Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
<kampo schreef>
Een brandstofcel...
efoy 140Ah/dag versie: 4.099 €
Inbouw laten doen met een paar aanpassingen en toebehoren: ca 200 €
Kostprijs methanol (10 liter bus): 48,99 €
Geschat verbruik per bus van 10 liter: 240 uur
Inschatting levensverwachting efoy : 4.000 uur
4299€/4000h = 1,07475 €/h + 0,2 € verbruik/h
Totaal kostprijs per uur: 1,275 €/h
Totaal kostprijs per gebruik dag van 24h: 30,6 €
Hiermee kan je maximaal 140Ah/dag laden
Voor mezelf, schat ik na al dat lezen en uitspinnen, de kostprijs voor deze stroom, volgens de bovenstaande benadering,
in een vork tussen de 25 € en de 40 € ! per etmaal afhankelijk van de waardes die ik kan vinden.
<Einde schrijven>
Maar als je die brandstofcel 24/24 laat opstaan en ze gaat maar 4000 uur mee, dan betekend dat ze na 5,5 maand dus "opgebruikt" is...?
Klopt dat of heb ik het verkeerd bekeken?
Gegroet
Guido
Een brandstofcel...
efoy 140Ah/dag versie: 4.099 €
Inbouw laten doen met een paar aanpassingen en toebehoren: ca 200 €
Kostprijs methanol (10 liter bus): 48,99 €
Geschat verbruik per bus van 10 liter: 240 uur
Inschatting levensverwachting efoy : 4.000 uur
4299€/4000h = 1,07475 €/h + 0,2 € verbruik/h
Totaal kostprijs per uur: 1,275 €/h
Totaal kostprijs per gebruik dag van 24h: 30,6 €
Hiermee kan je maximaal 140Ah/dag laden
Voor mezelf, schat ik na al dat lezen en uitspinnen, de kostprijs voor deze stroom, volgens de bovenstaande benadering,
in een vork tussen de 25 € en de 40 € ! per etmaal afhankelijk van de waardes die ik kan vinden.
<Einde schrijven>
Maar als je die brandstofcel 24/24 laat opstaan en ze gaat maar 4000 uur mee, dan betekend dat ze na 5,5 maand dus "opgebruikt" is...?
Klopt dat of heb ik het verkeerd bekeken?
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
Hoi Guido,
Die 4000 uren zijn gerekend op vollast en inderdaad, je moet ook zo'n brandstofcel goed dimensioneren.
Het is net zoals die lood accu met een levensduur van slechts enkele 100-den cycli.
Als je die elke dag gebruikt dan is het vat ook snel af
Die 4000 uren zijn gerekend op vollast en inderdaad, je moet ook zo'n brandstofcel goed dimensioneren.
Het is net zoals die lood accu met een levensduur van slechts enkele 100-den cycli.
Als je die elke dag gebruikt dan is het vat ook snel af
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
De brandstof cel staat wel op,maar grotendeels in de waakstand.
De uren tellen vanaf het moment dat ze in werking treed.Zo ook de uren van een generator.
Ik lees op andere fora gemiddeld 7 jaar.
ik vind dit de meest luxueuze ,maar ook de duurst oplossing.
Een generator is dan nog veel goedkoper. Ik heb er twee, een i 1000 van Honda en een vario 2000 van sdmo.
Nog nooit electriek te kort gehad.
Alles neemt een bepaalde ,beperkte plaats in.
De uren tellen vanaf het moment dat ze in werking treed.Zo ook de uren van een generator.
Ik lees op andere fora gemiddeld 7 jaar.
ik vind dit de meest luxueuze ,maar ook de duurst oplossing.
Een generator is dan nog veel goedkoper. Ik heb er twee, een i 1000 van Honda en een vario 2000 van sdmo.
Nog nooit electriek te kort gehad.
Alles neemt een bepaalde ,beperkte plaats in.
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
Het aantal uren dat een benzine stroomgroep of een brandstofcel op methanol moet draaien zal in eerste instantie bepaald worden door je stroomverbruik.
Als je per dag meer stroom verbruikt als wat het toestel kan leveren zal zo een efoy dus continu draaien.
Dat kan, gezien de beperkte levensduur van het membraan, niet de bedoeling zijn. Je kan dan beter een grotere efoy kopen.
De prijs per cyclus, per uur of per gebruiksdag zal afhankelijk zijn van de te verwachten levensduur.
7 jaar ? Dat kan kloppen of meer zijn en zal sterk afhangen van het gebruik.
Guido heeft gelijk, je kan hem er ook in 1 jaar doordraaien. Want een jaar is 24h x 365d: 8.760h
De door de fabrikant opgegeven verwachte levensduur (labowaarden?) of de levensduur in de praktijk in je camper.
Googel eens op "efoy Lebensdauer" en je zal al snel een paar wilde verhalen tegenkomen van ontevreden gebruikers.
Je hebt 2 efoy versies als ik het begrijp. De gewone voor hobby en de pro versie.
Die laatste geven ze 4500 uren gegarandeerd op. Maar de prijs van de pro versies is hoger.
