Alternatief Victron Multiplus?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door ronald boekel »

Hallo,
Ik overweeg een victron multiplus in te bouwen. De 800watt versie oid.
Lijkt me een ideaal ding, laden van accu, omvormen en als schakelautomaat tussen walstroom.

Zijn er nog andere merken met vergelijkbare producten?
Of is de victron prijskwaliteit gezien het best?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alternatief victron multiplus?



Bericht door blizard »

Mastervolt is een concurrent in hun segment
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Dat zijn erg mooie toestellen. Mastervolt, Dometic en Studer zijn andere merknamen.
Prijs kwaliteit zal het niet makkelijk zijn om Victron te kloppen.
De Multiplus 800 is een nieuw model en sinds september zou er ook een nieuwe 1200 Multiplus zijn.
Je kan ze herkennen aan de kunststof behuizing.
Maar hoe groot is je huishoudaccu ?
Groeten Kampo
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Vertrokken4 »

Wat Kampo zegt.............eigenlijk is er geen echte concurrent voor Victron.

Het door jou beoogde toestel heeft een laadstroom van 35A, ga er normaal gesproken van uit dat je accupack dan rond de 350AH moet zitten. Er zijn accutypes die sneller laden verdragen, dan zou je deze lader ook bij een kleiner accupack kunnen gebruiken.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

Laadstroom best tussen 10% tot maximaal 25 % van de accucapaciteit.
Je mag bij het berekenen ook de startaccu bijtellen als er een Cyrix is...
Maar goed om te weten is dat je de maximale laadstroom kan laten begrenzen/zelf instellen op die toestellen.
Dus te groot is die nooit. Standaard af fabriek staan ze meestal op 80% van max.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Kroppie »

alternatief voor victron.? STUDER of mastervolt en zeker GEEN dometic zooi.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door jielus »

Mag ik vragen wat je doel is, de achterliggende gedachte om het apparaat te plaatsen? Ik ben namelijk benieuwd wat de meerwaarde is.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door ronald boekel »

35A laadstroom zou theoretisch dan net kunnen op een 150a accu? Ik twijfel daarover nog. 150a 180a of 200a.

Het zou ook nog kunnen dat ik de kleinste victron multi kies, die geeft als omvormer 500watt continu. En laad 20a. Mist alleen powerassist functie tegenover de multiplus.

De achterliggende gedachte, ik bouw een buscamper voor motorsport. Nu wou ik er een koelkast in hebben maar een 12v compressor koelkast kost me ongeveer 700euro.
Als ik zo'n victron erin zet kan ik een kleine 220v koelkast gebruiken, en ik ben meteen voorzien van een goede acculader en omschakelautomaat die automatisch kiest tussen walstroom en omvormer.
Het prijs verschil van een 12v of 220v koelkast is zo groot dat je die victron er al ongeveer van kunt kopen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Kroppie »

kijk dan wel of die lichte de opstartstroom van die 220 kk kan leveren, die opstartstroom is vaak onverwacht hoog (soms wel 8x nominaal) ff proberen is het beste en houd rekening met het standby verbruik van de omvormer want die moet dan de hele dag aanstaan (+- 0,5 amp bij de victron= dus +- 12 Ah per 24 uur) buiten de rest van het verbruik .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door kampo »

ronald boekel schreef:35A laadstroom zou theoretisch dan net kunnen op een 150a accu? Ik twijfel daarover nog. 150a 180a of 200a.

Het zou ook nog kunnen dat ik de kleinste victron multi kies, die geeft als omvormer 500watt continu. En laad 20a. Mist alleen powerassist functie tegenover de multiplus.

De achterliggende gedachte, ik bouw een buscamper voor motorsport. Nu wou ik er een koelkast in hebben maar een 12v compressor koelkast kost me ongeveer 700euro.
Als ik zo'n victron erin zet kan ik een kleine 220v koelkast gebruiken, en ik ben meteen voorzien van een goede acculader en omschakelautomaat die automatisch kiest tussen walstroom en omvormer.
Het prijs verschil van een 12v of 220v koelkast is zo groot dat je die victron er al ongeveer van kunt kopen.
35A laadstroom ? Op een multiplus toestel kan je de laadstroom instellen, in de software, zelf of laten doen.
Voor een 150Ah accu zou ik die dan bv op 25A zetten (denk eraan op de walstroom/camping hangt de koelkast er ook aan)
Ik vrees dat je voor een koelkast op 230V eerder een 1200VA inverter nodig hebt...
Maar als je het echt wilt weten moet je het uitproberen. Er zit nogal een piek verschil op tussen de modellen 230V KK.
En ook tussen de verschillende inverters.

Normaal zou ik op een 150Ah accu een 500 of 800VA inverter of Multi plaatsen, als er niet het verhaal van de koelkast was.

Edit
Ik zie het woord motorsport nog staan.
Weet dat je vanaf een 1600VA Multiplus alle gangbare 230V toestellen kan gebruiken. (kort of met draaiende motor)
Behalve een 230V luchtcompressor, die gaan zelfs niet op een 3000VA.

De reeks 375/500/800 is voor normale campers met enkel laptop, TV, e-bike enz.
Geen koffiemachine, haardroger, kombi oventje ook niet met draaiende motor.
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door jielus »

Misschien denk ik de verkeerde kant op maar zou het niet slimmer zijn om een losse 25A lader, een 1000W zuivere sinus omvormer en misschien zelfs een of twee panelen op het dak te leggen?
Dat kost misschien net zoveel maar 40 jaar later ben ik nog altijd teleurgesteld in mezelf dat ik zo'n alles in een hifi set had gekocht. Er ging wat kapot en drie toestellen verhuisden naar de schuur. Nooit meer iets gekocht dat was samengesteld, met uitzondering van mijn draagbare radio/cassettespeler.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door Arie55 »

Power assist is echt een ding van eenmaal aan gewend, wil je nooit meer wat anders! Het enige waar ik op let, is dat de accu niet te gek ontladen wordt. Dus een BVM ding is handig. Een bijna andere must have is een multi control. Geen gehannis met; hoeveel mag ik afnemen... ohw, dan moet ik voorzichtig zijn met. Gewoon instellen op 0,5A minder dan geboden wordt en geen omkijken meer naar.
Nadeel is; het gemak komt met een prijs.
Kijk ook eens naar een tweedehandse omvormer. Dat scheelt behoorlijk.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door ronald boekel »

Bedankt voor alle adviezen.
Ik ben er inmiddels wel uit dat het een victron multiplus gaat worden, even bedenken nog welk type. 800-1200-1600 en misschien wel een gebruikte als de prijs interessant is.

Nog een vraagje, ik ga een + kabel leggen naar mijn huishoudaccu met kabellengte van 3meter ongeveer. Ik dacht aan 25mm2.
Is het een probleem als ik deze door de kabelgoot leg waar ook de kabels van mijn achterlampen doorlopen? Gekke vraag maar geen kans op vage storingen?
En mag de - van de huishoudaccu op het chassis of altijd een - naar de startaccu doen?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Alternatief Victron Multiplus?



Bericht door myway »

De dikte van de kabel is dan afhankelijk van de omvormer, er zit nogal verschil tussen 800 of 1600 watt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie