Alternatief Victron Multiplus?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Atoz »

Voor je 12 volt gedeelte :
En hoe korter hoe beter!
En drie meter is dus niet kort maar lang voor zulke stromen.

Voor je 230 Van gedeelte:
Daar mag die kabel gerust langer dan drie meter zijn.

Conclusie: zet die omvormer naast je batterij.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door blizard »

ronald boekel schreef:Bedankt voor alle adviezen.
Ik ben er inmiddels wel uit dat het een victron multiplus gaat worden, even bedenken nog welk type. 800-1200-1600 en misschien wel een gebruikte als de prijs interessant is.

Nog een vraagje, ik ga een + kabel leggen naar mijn huishoudaccu met kabellengte van 3meter ongeveer. Ik dacht aan 25mm2.
Is het een probleem als ik deze door de kabelgoot leg waar ook de kabels van mijn achterlampen doorlopen? Gekke vraag maar geen kans op vage storingen?
En mag de - van de huishoudaccu op het chassis of altijd een - naar de startaccu doen?
Bij een multiplus wordt een kabel meegeleverd van ongeveer 1 meter, in de passende dikte.
Voor 3m moet je bij een 1600 op 50mm2 rekenen
En ik zou de - niet via het chassis laten lopen, maar rechtstreeks op de accu koppelen, en de kabel naar chassis voor de gebruikers laten.
Dus ook een - kabel trekken met dezelfde dikte.
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door ronald boekel »

De omvormer komt heel dicht bij de huishoud accu, dat is centimeter werk.
Maar van startaccu naar huishoudaccu word 3 meter kabel schat ik. Ik twijfel alleen of ik hem bij de kabelgoot van de kabels van de achterlichten mag leggen? Anders moet hij over de vloer en daar heb ik geen kabelgoot zitten. De wanden waren al beplaat en geisoleerd namelijk.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Kroppie »

de kabels van start naar hhaccu hoeven toch niet 50mm2 te zijn enkel die van hh accu naar omvormer, en als je de kabels van start naar hhaccu twist, dus lichtjes in elkaar draait zie ik geen enkel probleem om die bij andere kabels in de goot te leggen.

hoe oud is je camper oftewel heb je can bus,? zo nee dan gewoon bij de andere kabels in een goot, zo ja dan getwist bij de andere kabels in de goot

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Een 1600 "trekt" tot 1600/12V= 133 A bij 12V
Dus de kabeldikte (HH accu naar inverter) moet die stroom aankunnen of je krijgt een spanningsval over de bekabeling.
Snel een Volt of 2 verlies.
En dat willen we niet om te vermijden dat de inverter in onderspanning uitgaat schakelen.

>100A kan je echt beter NIET over het chassis laten lopen. Als het al zou mogen van de fabrikant van het voertuig...
Dus altijd een massakabel leggen !
Je spreekt van 3m afstand, dan zal je met 6 meter moeten gaan rekenen want je moet + en - kabellengte optellen.

Om een 1600 Multiplus te gebruiken moet je minstens een accu van 220Ah hebben.
Maar met wat reserve werkt dit het best op 2x 220Ah accu's.

Besef dat je met een (te) kleine accu erg voorzichtig met je 230V gebruik moet zijn.
Mijn ervaring is dat 1 kopje koffie zetten met een Nespresso machine = 3 à 4% van de accucapaciteit van een 220Ah accu ....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Kroppie »

hij heeft het er over dat de omvormer heel dichtbij de hh accu staat, alleen de afstand hhaccu >start accu is 3 meter daarbij dan dus rekening houden met de max laadstroom van de dynamo naar de hh accu en dus 6 meter lengte ivm +en-.
EN canbus of niet?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door de Jonckheer »

Als het alleen over laadstroom gaat is er niets op tegen om de - over het chassis te laten lopen. Dat is immers bij de auto zelf ook het geval, daar loopt alle - over het chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Aloys »

Ik heb in mijn bus (Peugeot Boxer) álle minnen op de carosserie aangesloten. Voor zware stromen heb
ik hier en daar een dikke rvs-bout door de binnenbeplating geboord en daar de kabels op aangesloten.

Wel heb ik het metaal rondom zo'n gat blank gemaakt met de powerfile, zodat bout en moer zo goed
mogelijk contact maken. Na montage een beetje contactspray erover gespoten. Daar heb ik nu al ruim
15 jaar (2 bussen) goede ervaring mee.

