Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind omlaag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind omlaag



Bericht door Emaricus »

Onze Teleco Flatsat Easy Smart 85cm schotel is een paar keer thuis (na plm. 2 weken goed gestaan te hebben) spontaan omlaag gegaan. (niet in de ruststand, gewoon naar beneden)

Vorige week waaide het hard, ineens viel hij op de camperplaats naar beneden. Kon hem met de luifelstok gelukkig weer in positie krijgen waarna hij het weer deed.

Heb thuis weer gekeken en zie dat de geribbelde stukken waar het een en ander om draait glad aan het worden is.

Wie heeft dit eerder meegemaakt?
Zijn deze geribbelde onderdelen ergens verkrijgbaar?
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 877
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Basher »

Had dezelfde schotel en hetzelfde probleem gehad.
Vergeten bij zeer harde wing in Narbonne-Plage de schotel te klappen. :oops:
Afbeelding
Deze onderdelen kon ik toen in 2011 niet los kopen.
Ik moest een nieuw binnenwerkje kopen á € 137,-
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, dan wist ik het wel.
Ik ging als de wiederweerga naar een botenwinkel en kocht mij twee breekpennen van een schroef van een 3 à 4 pk motor en boorde gaten vanaf de zijkant er door en de pennen er in. Ben je voor 3,10 euro en een beetje werk klaar. Blijken ze, achteraf te slap te zijn, dan de volgende maal ietwat sterkere breekpennen er in van een zwaardere BB-motor.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door reinolt »

Ik neem aan dat eea draaibaar moet blijven. Ik zie niet helder hoe dat met breekpennen moet werken.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door komtwelgoed »

Of je een breekpen kunt gebruiken weet ik niet want ik ken de constructie niet.
Ik denk dat de twee getande ringen met een bepaalde veerkracht tegen elkaar gedrukt worden. Bij een te hoge belasting schieten de twee delen dan over de vertanding heen en tja aluminium is erg zacht en de tanden zijn dan ook snel versleten als dit een paar keer gebeurt. De nokken zorgen er voor dat de twee delen weer in de juiste positie terug gebracht kunnen worden.
Er van uitgaande dat de twee onderdelen van aluminium zijn, zou ik nooit een stalen breekpen nemen maar een aluminium breekpen. Maar ja, of een breekpen nu zo handig is betwijfel ik. Je moet het dak op om de schotel eerst weer tegen de nokken te trekken en daarna moet je met een drevel de gebroken pen er uit tikken. Een niet al te handig karweitje lijkt me.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Hoofdnoorman »

Het is maar net wat je wilt.
Men kan nu wel die oplossing in twijfel gaan trekken, maar het is duidelijk dat er een grote onbekendheid is met een dergelijke oplossing.
Het alternatief is dan om een nieuw draaiwerk te gaan kopen voor € 137,- in plaats van een investering van een paar euro en wat technisch inzicht. De breekpennen zijn speciaal voor dit doel gemaakt.
Ze zouden inderdaad te licht kunnen zijn. Dat had ik al gezegd. Als ze breken moet dus mogelijk de kap er af en het restant breekpen van binnenuit er uit getikt worden. OK, maar dus niet veel meer werk dan een geheel nieuw setje monteren. Als er zwaardere breekpennen in zouden moeten, moet dus het gat ietsje groter worden en dus geboord. Soit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Rob66 »

Het is gebleken dat de bouten al vanuit de fabriek niet erg goed vast worden gezet. Waarschijnlijk toch een bepaalde veiligheidsmarge, lijkt wel of ze bij een windkracht 7 al in kunnen klappen (of het zijn die kleine Italiaanse mannetjes in de fabriek die niet zoveel kracht hebben, kan ook :-B .
Tegenwoordig bij montage van een nieuwe schotel haal ik de bouten nog even wat aan.