Met de benzine of diesel stroomgenerator net zo. Bij de goedkope chinageneratoren is de levensduur soms maar 100h.
Bij de betere (semi)draagbare benzine generatoren zoals de Honda, kan je aan 1500 uren komen.
In de praktijk halen niet alle stroomgroepen deze 1500h. Mede door ongunstige inbouw in een camper.
Bij grotere vaste inbouwmodellen op diesel met waterkoeling begint de prijs pas bij 10.000 € en die wegen te veel voor een normale camper.
Ook daar is het onderhoud interval beperkt tot maximaal 250 uren.
Dus in continugebruik zou dit 1 oliewissel om de 10 dagen zijn ! Gaat niet en dure grap als je het moet uitbesteden.
Daarom is geen van deze super oplossingen echt geschikt voor continugebruik. Wel aanvullend.
De oplossingen van de 4de pijler komen bovenop de 3 vooraf ingevulde pijlers van stroomvoorziening in een camper: Accu, dynamo, walstroom, solar.
Efoy met tank staat rechts:
Als je per dag meer stroom verbruikt als wat het toestel kan leveren zal zo een efoy dus continu draaien.
Dat kan, gezien de beperkte levensduur van het membraan, niet de bedoeling zijn. Je kan dan beter een grotere efoy kopen.
De prijs per cyclus, per uur of per gebruiksdag zal afhankelijk zijn van de te verwachten levensduur.
7 jaar ? Dat kan kloppen of meer zijn en zal sterk afhangen van het gebruik.
Guido heeft gelijk, je kan hem er ook in 1 jaar doordraaien. Want een jaar is 24h x 365d: 8.760h
De door de fabrikant opgegeven verwachte levensduur (labowaarden?) of de levensduur in de praktijk in je camper.
Googel eens op "efoy Lebensdauer" en je zal al snel een paar wilde verhalen tegenkomen van ontevreden gebruikers.
Je hebt 2 efoy versies als ik het begrijp. De gewone voor hobby en de pro versie.
Die laatste geven ze 4500 uren gegarandeerd op. Maar de prijs van de pro versies is hoger.
Met de benzine of diesel stroomgenerator net zo. Bij de goedkope chinageneratoren is de levensduur soms maar 100h.
Bij de betere (semi)draagbare benzine generatoren zoals de Honda, kan je aan 1500 uren komen.
In de praktijk halen niet alle stroomgroepen deze 1500h. Mede door ongunstige inbouw in een camper.
Bij grotere vaste inbouwmodellen op diesel met waterkoeling begint de prijs pas bij 10.000 € en die wegen te veel voor een normale camper.
Ook daar is het onderhoud interval beperkt tot maximaal 250 uren.
Dus in continugebruik zou dit 1 oliewissel om de 10 dagen zijn ! Gaat niet en dure grap als je het moet uitbesteden.
Daarom is geen van deze super oplossingen echt geschikt voor continugebruik. Wel aanvullend.
De oplossingen van de 4de pijler komen bovenop de 3 vooraf ingevulde pijlers van stroomvoorziening in een camper: Accu, dynamo, walstroom, solar.
Efoy met tank staat rechts:
Groeten Kampo
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
Honda in een bak met uitlaat zoals in de advertentie maakt heel veel verschil. En campings in de winter, in ieder geval in Zuid Griekenland, zijn gesloten.
Charles
Charles
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maand
Ik heb nergens gelezen in welke landen de ts in die 6 maanden reist of in welke periode. (of ik moet er over heen gelezen hebben)
Ik ben absoluut niet technisch maar we hebben wel meer dan 10 jaar ervaring met langere reizen en vrij staan.
Dit jaar bv, hebben we een reis van 6,5 maand gemaakt waarbij we in Marokko in 3 maanden slechts een enkele keer aan de paal hebben gestaan en in de overige maanden slechts 1x in Griekenland.
We hebben geen generator nodig, hebben 300w aan zonnepanelen en 2 AGM accu's van 95AH.
De koelkast gaat op gas, de tv staat meer dan 4 uur aan 's avonds en de omvormer staat ongeveer 7 uur aan om de MacBook, 2 iPhones en een iPad op te laden omdat die veel gebruikt worden. Verder hebben we natuurlijk LED verlichting.
De keuze van de landen waar we heen gaan en de periode dat we daar zijn betekent dat we een geheel zelfvoorzienende stroomvoorziening hebben die ruimschoots voldoende is voor ons dagelijks gebruik en we kunnen dit maanden uithouden.
We zijn nu weer een week of 5 onderweg in Spanje, niet aan de paal gestaan en de komende weken verwachten we niet dat het nodig zal zijn.
Ik ben absoluut niet technisch maar we hebben wel meer dan 10 jaar ervaring met langere reizen en vrij staan.
Dit jaar bv, hebben we een reis van 6,5 maand gemaakt waarbij we in Marokko in 3 maanden slechts een enkele keer aan de paal hebben gestaan en in de overige maanden slechts 1x in Griekenland.
