Zonnepaneel uitschakelen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zonnepaneel uitschakelen?



Bericht door Charm »

Audiofiel schreef:... maar voor de absorptiefase kan het problemen opleveren.

Maar iedereen moet zelf weten wat hij doet natuurlijk. :-B
Welke problemen?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    seth_space
    Berichten: 8698
    Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
    Locatie: Brabant

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door seth_space »

    De meeste moderne laders zijn chip gestuurd en reageren op wat ze meten aan de accu. Wanneer meerdere laders tegelijk actief zijn zal dat nooit een juiste meting kunnen opleveren lijkt mij en dus een onjuist verloop van het laadproces.
    Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
    “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
    Dick-B
    Berichten: 1314
    Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Dick-B »

    Snap zo wie zo niet waarom men aan de paal staat
    als je panelen hebt,
    Wij hebben al tien tallen jaren panelen op de campers
    ook weer op deze laika dus waarom aan de paal?.
    gr.Dick.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Kroppie »

    mensen worden helemaal gek gemaakt door de reclame met steeds meer laadprogramma,s, er word veeel teveel nadruk opgelegd, maar een ieder moet doen wat hij/zij juist vind.
    de accu zal het een worst wezen, hoeveel mogelijkheden er beschikbaar zijn.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    seth_space
    Berichten: 8698
    Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
    Locatie: Brabant

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door seth_space »

    de accu zal het een worst wezen, hoeveel mogelijkheden er beschikbaar zijn.
    euh... nee niet echt.
    Laadcurves voor verschillende accu soorten, bulk, float, pulse etc.. zijn geen fantasie of marketing.
    Maar het staat je vrij het leven van je accu te bekorten.
    Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
    “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Kroppie »

    ik heb de levensduur van mijn accu,s ingekort tot 12 jaar door het parallel schakelen van alle laders in de camper , paal , zon, en dynamo.
    en het waren 230Ah semitractie accu,s van toen 165 euro perstuk, dus ook niet de duurste, en de startaccu is nu 8 jaar jong.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    seth_space
    Berichten: 8698
    Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
    Locatie: Brabant

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door seth_space »

    Ik ben hier toch allerlei constructies tegengekomen van jouw hand met diodes, bruggen etc.. Ik begrijp nu dat je die niet in je eigen camper toegepast hebt?
    Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
    “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Kroppie »

    alles wat ik hier heb gemeld zit ook daadwerkelijk in mijn camper en werkt ook nog, zit meer in een camper dan een paar laders.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    cobes
    Berichten: 8059
    Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
    Locatie: El Mudamiento

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door cobes »

    Audiofiel schreef:Het gaat mij vooral om het netjes afmaken van de cyclus, dat gaat niet bij 2 laders. Het laden van de ene lader wordt door de andere lader gezien als een interactie van de accu waarvan de spanning oploopt. Daarmee wordt het onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren. Voor de bulkfase zal dat niet zo belangrijk zijn, dan zal het wel loslopen, maar voor de absorptiefase kan het problemen opleveren.

    Maar iedereen moet zelf weten wat hij doet natuurlijk. :-B

    doe je de panelen dan ook uit schakelen tijdens het rijden want dan heb je natuurlijk hetzelfde probleem? ik heb er niet veel verstand van maar probeer de lochica er van wat te ontdekken het blijft een moeilijk verhaal die stroom toestanden.
    Groet Cobes.
    ___________

    ik heb een Rapido V68 met 140 pk
    Afbeelding .
    temperatuur rond mijn huis
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5457
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Atoz »

    Om al die kopzorgen (welke lader gaat nu wanneer wat doen) te vermijden heb ik dus maar 1 laadapparaat voor onze huishoudaccu.
    En zolang die zonnelader ons voldoende energie leveren wil, heb ik geen tweede laadsysteem nodig.



    Gegroet
    Guido
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Audiofiel
    Berichten: 686
    Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Audiofiel »

    cobes schreef:doe je de panelen dan ook uit schakelen tijdens het rijden want dan heb je natuurlijk hetzelfde probleem? ik heb er niet veel verstand van maar probeer de lochica er van wat te ontdekken het blijft een moeilijk verhaal die stroom toestanden.
    Ja, als ik een lange rit ga maken schakel ik de panelen af (maar niet bij iedere rit, dat is even te veel werk).
    An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
    Gebruikersavatar
    Aloys
    Site Admin
    Berichten: 19175
    Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
    Locatie: Kampen
    Contacteer:

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Aloys »

    Het afschakelen van de panelen doe ik met een microswitch, zo'n heel klein schakelaartje.
    Daar zit natuurlijk wel weer zo'n standaard 40A autorelais achter... :D

    Maar die switch gebruik ik eigenlijk nooit...
    Beheerder www.camperforum.nl
    Een overzicht van onze reisverhalen.
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5262
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Zonnepaneel uitschakelen?



    Bericht door Mickel Moen »

    Het zal zo’n vaart niet lopen en is denk ik ook afhankelijk van wat voor accu er aan hangt.

    Feit is wel, dat de solarlader iedere dag weer met een nieuwe laadcyclus begint, ook als de accu geheel vol is. Ik heb een Victron Mppt en die stemt de absorptietijd af op de spanning van de accu.

    Afbeelding

    Blijft, dat bij geen verbruik je dus steeds een volle accu weer gaat laden. Nu is dit ook weer niet geheel waar, want de solarlader verbruikt zelf ook een ietsie pietsie.

    Ik heb mijn paneel ook schakelbaar gemaakt. Bij niet recreatief gebruik en wanneer er dus geen andere gebruikers actief zijn schakel ik het paneel dus steeds voor een poosje uit, om daarna weer voor een dag in te schakelen. Maar een echt vast stramien heb ik hier ook niet voor.

    Bij recreatief gebruik van de bus heb ik alles aanstaan. Zowel de Cyrix, de Mppt en een acculader als we aan de paal gaan. Laders en accu zoeken het dan maar uit.

    Wat het uiteindelijk met de levensduur van de accu’s doet, bekommer ik mij verder niet over. Accu’s slijten per definitie. Je kunt proberen steeds je accu’s optimaal te behandelen, voor een zo lang mogelijke levensduur, maar dat is niet mijn hobby.

    Voordeel van schakelbaar maken vind ik ook, dat je daarmee eenvoudig het paneel afkoppelt bij werkzaamheden aan de elektrische installatie. Immers eerst het paneel afkoppelen voordat je de accu afkoppelt en andersom eerst de accu aankoppelen, voordat je het paneel aansluit.

    Ik heb er geen relais tussen zoals Aloys. Schakelaartje kan 16A hebben en bij mijn paneeltje blijft de stroom theoretisch onder de 5,8A. In de praktijk is het altijd minder.

    Zie voor meer mijn blog. Link hieronder.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Plaats reactie