De e-Bike accu's als extra stroomvoorziening in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door JoopBrekken »

Het idee dat je met je fietsaccu,s meer kan doen vind ik wel interessant!
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op ma 11 sep 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Atoz »

Charm schreef:In mijn vorige topic over de bouw van mijn e-bike charger die deels gebruikt maakt van overtollige zonne-energie, opperde iemand het idee om de e-bike accu's ook in te kunnen zetten als noodstroomvoorziening. Ik heb daarover eens nagedacht en het lijkt simpel te realiseren door inzet van een high power Buck converter (10A) en wat losse componenten. De BMS in de Li-on battery pack zorgt er wel voor dat de batterijen niet te veel worden ontladen dus daar heb ik geen omkijken naar. De HH-accu wil ik dan wel ontkoppelen al of niet via een wisselrelais want die moet niet worden opgeladen door de Li-on accu's. Ik streef niet naar hot standby; handmatige bijschakeling is voldoende. Iemand nog andere ideeën?
Ik denk dat je dit zelfs voor thuis zou kunnen gebruiken. Stel dat de elektriciteit uitvalt.
En misschien is het woord noodsituatie nu wel voor velen wat vergezocht, iedereen heeft maar een beperkte accucapaciteit bij en als die leeg is door bv een gebrek aan zonneschijn dan heb je dus een noodsituatie. :-B

Dus doe gerust verder, ik blijf dit volgen.
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Marco Polo »

Noodsituatie heb je pas als in the middle of nowhere je Dieseltank leeg is.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door JoopBrekken »

Dan pak ik m,n rezerve tankje.
Het is me in Spanje gebeurd. Zo relaxt aan het tuffen dat kijken naar de brandstofmeter er bij in schoot....
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op ma 11 sep 2017, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Marco Polo »

Da's mooi. Nooit noodsituatie dus zolang je maar diesel hebt :D
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door JoopBrekken »

En een fietsaccu
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Marco Polo »

Heb ik niet nodig. Heb een 150pk aggregaat in het vooronder :P
Snap het wel hoor Joop; is gewoon een leuk hobby project ;-)
Vinden Li-Ionnaccu's het eigenlijk wel fijn om continue aan de lader te hangen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Kroppie »

nee, met 40% geladen en koel bewaren gaan ze het langste mee, zeker niet constant aan de lader, vol?, klaar, lader opbergen.
ook niet helemaal randje vol laden is gunstig voor de levensduur .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Peter A7 »

Waarom zou je hier niet gewoon een MPPT regelaar voor gebruiken ?
Dan heb je gelijk alle mogelijke flexibiliteit én kan je desgewenst toch ook nog je huishoud of zelfs startaccu laden in geval van troubles ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Kroppie »

wat is dan volgens jou een mppt regelaar?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



Bericht door Charm »

Laat ik vooropstellen dat ik dit soort projecten vooral doe omdat ik er erg veel plezier aan beleef. Mezelf problemen stellen (soms getriggerd door ideeën anderen), mijn hersens pijnigen en dan een werkend product opleveren, is de kick. En omdat mijn e-bike lader klaar is, was ik weer op zoek naar wat anders.

Inmiddels ben ik al wat verder met de idee-vorming.
De capaciteit van e-bike batterijen gaat aan de bestaande HH-accu worden toegevoegd en gaat deze ondersteunen wanneer de spanning tot een bepaald niveau is gedaald. Geen noodstroomvoorziening dus, wel toch een soort van hot-standby. Ik zit te denken om een 10A-15A Buck converter op bijvoorbeeld 12V in te stellen. Zodra de HH-accu onder die 12V komt, gaan de e-bike batterijen leveren. De laadstroom moet wel beperkt worden want ik wil niet meer dan 2.5A per e-bike accu afnemen omdat het laadplugje dat anders vast niet aankan. Ik weet trouwens nog niet of ik via dat laadplugje ook stroom kan afnemen. Misschien steekt de BMS daar wel een stokje voor.

Mijn e-bike lader moet wel worden aangepast om het laden en ontladen gecoördineerd te laten verlopen.

Het idee van het gebruik van een MPPT-lader is ook een leuke optie hoewel er natuurlijk weinig te tracken valt. Je maakt dan vooral gebruik van de aanwezige Buck converter en het laadalgoritme; dat laatste zou me in de weg kunnen zitten. Ik weet echter dat sommige laders niet goed overweg kunnen met een source die zich anders gedraagt dan een zonnepaneel. Ik heb nog twee 10A MPPT-regelaars liggen waarmee ik wat testjes zou kunnen doen.

Wordt vervolgd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    jielus
    Berichten: 2878
    Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
    Locatie: Noord-Vlaanderen

    Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



    Bericht door jielus »

    Dat had ik wel begrepen. Maar ik vond het een beetje ver gezocht. Toch ben ik benieuwd waar je mee voor de dag komt. Buiten de doos denken is het mooiste wat er is! Dat deed ik voor een lpg tank die niet standaard was.
    Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: e-Bike accu's als noodstroomvoorziening in de camper



    Bericht door Charm »

    Het lijkt wellicht ver gezocht. Als je bedenkt dat wij nog niet zo heel lang geleden onze 230Ah accu hebben vervangen door de huidige 105Ah o.a. om 30Kg te besparen is het toch leuk om nu een deel van die capaciteit terug te halen via de toch al aanwezige e-bike batterijen.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 965
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: e-Bike accu's als extra stroomvoorziening voor in de cam



      Bericht door Metor »

      Je nieuwe idee (hot standby, slechts actief als hh accu bv onder de 12V komt) zal veel beter voldoen in de praktijk. Het grote voordeel is dat dit autonoom kan, dwz zonder handmatig in te grijpen om een schakelaar om te zetten of iets dergelijks. De hh accu is tevens ten alle tijden beschermd tegen diepontlading, terwijl de effectieve capaciteit hiervan sterk vergroot wordt.
      De lading van de fietsaccu's kan dan weer aanvangen als de AES indicatie van je zonneregelaar weer actief wordt, dus als de omstandigheden weer gunstig zijn.
      Veel succes gewenst met het verdere uitwerken hiervan. :cheers: Volgt dit project met grote interesse.
      Plaats reactie