Voor kleine gebruikers, bijv. LED-verlichting, gebruik ik ter plekke een zelfborend schroefje als min.

Misschien een tip: om de min van de huishoudaccu met de carosserie te verbinden gebruik ik een korte,
dikke kabel met aangegoten bevestigingen. Die vind je zat 'op de sloop'. Ik dacht tussen startmotor en
chassis. Makkelijker dan zelf maken, ik heb het gereedschap daar niet voor...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, in alle auto's groot en klein loopt de - via het chassis / carrosserie, incl. de starter en daar loopt een beetje stroom heen! Er is dus geen enkele reden om het voor andere toepassingen anders te doen, mits je het goed doet zoals Aloys schrijft.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Aloys schreef:Ik heb in mijn bus (Peugeot Boxer) álle minnen op de carosserie aangesloten. Voor zware stromen heb
ik hier en daar een dikke rvs-bout door de binnenbeplating geboord en daar de kabels op aangesloten.
...
Na montage een beetje contactspray erover gespoten. Daar heb ik nu al ruim
15 jaar (2 bussen) goede ervaring mee.
...
Voor kleine gebruikers, bijv. LED-verlichting, gebruik ik ter plekke een zelfborend schroefje als min.
...

We hebben het hier al meermaals over gehad. Dit is gevaarlijk advies.
Het is niet omdat je het zelf gedaan hebt dat het mag.
Daarmee breng je de moderne zelfbouwer echt op het verkeerde pad…

Vergeet niet het verschil tussen vroeger en nu, de oude en recente voertuigen, erbij te vermelden.
Je moet er ook bij vertellen op welke merken dit al lang NIET meer is toegestaan.
Het staat in de opbouwrichtlijnen van het merk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door PaulBng »

Zou je kunnen uitweiden op je laatste alinea? En dan ook vermelden waarom?
We hebben het niet over een metalen boot die in het water drijft.
Worden delen dan niet meer aan elkaar gelast?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou ook wel eens willen weten welke auto's niet de - over het chassis laten lopen, dus overal dubbele kabels voor hebben. Ook ben ik nieuwsgierig wat er dan zo gevaarlijk aan is.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door PaulBng »

Het hoeft natuurlijk niet gevaarlijk te zijn.

Ik vergelijk het even - heb je hem weer - met boten. Daar wil je het niet omdat een stroom door een metalen deel in het water corrosie in de hand werkt. Maar hij zinkt niet meteen.

Dus ja, ik ben hoofdzakelijk benieuwd naar de achterliggende reden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Tot een 30 jaar geleden was het inderdaad gebruikelijk om de massa over het voertuigchassis te laten lopen maar toen waren zware stroomverbruikers zoals een inverter echt zeldzaam. Destijds waren accu’s klein en de dynamo’s van toen 50A gaan vandaag van 180 tot 250A !

Waarschijnlijk ga je geen enkele serieuze auto elektriciteit zaak meer vinden die de afgelopen jaren de minus nog via de carrosserie laat lopen, ook niet voor kleine verbruikers.
Met regelmaat zie ik bestelwagens, waaronder veel Ducato met massaproblemen op de dikke verbinding tussen versnellingsbak en chassispunt. Vaak, helemaal ingebrand.

De opbouwrichtlijnen van de meeste merken en modellen kan je op internet vinden.
Die beschrijven wat mag en niet mag aan oa de electrische installatie.
Behalve dat ik het niet weet van de Savel wagens ( Ducato, Jumper, Boxer) omdat ik daar geen opbouwersrichtlijnen van heb, mag je volgens mij bij geen enkel modern voertuig nog de negatief over het chassis opnemen.

Ik weet dat het zo is voor alle Mercedes Sprinter/Vario/Atego, Ford Transit, MAN TGL/TGM en Iveco’s Daily/Eurocargo. Bij die merken is het NIET TOEGESTAAN. Natuurlijk is de massa bij de meeste van die wagens wel op het chassis aangesloten. Maar stroomafname mag niet en moet bekabeld worden.
Dus je kan stroom afnemen en totdat het eens misgaat zal je het niet merken.

Dan zijn er ook de problemen die je kan veroorzaken op stuurapparaten.

Bovendien is ondertussen ook bekend dat elektrische geleiding over het chassis roestvorming versneld.
Iets met elektronen stromen en chemische/fysische eigenschappen.

Zo moet je het dus vertellen en niet anders.
Groeten Kampo
Plaats reactie