Tweede acculader parallel aansluiten
Tweede acculader parallel aansluiten
In onze Hymer camper zit een EBL die er voor zorgt dat de accu’s worden opgeladen als we aan de kabel zitten. Nu is de startaccu een gewone accu en de huishoudaccu een AGM. Deze laatste wordt onvoldoende opgeladen en nu vraag ik mij af of je straffeloos een 2de acculader parallel kan aansluiten op het accu circuit. Of is het verstandiger de omvormer van de EBL los te koppelen en een aansluiting te maken voor een oplader die geschikt is voor de AGM accu. Kijk met belangstelling uit naar eventuele antwoorden of ideeën.
Met vriendelijke groet,
Rinus
Met vriendelijke groet,
Rinus
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: 2de acculader parallel aansluiten
Mmm, ja en nee.
Agm laad je met 14,2 volt.
Start accu met 13,8
Voel je hem?
En voorziet de ebl de agm van 14,2v ?
Of alleen 13,8v
Volgens mij(en ik heb het vaak mis) wordt de startaccu nooit via de ebl geladen. Daar is de lader te klein voor. De agm wordt wel via de ebl door de dynamo geladen, maar nooit verder dan 13,8volt. Je raadt het dus al. Je agm geraakt nooit vol.
Geef eens het type ebl door dan kunnen we op het schema zien wat de waarheid is.
Agm laad je met 14,2 volt.
Start accu met 13,8
Voel je hem?
En voorziet de ebl de agm van 14,2v ?
Of alleen 13,8v
Volgens mij(en ik heb het vaak mis) wordt de startaccu nooit via de ebl geladen. Daar is de lader te klein voor. De agm wordt wel via de ebl door de dynamo geladen, maar nooit verder dan 13,8volt. Je raadt het dus al. Je agm geraakt nooit vol.
Geef eens het type ebl door dan kunnen we op het schema zien wat de waarheid is.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
De EBL is een 4-105 en als ik het schema goed lees dan worden zowel startaccu (met max. 2 A) als huishoudaccu geladen als er 230 V op de EBL staat. Ik heb aan de mogelijkheid gedacht om de startaccu los te koppelen van het systeem en eventueel te kijken of de EBL kan worden omgebouwd naar AMG lader, maar daar zit een behoorlijk prijskaartje aan vast. Voor zover ik het kan zien kan dat om bouwen gebeuren bij W. van Opzeeland. Maar zoals ik al aangaf zijn ideeën van harte welkom.
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
Rinuss,je kan natuurlijk ook met een losse AMG lader de accu van tijd tot tijd laden,zodat deze wel vol komt.? Typisch een geval,van de verkeerde Accu,gekocht,voor het bestaande systeem
Hans
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
Hans, de accu is niet verkeerd gekocht. Ik wil deze accu omdat Je hem dieper kan ontladen. (als ik goed ben voorgelicht).
Ik weet zeker dat er een oplossing komt voor het laden, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe.
Ik weet zeker dat er een oplossing komt voor het laden, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe.
- Ferdinand57
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 11:27
Re: 2de acculader parallel aansluiten
Niet correct!Digiwalker schreef: Agm laad je met 14,2 volt.
Een AGM accu laad men best met een spanning van 14,7V met een tolerantie tussen 14,6V en 14,8V
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
er zijn 2 types agm een is blij met 14,7 en een ander type neemt genoegen met 14,2, dus? ff informeren bij de leverancier/fabrikant/importeur, voor de juiste maxlaadspanning/absorptietijd/floatspanning, voor een maximaal plezier van de dure investering
en als je 14,7 nodig hebt en je vind dat te hoog voor de startaccu, zet dan een dikke diode in de +draad van de ebl naar de startaccu, deze zorgt voor een spanningsval van ongeveer 0,6 volt , dan krijgt de startaccu dus nog maar 14.1 volt.
jos
en als je 14,7 nodig hebt en je vind dat te hoog voor de startaccu, zet dan een dikke diode in de +draad van de ebl naar de startaccu, deze zorgt voor een spanningsval van ongeveer 0,6 volt , dan krijgt de startaccu dus nog maar 14.1 volt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Ferdinand57
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 11:27
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
@ Kroppie,
Dat er twee soorten AGM accu's waren met een verschillende laadspanning wist ik niet.
Dus weeral iets bijgeleerd.
Dat er twee soorten AGM accu's waren met een verschillende laadspanning wist ik niet.
Dus weeral iets bijgeleerd.
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
Rinus, je EBL 4-105 laad de hh accu op tot 14.4V (in "equalise" fase). Misschien is dit wel genoeg voor je agm.
Indien je agm meer spanning nodig heeft, kun je een andere (kleine) lader die een hogere "equalise" spanning (bv 14.7V) heeft op je hh accu aansluiten.
Jos, die diode zit al in de EBL (vanaf de hh accu in serie met de start accu) als deze op de walstroom aangesloten is. Als deze niet op de walstroom aangesloten zit zijn de startaccu en hh accu gescheiden en wordt de startaccu dus niet meegeladen als je de hh accu geladen wordt met een externe lader.
