De e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



Bericht door awaza »

Deze cellentester is goedkoper: https://nl.aliexpress.com/item/LCD-Batt ... 33512.html en nog gratis verzending.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



Bericht door seth_space »

Wel even kijken want er is ook een versie met ingebouwde balancer.

Kjk even hier: https://www.youtube.com/watch?v=aiVGOEH-T4U
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



Bericht door Charm »

Metor schreef:Leuk project en dito voortgang. Goed plan, het zou moeten werken op die manier.
Jammer dat de bestelde converter tegenvalt, maar geen man overboord. Zou mogelijk verder zoeken naar een ander type met een hoger rendement en lagere nullast-stroom zelfs als je er twee gaat gebruiken, wat een goed idee is om de warmte te verdelen.
Een relais is prima voor het eerste relais die amperes moet schakelen (een power mosfet zou ook kunnen).
Voor het tweede relais die alleen de comparator afschakelt loopt er slechts een kleine stroom (1 mA?). Dan is het beter om een kleine schakel transistor te gebruiken.
De power Mosfets heb ik overwogen. Die heb ik ook in de eBike Charger toegepast (P Mosfet, high site switching) . Ik vond het leuk nu eens een relais toe te passen; ik had nog wat voorraad. Voor het tweede relais gold eigenlijk hetzelfde. Ik ga het ontwerp op dat punt heroverwegen. De converters laat ik zo. Je weet met die Chinezen toch niet wat je krijgt. Het gemeten rendement lag overigens tussen de 80-90%.
Laatst gewijzigd door Charm op ma 02 okt 2017, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51271
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



    Bericht door Kroppie »

    awaza schreef:Deze cellentester is goedkoper: https://nl.aliexpress.com/item/LCD-Batt ... 33512.html en nog gratis verzending.
    is voor een 7 cell accu dus voor een 24 volt systeem en niet voor een 10 cell 36 volt systeem, dus helaas

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



    Bericht door Charm »

    De besturingselektronica is klaar. Zie de foto van de print. De schakeling als geheel is erg eenvoudig.

    Aan de linkerkant zijn de aansluitingen voor (van boven naar beneden): Netzcontrole van EBL (spanning is ongeveer 6.8V), D+/AES, AES/D+, min HH-accu.
    Boven midden: plus HH-accu. Rechts (boven naar beneden): AES-signalering tbv de eBike-lader, extern relais dat de Li-on accu's via de buck converter met de HH-accu verbindt.

    De ingangssignalen Netzcontrole, D+, AES en de uitgang van de voltage-comparator (zie later) zijn via diodes met elkaar verbonden. Dit knooppunt is met een weerstand aan de basis van een stuurtransistor gekoppeld. Deze transistor bestuurt het extern relais. Een Hoog op één van de ingangssignalen bekrachtigt het relais en ontkoppelt de Li-on accu's van de buck converters die daardoor stroomloos worden: er kan dan ook geen stroom naar de HH-accu. Door een Laag van alle ingangssignalen en van de comparator valt het relais af: dit is een NOR-configuratie. NOR staat voor NOT OR.

    Het relais blijft bekrachtigd zolang er voldoende extern elektrisch vermogen beschikbaar is waardoor de Li-on accu's sowieso niet hoeven bij te springen. De AES-signalering is in deze situatie Hoog ten teken dat eBike-lader de Li-on accu's kan laden. De opgenomen stroom van print en relais is in deze situatie ongeveer 40mA.

    Als alle ingangssignalen Laag zijn en de HH-accuspanning boven de ongeveer 12.3V is, verandert er niets. Zakt de HH-accuspanning echter onder de 12.3V (instelbaar via potmeter) dan wordt ook de uitgang van de voltage comparator (op basis van een low power OpAmp) laag. De stuurtransistor gaat dicht en het relais valt af. De buck converters worden hierdoor aangezet en de Li-on accu's kunnen gaan leveren. Omdat de buck converters (ook) op een uitgangsspanning van 12.3V zijn ingesteld zal een verdere daling van de HH-accuspanning leiden tot een stroom van de Li-on accu's naar HH-accu. Die stroom neemt toe naarmate de spanning van de HH-accu verder daalt. De opgenomen stroom van het printje en relais in deze situatie is dan nog ongeveer 10mA.

    De truuk met een extra voltage comparator is technisch gezien niet nodig omdat de buck converters ook al naar de HH-accuspanning 'kijken'. Echter omdat de converters veel stroom gebruiken in stand-by mode (ongeveer 100mA x 2) wilde ik ze zo laat mogelijk inschakelen.

