Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Ja, wij hebben een zonnepaneel. Dit schijnt een goede te zijn. (is meerdere malen benoemd) vermogen weet ik zo niet te zeggen.

De panelen (2stuks) moeten bij goed zonnig weer de capaciteit van de accu goed op peil kunnen houden. Zegt de monteur.

Nog wat...
Omdat wij naar Kroatië wilden, en niet zonder lege HHaccu wilden komen hebben we een lader mee gekregen die wij met klemmen op de accu kunnen plaatsen en op 230v voor de zekerheid kunnen aansluiten. Gezien je niet kan zien hoe vol/leeg de accu is moet je misschien om de dag de accu aan de stroom zetten.
alsof ik als leek steeds onder de passagiersstoel ga om voor de zekerheid de accu te moeten aansluiten.

dit alles is toch niet zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

nog steeds geen antwoord op de vraag of voor de accu wissel alles werkte.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Ja, wij hebben zonnepanelen. 2 stuks vermogen hiervan weet ik niet. Dit is door meerdere bedrijven bevestigd. Ook de monteur gaf dit toe.

die vertelde dat de capaciteit van de panelen voldoende zijn om de accu bij zonnig weet goed op peil weten te houden. (je moet dus wel naar zonnig land gaan wil je hierop vertrouwen) :lol:

Verder hebben wij voor de zekerheid een lader meegekregen dat wanneer wij het vermoeden hebben dat de accu opgeladen moet worden deze kunnen aansluiten op de accu en walstroom. Hiervoor moeten wij (leken) onder de passagiersstoel liggen om de klemmen op de accu te plaatsen en op walstroom aansluiten. Met als mogelijkheid dat wij de accu kunnen vernielen.

De accu kan bijna niet overbelast zijn omdat wij altijd op walstroom zijn aangesloten wanneer wij op de camping staan. Wij houden van enige luxe. (kopje koffie 's ochtends is wel heerlijk. hou niet van filter koffie)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

nog 1x dan, werkte alles toen de camper gebracht werd voor de accu.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Voor de accu wissel functioneerde alles.

Bedieningspaneel, omvormer deed het, waterkraan konden we aanzetten via bedieningspaneel, lichten bij slaapgedeelte en dinette deden het op 12v, waterpomp bromde niet, afzuigkap verlichting en afzuiging deden het.

Dit alles is nu niet meer te bewijzen. Hun woord tegen dat van ons

Dat de omvormer stuk was zeiden zij dat dit los staat van de HHaccu omdat zij daar niet aan hebben gezeten.

De monteur heeft de accu geplaatst maar niet getest of nu de apparaten het deden. Gaf toe dat hij het bedieningspaneel niet aan heeft gedaan om te kijken of alles het nu weer deed. Toch vreemd????

als je een startmotor vervangt test je toch ook of de camper start na de montage van een nieuwe??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

bedankt voor uw antwoord en inderdaad heeeeeel vreemd dat na plaatsing niets gekontroleerd is op goede werking.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Metor »

Nog een vraag dan (vergeef me om mijn kritische vragen):
Waarom heb je een nieuwe huishoudaccu laten plaatsen als alles naar behoren werkte ?
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Joske »

Joske schreef:Zo maar een vraagje..
Heb je een zonnepaneel?
Ja dus!
Zijn deze losgekoppeld (of afgedekt) toen de HH-accu werd vervangen?
Indien niet is het daar fout gegaan!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

De monteur zegt dat hij 10 uren nodig had om er uiteindelijk achter te komen dat het aan de omvormer lag. Om ons toch op vakantie te kunnen laten gaan is (wat ik zei) de omvormer er tussen uit gehaald. Dit hoeft toch niet zo lang te duren voor iemand die zichzelf elektromonteur noemt?

De dealer zegt ons tegemoet zijn gekomen door maar 50% uurloon van de 10 uur in rekening te brengen. We kregen een rekening hiervan van €351,00
(waarvan €60.00 materiaalkosten)

De nieuwe accu is geplaatst omdat wanneer wij de (automatische) schotel wilde uitklappen de display aangaf "power low". Dus misschien kort door de bocht heb ik een nieuwe accu laten plaatsen. Misschien had ik deze eerst moeten laten testen of deze inderdaad vervangen moest worden. Dat is mijn verkeerde inschatting. achteraf dom van mij.

Zij gaven ook aan dat de accu los stond onder de stoel. Dat bij hard remmen er een gevaarlijke situatie kon ontstaan door loszittende draden die het chassis konden raken. op de losse draden zat nog spanning. Waar die draden voor waren konden zij ook niet zeggen. dan hadden ze alles moeten losmaken. Wat ik wel weet is datt er een 27mc bakkie in zat. misschien draden hiervan?

Of de zonnepanelen zijn losgekoppeld of afgedekt kan ik niet zeggen. Weet ik niet. Hoezo? Kan dit er wat mee te maken hebben. Zo ja, hoe dan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

gaat een omvormer niet stuk van, de rest kan wel maar in een garage werkplaats met kunstlicht.?

zonnepanelen hebben een open spanning van 22volt de accu op de regelaar zorgt voor een belasting waardoor de spanning inzakt tot +-17 volt waarvan de regelaar 14 volt van maakt om de accu te laden , koppel je nu de belasting(accu) af krijg je de volle open spanning op het systeem (ALS de zonnepaneel regelaar tenminste niet direkt op de accu is aangesloten en via de ebl loopt)
maar lijkt me sterk bij kunstlicht, of de monteur heeft buiten in de zon staan sleutelen, lijkt me ook sterk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Metor »

Tis wel sterk maar niet onmogelijk. Kan de oorzaak wel zijn, zelfs bij kunstlicht.
Veel zonne-regelaars hebben een zg automatische 12/24V systeem omschakeling. Als je de accu hiervan los haalt en de open spanning van de zonnepanelen hoger is dan een bepaalde threshold spanning (vaak rond de 18V) kiest de regelaar de 24V modus als je de accu weer aansluit.
Als je dan vervolgens de camper naar buiten rijdt in de zon, wordt de accu tot 24V overvol geladen en kan hierdoor veel opblazen als je deze vervolgens aanzet.
Veel helpt TS dit niet, zie dit maar eens te claimen.
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

"ALS de zonnepaneel regelaar tenminste niet direkt op de accu is aangesloten en via de ebl loopt"

domme vraag misschien "ebl bedoel je de omvormer hiermee of de HHaccu"'? "wat bedoel je met TS?"

wij zijn wel een paar x naar de dealer geweest en de camper stond wel steeds weer op de zelfde plek. Gezien wij wel een paar zonnige dagen hebben gehad kan het zijn dat als hij de HHaccu van de camper vervangen heeft in de buitenlucht bij zonnig weer deze kapot kan gaan wanneer de panelen niet losgekoppeld worden of afgedekt? :?:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door PaulBng »

Je had gevraagd om de accu te vervangen.
Niet om de bedrading te reviseren.
De monteur had dit niet mogen doen zonder je toestemming en is dus zijn boekje te buiten gegaan.
Daar kan je de garage op aanspreken.

Wilde gok zoals boven al gesteld: panelen niet losgehaald, boel kapot en stiekem vergeefs geprobeerd te herstellen. Lulsmoes over losse draden.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Metor »

Sorry voor het vakjargon, TS betekent Topic Starter en dat ben je zelf.
Plaats reactie