Android radio ingebouwd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Toedeledoki

Android radio ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Voor navigatie gebruik ik tegenwoordig de TomTom GO app. Hier ben ik uitermate tevreden over. Werkt prima op mijn Lenovo tablet. Als carkit zat er al een goedwerkende Parrot in. En de radio was nog steeds de standaard radio met stuurwielbediening. Op zich werkte alles naar behoren. Maar het was wel een beetje een rommeltje op het dashboard. En het afspelen van MP3's ging niet heel soepel met de Yatour die ik op de cd wisselaar uitgang van de radio aangesloten had. De wens om alles te vervangen door een mooie alles in 1 oplossing was er al een tijdje dus.

Uiteindelijk uitgekomen bij dit toestel. Zou plug and play moeten zijn.... :-?
http://www.inbouwnavigatie.com/fiat-nav ... vd-usb-dab
Deze toestellen zijn ook rechtstreeks in China via Ebay etc te bestellen. Dan kosten ze een 300 Euro. En zijn ze ca een 2-3week onderweg. Er komt dan ook nogal wat belasting overheen. Omdat hij hier op voorraad was heb ik besloten hem maar in Nederland te bestellen. Keurig de volgende dag geleverd.

Helaas is het meer plug and pray dan plug and play. De bijgeleverde kabelbomen werken niet in een Ducato/Jumper/Boxer tot 2012. Maar goed een radio aansluiten kan ik zelf ook wel. Dus na een kabelboompje gemaakt te hebben draaide het spul eigenlijk vrij snel naar behoren.

Helaas past het toestel ook niet zondermeer in een dashboard van een Ducato tot 2012. Terwijl alle leveranciers zeggen dat het gewoon past:

Afbeelding

Eerst de sloperijen gebeld of die toevallig al een nieuw type hadden staan (met hoogglans zwarte middenconsole), helaas...nog niet...
Dan maar de stoute schoenen aangetrokken en zelf aan de hobby gegaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk over het eindresultaat best tevreden:

Afbeelding
Toedeledoki

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Verder ben ik naar wat prutsen en instellen dik tevreden over de radio. Het is mij nog niet gelukt om de stuurwielbediening werkend te krijgen en dat wil ik wel graag.

Tomtom draait als een tiet op dit toestel. Ook de radio en DAB+ (apart bijbestellen) doen het goed. Als antenne heb ik nog steeds de passieve antenne die standaard op de auto zat. Hiertussen zit een splittertje voor de DAB+ ontvangst. Dit geeft een prima resultaat. DAB ontvangst is zeer goed te noemen en valt tot nu toe nergens stil.
Verder kun je apps als YouTube, campercontact etc ook installeren natuurlijk.

De winkel (Inbouwnavigatie.nl) is erg vriendelijk en ze zijn makkelijk bereikbaar voor advies. Helaas hebben zij nog geen pasklare oplossing voor de stuurwielbediening. Maar ze gaan er mee bezig zeggen ze. Op een nieuwere Ducato werkt het waarschijnlijk wel gelijk uit de doos. Want een Can-bus kastje etc zit er allemaal bij. Helaas werkt dit niet op de 2006-2012 modellen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door pepon »

Mijn smartphone heeft ook een Android besturingssysteem.

Betekend dit dat je met jouw systeem ook kan bellen als er een simcard in zou kunnen?

Zie het nergens staan.

Edit:

Oh, zie het nu ergens tussen staan, kan dus.
Geen aparte abonnement nodig of steek een simkaart voor 3g verbinding direct in het toestel

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Toedeledoki

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Je kunt met die Android radio's in principe alles. Alleen past deze helaas niet zonder meer in het dashboard van de eerste serie Ducato 250.

Hetzelfde toestel is er ook als gewoon standaard dubbel-din. Dan kom je met een speciaal inbouw frame al een heel eind zonder zagen etc.

Op het Duitse Kastenwagen forum zijn ze nogal tevreden over dit toestel
http://www.ebay.de/itm/OCTA-CORE-10-1-A ... SwX61ZCpxy
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door seth_space »

Inderdaad vreemd. Is een standaard dubbel din openening of een soort aanpassing dat jij moest doen bij die vervanger.. Mooi werk trouwens!

Er is trouwens een Android 7.1 versie voor die systemen. Ideetje om te updaten ( als je eraan kunt komen.
https://www.aliexpress.com/item-img/And ... 73314.html

De dubbel din versie ( met oude android en quad core)
https://www.aliexpress.com/item-img/Fit ... 14552.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Toedeledoki

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Als ik van tevoren geweten had dat het zo'n operatie was had ik ook gewoon een dubbeldin en een inbouwframe besteld. Maar goed, het zit erin en ziet er netjes uit. De grote knoppen naast het scherm zijn ook wel fijn om direct naar de radio, navigatie of telefoon te gaan.

Er zijn heel veel updates en getweakte Anroid versies in omloop voor dit soort toestellen. Ik ben er inmiddels achter dat de originele 6.0 het meest stabiel is. 7.1 biedt voor een autoradio nauwelijks voordelen. Enigste is dubbel scherm. Dan kun je dus de helft van je scherm voor bijvoorbeeld de radio en de andere helft voor de navigatie gebruiken.