    De volgende stap is om alles in de camper te gaan inbouwen.
    Bijlagen
    IMG_20171008_142001373.jpg
    IMG_20171008_142001373.jpg (95.9 KiB) 832 keer bekeken
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 965
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



      Bericht door Metor »

      Gefeliciteerd, een goed ontworpen en weldoordacht project.
      Het werkt nl autonoom. Zonder handmatig ingrijpen worden je fietsaccu's geladen als het kan en springen ze bij om de hh accu te ondersteunen als het nodig is. De effectieve capaciteit van de hh accu wordt sterk vergroot. Ultieme vorm van gewichtsbesparing is een relatief kleine en lichte hh accu met 2 fietsaccu's als ondersteuning die je toch altijd meeneemt.
      Een extra handmatige over-ride schakelaar om de fietsaccu's gedwongen te laden vanuit de hh accu als je gepland wilt gaan fietsen zou wel handig zijn. Tijdens jullie fietsrit kan de hh accu wel weer opladen door de zon.
      Ga dit zeker (op mijn manier) ook oppakken als ik tijd heb. Je hebt hiervoor voldoende info gegeven en bewezen dat het kan. Als je het ingebouwd hebt, ben ik wel nieuwsgierig hoe dit systeem in de praktijk bevalt.
      Laatst gewijzigd door Metor op zo 08 okt 2017, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



      Bericht door Charm »

      Dank! De eBike charger is al voorzien van een kleine override push to make tuimelschakelaar. Je hoeft hem alleen even ingedrukt te houden en dan neemt de Arduino het over. Na het laden schakelt de Arduino zichzelf vervolgens weer uit.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



        Bericht door Charm »

        Een paar laatste foto's van het eindresultaat voordat de unit de camper in verdwijnt.

        Foto 1: het printje met het relais en de beide buck converters, één voor elke ebike-accu. De unit met besturingselektronica is hierop niet te zien omdat die is al in de camper aangebracht. Vanuit deze unit loopt een leiding naar het relaisprintje. Rechtsboven met heatsink een dual schottky diode die de uitgangen van de converters combineert en doorzet naar de HH-accu.
        De MPPT-lader staat los van het geheel en wordt gebruikt om mijn nog te bouwen kofferzonnepaneel op aan te sluiten. Ik wacht al sinds weken op de twee 50Wp flexibele panelen die ergens tussen China en Nederland lijken te zijn blijven steken ;-).

        Foto 2: de ebike-accubak aan de binnenzijde bekleed met beschermend materiaal en de daarin geplaatste Li-on accu's...

        Foto 3: ..en aangesloten op het relaisprintje.
        Bijlagen
        IMG_20171112_153921026.jpg
        IMG_20171112_153921026.jpg (82.39 KiB) 590 keer bekeken
        IMG_20171112_155602117.jpg
        IMG_20171112_155602117.jpg (89.04 KiB) 590 keer bekeken
        IMG_20171112_154624773.jpg
        IMG_20171112_154624773.jpg (103.69 KiB) 590 keer bekeken
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Kroppie
          Berichten: 51271
          Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
          Locatie: beemster

          Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



          Bericht door Kroppie »

          de fiets accu,s kunnen fikse stromen leveren , bij de verbindingen naar de gewone hh accu welke nu met boutjes op het plankje zitten als daar een slecht contact ontstaat waarbij veel warmte vrij kan komen zitten ze wel op een brandbaar houten plankje, stukje trespa of iets anders onbrandbaars mss beter.

          jos
          jos

          het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

          too old to worry about anything
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



          Bericht door Charm »

          Dank voor de tip, dat risico is inderdaad aanwezig. Er gaat maximaal 10A naar de accu en daarom acht ik de kans op oververhitting niet zo groot.. De e-bike accu's leveren overige max 3A. In de leiding naar de accu zit een zekering van 15A.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            Metor
            Berichten: 965
            Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

            Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



            Bericht door Metor »

            Het ziet er best wel functioneel uit, zeker voor een eerste test.
            Voor de duurzaamheid in de camper op langere termijn; zou wat meer aandacht besteden aan de vele (schroef)verbindingen, aanknijp kabel verbindingen en connectors (?) op de accu's. Tel wel meer dan 30 verbindingen, kabelschoenen op draad aangeknepen, sommigen lijken gesoldeerd. Isoleer de schroefverbindingen van de houten drager d.m.v. isolerende teflon inserts en/of gebruik ander materiaal voor de drager (bv materiaal zoals een printplaat of aluminium) en goede (kabel)connectors (b.v. AMP superseal automotive connectors). De stekers in de accu's connector lijken ge-improviseerd, kan dit niet losschieten tijdens het rijden? Zijn de originele stekers niet voorhanden? Neem verder aan dat de accu's goed vast zitten in de behuizing.
            Ben wel zeer benieuwd naar praktijkervaringen hiermee.
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper



            Bericht door Charm »

            Dank voor je aanbevelingen. Ik heb prima ervaringen met dit type verbindingen. Het kan natuurlijk altijd mooier en luxer en nog duurzamer. Dat schiet wat mij betreft zijn doel voorbij. Zou ik dit dit product op de markt willen zetten dan is het een ander verhaal natuurlijk.

            De hele unit wordt in de camper gefixeerd. De eBike accu's worden met een riempje geborgd. Ik heb alle vertrouwen in de werking vanwege de vele testen die ik inmiddels heb uitgevoerd. De vraag is meer hoe vaak het nodig is dat de eBike accu's zullen moeten bijspringen... De lol van het uitdenken en bouwen heb ik echter al binnen.
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Plaats reactie