We hebben geen generator nodig, hebben 300w aan zonnepanelen en 2 AGM accu's van 95AH.
De koelkast gaat op gas, de tv staat meer dan 4 uur aan 's avonds en de omvormer staat ongeveer 7 uur aan om de MacBook, 2 iPhones en een iPad op te laden omdat die veel gebruikt worden. Verder hebben we natuurlijk LED verlichting.
De keuze van de landen waar we heen gaan en de periode dat we daar zijn betekent dat we een geheel zelfvoorzienende stroomvoorziening hebben die ruimschoots voldoende is voor ons dagelijks gebruik en we kunnen dit maanden uithouden.
We zijn nu weer een week of 5 onderweg in Spanje, niet aan de paal gestaan en de komende weken verwachten we niet dat het nodig zal zijn.
Groeten, Thole
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Ik heb discussie met interesse gelezen.
Nu tijdens de wintermaanden kan ik niet zonder gebruik van benzinegenerator.
Sneeuw op zonnepanelen, korte zonloze dagen, lange stilstand ergens in de no-where.
Ik hou het compact tot Honda 10i met netto continu vermogen van 900 Watt bij 230 Volt. Aangesloten een Victron Blue Smart IP22 12V 30A , opgenomen vermogen is 472 Watt en generator kan dit moeiteloos leveren. Woonaccu is een AGM van 180 Ah. Wil minder draaiuren en sneller opladen met 0,25C.
Ik speel met gedachte een extra acculader 12V 20A parallel bij te plaatsen van dezelfde reeks , opgenomen vermogen 310 Watt.
Totaal opgenomen vermogen 472 + 310 = 782 Watt.
Iemand die ervaring heeft met deze materie ? Kan Honda 10i dit leveren ? Werken de 2 Victron Blue Smart IP22 acculaders elkaar niet tegen ?
Nu tijdens de wintermaanden kan ik niet zonder gebruik van benzinegenerator.
Sneeuw op zonnepanelen, korte zonloze dagen, lange stilstand ergens in de no-where.
Ik hou het compact tot Honda 10i met netto continu vermogen van 900 Watt bij 230 Volt. Aangesloten een Victron Blue Smart IP22 12V 30A , opgenomen vermogen is 472 Watt en generator kan dit moeiteloos leveren. Woonaccu is een AGM van 180 Ah. Wil minder draaiuren en sneller opladen met 0,25C.
Ik speel met gedachte een extra acculader 12V 20A parallel bij te plaatsen van dezelfde reeks , opgenomen vermogen 310 Watt.
Totaal opgenomen vermogen 472 + 310 = 782 Watt.
Iemand die ervaring heeft met deze materie ? Kan Honda 10i dit leveren ? Werken de 2 Victron Blue Smart IP22 acculaders elkaar niet tegen ?
Groeten, Louis
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
En wil de accu dit wel accepteren? Je kunt wel voldoende energie klaar hebben staan maar de accu bepaalt wat die opneemt. Hoe voller de accu des te minder stroom die opneemt en dit effect zie je al snel met een loodaccu.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
AGM 180Ah accu 68% SOC en opladen ging lange tijd met 30A. Zijkant lader IP22 12V30A werd heet tot 48°C. Op het einde verminderde dat tot 8A en gaf BMV 98%.
Enkel een draaiende dieselkachel, compressorkoelbox, gaming laptop en 1 ledspotje stonden in werking.
Enkel een draaiende dieselkachel, compressorkoelbox, gaming laptop en 1 ledspotje stonden in werking.
Groeten, Louis
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Misschien is het nu tijd om over te stappen op een Lifepo 4 accu, Louis.
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Inderdaad Peter
Ik ben alle mogelijke LiFePO4 kandidaten aan het oplijsten.
Toch is de AGM 180Ah accu nog niet versleten na 4,5 jaar gebruik.
Ik ben alle mogelijke LiFePO4 kandidaten aan het oplijsten.
Toch is de AGM 180Ah accu nog niet versleten na 4,5 jaar gebruik.
Groeten, Louis
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Mijn 2 AGMs na 10 jaar eruit gedaan. Nog als nieuw, maar max 25% ontladen. Nu ontlading, wanneer het nodig mocht zijn 95%. SuperB accu’s.
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Charles 2 jaar geleden in Griekenland zei je ook tegen me, de AGM zijn nog hartstikke goed. Je hebt ze net als ik mijn 2x 160Ah later toch er uit gedaan. Mijn waren 9 jaar oud, en een is nog steeds in gebruik als backup stroom bij de CV thuis.
Het omschakelen naar de lifepo4 geeft een hoop voldoening. Het meeste is niet in de gaten te hoeven houden of je de AGM niet te ver ontlaad.
Het omschakelen naar de lifepo4 geeft een hoop voldoening. Het meeste is niet in de gaten te hoeven houden of je de AGM niet te ver ontlaad.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden
Mee eens,….minder stress nooit meer aan de paal , dat vergroot je Camperplezier,…en een investering,welke zich ook weer terug verdiend,ooit was het een zonnepaneel,nu is het de Lfp
Hans