De Radio die ik nu heb wordt meestal onder de naam "Witson" verkocht. Het is een toestel met 2GB intern geheugen, 32GB opslagcapaciteit en een octacore processor. Werkt erg snel en soepel.

Voor mensen die het interessant vinden, hier is heel veel Android info etc te vinden:
https://forum.xda-developers.com/android-auto
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door jmkoole »

Ziet er prima uit!
Zo'n Android toestel is erg veelzijdig, maar vergeet niet om voor dat je vertrekt/op vakantie gaat, de apps te updaten. Dat is best wel regelmatig nodig. Anders gaat het apparaat dat onderweg doen... Fijne apps voor in de camper zijn: Google maps, Here WeGo, Waze en de camping & camperplek apps. Ook heb ik er een weerapp op gezet en natuurlijk Spotify voor de favoriete muziekjes!
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Toedeledoki

Re: Android Radio Ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Ik ben tot nu toe ook dik tevreden.

Heb voor een mooier scherm de Car Launcer AG nog geinstalleerd. Ik vind het standaard Android scherm wat druk voor in de auto:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Oke, back on topic.

Reden om dit bericht te plaatsen is informatie delen.

1. Deze radio's die veelvuldig worden aangeboden passen niet in een Ducato dashboard tot 2012 zonder aanpassing.

2. De bijgeleverde kabelboom is in deze Ducato's ook geen plug and play

3. De radio op zich werkt fantastich. Super snel. Tomtom draait soepel. De gewone radio en DAB+ hebben perfect ontvangst. (Gewoon een splitter voor DAB op de originele antenne aangesloten, werkt probleemloos). Geluidskwaliteit is goed.

4. Het werkend krijgen van de originele stuurwielbediening is mij tot nu toe niet gelukt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door seth_space »

Fijn deze bijdrage. Daar heb je tenminste wat aan zeker als je voor de keuze staa tom een alternatief systeem aan te schaffen.
Ik begrijp dat jij de optionele DAB+ ook aangeschaft hebt
DAB+ digitale radio module optioneel (+60 euro)
Heb je over de aansluiting op de stuur bediening nog contact gehad met de NL levernacier. Die mogen toch wel wat ondersteuning bieden, zeker nu het passen ook al een probleem bleek.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Toedeledoki

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Contact gehad met de Nederlandse leverancier idd... Ik heb het idee dat ik er zelf meer verstand van heb :lol3:

Volgende keer, als ik wat minder haast heb, bestel ik wel weer gewoon in China.

We gaan zondag met vakantie. En ik wilde dit nog graag geregeld hebben voor de vakantie. Anders had ik hem mooi in China besteld. Het schijnt dat ze via Engeland leveren, dus waarschijnlijk ook redelijk rap en zonder invoerrechten.
http://stores.ebay.co.uk/Iceboxauto/IN- ... 1194217016
Ik heb inderdaad de DAB+ module erbij gekocht. Als je een passieve standaard antenne hebt kun je deze heel mooi splitsen en is de ontvangst perfect. Zowel FM als DAB.

Stuurwielbediening wordt nog een uitdaging. Maar dat wil ik uiteindelijk wel werkend hebben. Het standaard dubbel din zuster model accepteert gewoon analoge signalen zoals mijn auto die genereert en is in te leren. Bij de Ducato radio zou het via de canbus moeten werken. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen bij de types na 2012 (met de hoogglans zwarte middenconsole). Ik zit nu in de richting te denken dat ik de software van het universele zustermodel in die van mij zet.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door blizard »

Paul, hoe zit het met de versterker voor de radio, dit kan onmogelijk uit het tablet komen, of zit er nog een achter?
Toedeledoki

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Er zit gewoon een 1-din radio achter. De geluidskwaliteit is in ieder geval beter dan de standaard radio.
Toedeledoki

Re: Android radio ingebouwd



Bericht door Toedeledoki »

Nog even een terugkoppeling: Het dashboarddeel waar deze radio wél in past kost bij de Fiat dealer plusminus 48 Euro. Deze ga ik dus bestellen om het geheel netjes af te werken.

De stuurwielbediening is dan de laatste uitdaging :-)

We zijn net terug van 4 weken Baltische Staten. De radio en vooral de navigatie hebben ons zeer goede diensten bewezen. De van tevoren gemaakte routes in mydrive konden we prima rijden.Nergens gekke dingen tegengekomen. Ook het overslaan van stukken of een route halverwege oppakken werkte feilloos (Is mij met Garmin nog nooit gelukt). De radio ontvangst was dik in orde. Het toestel start snel op en heeft geen vastlopers of iets dergelijks gehad.
De carkit werkt uitstekend. De Bluetooth verbinding met de telefoon was stabiel en werd bij aanzetten van het contact weer snel opgepakt. Ook de wifi hotspot van de telefoon werd weer snel opgepakt.

Langdurig gebruik levert ook geen temperatuurproblemen op. Het schijnt dat bepaalde dubbeldin apparaten hier nog wel eens last van hebben.

De verkeersinformatie in Polen, Duitsland en Nederland van TomTom is subliem. Het bespaarde ons vandaag een uur stilstaan op de A31. Hij stuurde mij er keurig omheen. De Baltische staten hebben blijkbaar geen of nauwelijks verkeersinformatie. Maar is ook niet echt nodig daar. (Lekker doorrijden).
Plaats reactie