Indien je agm meer spanning nodig heeft, kun je een andere (kleine) lader die een hogere "equalise" spanning (bv 14.7V) heeft op je hh accu aansluiten.
Jos, die diode zit al in de EBL (vanaf de hh accu in serie met de start accu) als deze op de walstroom aangesloten is. Als deze niet op de walstroom aangesloten zit zijn de startaccu en hh accu gescheiden en wordt de startaccu dus niet meegeladen als je de hh accu geladen wordt met een externe lader.
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
ik bedoelde dat als hij de ebl had laten opschroeven naar 14,7 , dan voor de startaccu een (extra)diode ertussen, en ik ken al die verschillende ebl types niet .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
Pfff gelukkig zat ik er niet ver naast , maar waarom al die heisa? Als het onderste uit de pot wilt, krijg je een deksel op je kop. Wordt wel eens gezegd. En zit er op de ebl geen schakelaartje waar je het type accu mee kan instellen? Dacht ooit eens zoiets op een schema gezien te hebben.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
En wat staat er jn de manual? control system * thyristor controller
charging characteristic * IWUoU
maximum charging voltage * 14.4V
charging current * 10A arithmetic mean or 15A eff at 230V mains supply and 12.0V
charging voltage. The charging current is mains supply dependent.
floating voltage * 13.8V, automatic change-over
new charging cycle,
change-over to boost-charge * if battery voltage is approx < 13.8V
3-phase characteristic:
* boost-charge at 10A max
(arithmetic mean, electronically limited)
up to maximum charging voltage,
* then equalise-charge at constant 14.4V,
selectable: 0.3h duration for lead-acid,
6h duration for lead-gel batteries,
* then automatic change-over to float-charge
at 13.8V
If due to high loads the float voltage of 13.8V can not be provided, the battery charger switches
over from float to boost-charge.
safety circuits * short-circuit and reverse-polarity protected,
charger needs a connected battery with a voltage of > 2.5V
* safety fuse in mains supply, 1.6A slow
* over-temperature switch in transformer
starter battery:
charging current * trickle-charge to starter battery with max 2A
...by solar regulator
max. allowed charging
current * 10A, only the living-area battery gets charged
...while driving
charging current * simultaneous charging of starter and living-area battery by alternator,
batteries in parallel by cut-off relay, maximum charging current of
living-area battery by alternator must not exceed 30A.
See block diagram.
charging characteristic * IWUoU
maximum charging voltage * 14.4V
charging current * 10A arithmetic mean or 15A eff at 230V mains supply and 12.0V
charging voltage. The charging current is mains supply dependent.
floating voltage * 13.8V, automatic change-over
new charging cycle,
change-over to boost-charge * if battery voltage is approx < 13.8V
3-phase characteristic:
* boost-charge at 10A max
(arithmetic mean, electronically limited)
up to maximum charging voltage,
* then equalise-charge at constant 14.4V,
selectable: 0.3h duration for lead-acid,
6h duration for lead-gel batteries,
* then automatic change-over to float-charge
at 13.8V
If due to high loads the float voltage of 13.8V can not be provided, the battery charger switches
over from float to boost-charge.
safety circuits * short-circuit and reverse-polarity protected,
charger needs a connected battery with a voltage of > 2.5V
* safety fuse in mains supply, 1.6A slow
* over-temperature switch in transformer
starter battery:
charging current * trickle-charge to starter battery with max 2A
...by solar regulator
max. allowed charging
current * 10A, only the living-area battery gets charged
...while driving
charging current * simultaneous charging of starter and living-area battery by alternator,
batteries in parallel by cut-off relay, maximum charging current of
living-area battery by alternator must not exceed 30A.
See block diagram.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
En er zit inderdaad een keuze schakelaar op de ebl.
Voorts wordt de startaccu op spanning gehouden via een varistor en een diode. Lees het schema maar.
Fijne avond nog
Voorts wordt de startaccu op spanning gehouden via een varistor en een diode. Lees het schema maar.
Fijne avond nog
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: Tweede acculader parallel aansluiten
Begrijp je opmerking niet, en ook niet je andere bijdrage krijg zelfs de indruk dat je niet weet over welke EBL we het hebben. Je praat over een schakelaartje wat er helemaal niet op zit en ook niet in het schema staat getekend. EBL is uit 1999 en is dus een al wat ouder type en vermoedelijk verwar je het een en ander. Maar toch bedankt voor je bijdrage.Digiwalker schreef:Pfff gelukkig zat ik er niet ver naast , maar waarom al die heisa? Als het onderste uit de pot wilt, krijg je een deksel op je kop. Wordt wel eens gezegd. En zit er op de ebl geen schakelaartje waar je het type accu mee kan instellen? Dacht ooit eens zoiets op een schema gezien te hebben.
met v riendelijke groet,
Rinus