Zijn ze te veel versleten, ze zijn gewoon nieuw te koop en kosten € 21,95 p/s
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Hoofdnoorman »

Zijn ze te veel versleten, ze zijn gewoon nieuw te koop en kosten € 21,95 p/s
Kijk, en dat veranderd de zaak dan wel weer. Dan kan een originele oplossing natuurlijk beter zijn vooral omdat Rob zegt dat de bouten te los zijn aangedraaid.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door komtwelgoed »

Inderdaad Rob, de veren iets strakker zetten lijkt me de beste oplossing.
Zijn het schotelveren die de twee vertande delen strak tegen elkaar aan drukken?
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door reinolt »

Hoofdnoorman schreef:Het is maar net wat je wilt.
Men kan nu wel die oplossing in twijfel gaan trekken, maar het is duidelijk dat er een grote onbekendheid is met een dergelijke oplossing.
Het alternatief is dan om een nieuw draaiwerk te gaan kopen voor € 137,- in plaats van een investering van een paar euro en wat technisch inzicht. De breekpennen zijn speciaal voor dit doel gemaakt.
Ze zouden inderdaad te licht kunnen zijn. Dat had ik al gezegd. Als ze breken moet dus mogelijk de kap er af en het restant breekpen van binnenuit er uit getikt worden. OK, maar dus niet veel meer werk dan een geheel nieuw setje monteren. Als er zwaardere breekpennen in zouden moeten, moet dus het gat ietsje groter worden en dus geboord. Soit.
Ik heb de oplossing niet in twijfel willen trekken. Ik zie -inderdaad technisch onvermogen- gewoon niet hoe dat moet werken zonder de steeds wijzigende instelling te verliezen. Een eenvoudige tekening zou kunnen helpen. Maar dat is dan alleen mijn voor nieuwsgierigheid.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door komtwelgoed »

Toch zie ik iets vreemds aan die versleten vertanding. Van die ringvormige vertanding is alleen het binnenste 2/3 deel helemaal versleten, het buitenste 1/3 deel niet.
Ik ga er van uit dat een stalen getande ring tussen deze twee aluminium delen in zit anders kan het niet werken. Vreemd dat maar 2/3 van de getande ring gebruikt wordt en 1/3 niet. Dit kan toch niet anders dan een ontwerpfout zijn?
Wie gaat er nu een beveiligingskoppeling ontwerpen waarvan het buitenste deel dat dus ook het grootste krachtenmoment kan overbrengen niet werkzaam is? :bang:
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Emaricus »

ja, zoals ze op de foto van Basher te zien is ziet het er bij ons ook uit.
Beide onderdelen aan weerszijde (dus 4 gekartelde onderdelen) zijn behoorlijk glad geworden.
Een paar maanden geleden heb ik ze goed aangetrokken. Heb geen momentsleutel gebruikt. Weet natuurlijk niet hoe strak ik ze moet aandraaien.

Zag in de bouwmarkt kartelringen (RVS) liggen. Gaat zeker niet werken??

Oplossing van Rob66 zie ik wel zitten
Zit er voor die 22 euro per bout alles bij? dus ook die onderdelen met
(dubbele) aluminium tandjes?
Een rechtse en een linkse, kom je dus op 44 euro. Als het dan ook bij harde
wind weer goed werkt heb ik het er wel voor over.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Rob66 »

De vertanding is inderdaad vreemd afgesleten. Lijkt of er ringen zijn gebruikt en die horen daar niet. Maar alles is mogelijk.
Er zit alleen tussen de bout en schotelarm een ring, geen veerring btw. En ergens tussenin nog een hele dunne ring.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Teleco schotel "valt" spontaan en nu met hevige wind oml



Bericht door Rob66 »

Onderdelen 14 en 15, ring 15 heeft geen invloed op de vertanding omdat de diameter groter is.
De 2 bouten gaan, met een ring in het gat van onderdeel nr. 1

Afbeelding
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Plaats reactie