef:Wie de achtergrond van Kampo kent zou kunnen weten dat alles wat hij schrijft gebaseerd is op klantenwensen vertaald naar in de praktijk bruikbare situaties.

Verder denk ik dat er weinig forumgebruikers zijn die echt ervaring hebben met volledig autarkisch gebruik van de camper over langere periode onder sterk uiteenlopende omstandigheden.

JP
Een wij van wc eend verhaal....

Maar nergens twijfel ik aan zijn professionele capaciteiten, al is het net dat degenereerende professionele toontje dat me elke keer trigerren wil...

Als onze camper al vijf jaar dienst doet zonder aan het net te hangen, zijn we dan autoark genoeg?
Of vinden de leden van wc-eend dan nog altijd dat ze beter bezig zijn?

Maar laat ons maar verder proberen om de TS zijn vraag te beantwoorden.

Gegroet
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 04 okt 2017, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie