Tweede acculader parallel aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door Digiwalker »

Uuh volgens de ts is: "De EBL is een 4-105 "
En als ik vervolgens het schema en de manual download, wat doe ik dan verkeerd?? Dan heb je verzwegen dat ie uit 1999 was. Nou ja, veel succes nog.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door rinuss »

Je doet niks verkeerd, maar begrijp het niet van het deksel en het onderste uit de kan.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door Digiwalker »

Aaah ok. Ik bedoel, dat als je gaat sleutelen aan een bestaande en ook oude installatie dat wel eens wat fout kan gaan. Elektronica uit de vorige eeuw had niet die kwaliteit die men nu kent. Waaronder de printplaten enz. Relais kontakten zijn inmiddels ingebrand en kunnen zelfs vastbranden als je ze nu hoger gaat belasten. Ook corrosie speelt mee.
Dus wees voorzichtig als je wat gaat doen en bijbouwen.
Dit is goed bedoeld advies en hier en daar lullig uitgedrukt.
,
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8965
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door kampo »

@Digiwalker
Zo had ik het begrepen. :thumbup: in je eerste post.
Op zich is je advies juist behalve misschien dat een AGM toch iets hoger zit dan die 14,2V
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door hathi »

rinuss schreef:Hans, de accu is niet verkeerd gekocht. Ik wil deze accu omdat Je hem dieper kan ontladen. (als ik goed ben voorgelicht).
Ik weet zeker dat er een oplossing komt voor het laden, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe.
Rinuss,die oplossing heb ik al gegeven (extra laden) en al het ander is duurder dan een accu, een accu zo ver leeg trekken is zo wieso slecht, dan zou ik er 2 plaatsen,en danin overeenstemming met je laadmogelijkheid,en niet andersom.
Hans
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door rinuss »

Allereerst mijn dank voor de reactie’s . Voor de geïnteresseerde lezers een kopie van stukje schema van de EBL 4-105.
De AGM accu wil ik graag hebben omdat deze net iets verder kan ontladen dan andere accu’s, de reden daarvoor is dat wij een compressor koelkast , uiteraard een verwarming en een beetje verlichting in de camper hebben. Deze moeten het minimaal een nacht gemakkelijk uithouden waarbij het maximale stroomverbruik ongeveer 10 A zal zijn.
De suggestie voor een tweede accu is geen optie i.v.m. het gewicht, het valt toch al niet mee om onder de 3500 kg te blijven.
Ben in het bezit van een T-tec XS7000 lader die ik als tweede lader kan inzetten en nog een kleine
lader die 5 A met een spanning van 14,5 V kan leveren.
Gegevens accu: 12 v/120 A
Cycle use 14,4- 14,9 V
Standby use 13,5-13,8 V
Initial current max. 36 A
Ik realiseer mij dat ik het een en ander wat eerder had kunnen posten dan waren een aantaal dingen misschien wat duidelijker geweest.

Met vriendelijke groet,
Rinus
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door Arie55 »

De auto-ritjes duren te kort om je huishoudaccu goed vol te laden. Ook al maak je een rit van een hele dag, dan nog is dat te kort durend. Het idee om de start- en huishoudaccu van elkaar los te koppelen, is een goed idee. Zelf heb ik een manueel schakelaartje aangebracht om die twee (met een relais) te kunnen verbinden. Meestal staat die verbinding uit! Alleen in uitzonderlijke gevallen staat dat aan, onderweg.

Een zonnepaneel met lader zal de huishoudaccu wel (uiteindelijk) vol krijgen. Daardoor is walstroom zelden nog nodig. Een goede lader voor de tegenwoordige huishoudaccu's zijn er al minder dan 100 euro. Bedenk wel dat je EBL dan, niet meer dan een veredelde zekering doos die wat metingen kan doen, is geworden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door blizard »

Je moet heel wat panelen leggen om de alternator te kunnen evenaren hoor.
Alle beetjes helpen, maar ik denk dat bv 2 uur rijden ca 100A kan opleveren, als je 100W panelen op het dak hebt liggen, ga je dat niet halen per dag.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door JoopBrekken »

Een dynamo doet het voor de " bulk" lading inderdaad sneller.
Voor de "absortie" lading heb je minder vermogen maar wel meer tijd nodig, dus dat gaat beter met de panelen. Het beste is dus een combinatie.

Met die 100A bedoel je waarschijnlijk 100Ah, dus 50A dynamo laadstroom 2 uur lang.
Dat gaan de meeste campers niet halen! Die van ons wel dankzij korte dikke verbindingen ( met een relais ) tussen start en hh accu.

De acculader in onze ebl heeft nog nooit iets hoeven doen in de 6 jaar dat we de bus hebben.
Wij hebben 1 groot ( 160 x 100 cm) paneel van 300Wp met een MPPT regelaar.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door blizard »

Ik heb inderdaad een argoFET tussen de HH en startaccu zitten met 35mm2 kabels.
Andersom wordt de startaccu geladen vanuit de multi bij paalstroom.
Ik heb btw ook nog panelen op het dak liggen, dus inderdaad is het de combi.
In de vakantie in UK geen stroom van grid gebruikt, mede doordat we iedere dag ca 100km reden
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door Kroppie »

ik heb een diode blok, en de plussen van de start en de hh accu verbonden met een 12 volt 50 watt halogeen lampje met een schottky diode in doorlaatrichting in serie .
zo word de startaccu als de hhaccu vol is altijd bij gehouden, ook bij stilstand, de hhaccu doen de zonnepanelen.
kosten? diode 0,80 euro, lampje 1 euro, kroonsteentje, 2 schuifstekkertjes en 20cm draad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door JoopBrekken »

Zoiets heb ik ook gemaakt Jos, maar ik heb een gewoon si diodetje en een vrij dun draadje ( 0,75 mm2 ) genomen. Is wat simpeler en wat er niet inzit gaat ook niet stuk toch?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door Kroppie »

klopt, bij mij ging het lampje stuk, er viel een steeksleutel op . :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Tweede acculader parallel aansluiten



Bericht door JoopBrekken »

Bij mij is wel eens een baco op de onbeschermde accupolen gevallen..... sinsdien een stuk voorzichtiger geworden.
Plaats reactie