Omvormer valt uit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Meteen maar de mouwen opgestroopt (o nee, ik had al een shirt met korte mouwen aan :mrgreen: ) en de oude omvormer vervangen door de nieuwe incl. bekabeling :D
Bij dezelfde proefopstelling brandt de 60W lamp inmiddels al meer dan een halfuur en zal dat hopelijk nog wel even blijven doen.

Nadeel is wel dat het laadvermogen met ruim 2,5kg is afgenomen :shock: :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

kwaliteit heeft zijn prijs.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Marco Polo »

Dat wordt lijnen :P
Maar zo heb je in ieder geval weer een mooie stabiele omvormer ter beschikking.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Vervolg op dit topic.

De nieuwe Victron 375VA omvormer blijft het doen en valt niet vrijwel direct uit :thumbup: , maar maakt wel direct veel geluid (zoemende ventilator) zodra wordt ingeschakeld. Het (b)lijkt dus dat de omvormer direct hard moet werken, maar er zijn zover ik weet geen verbruikers op dat moment :wtf:

De omvormer is aangesloten op een volle 100ah huishoudaccu mbv 10mm2 kabels (< 1m) en het scheidingsrelais (Schrack) waar ook de kabel van de buitenaansluiting op is aangesloten. Vanaf het scheidingsrelais gaat een kabel naar de zekeringskast en vandaar naar 2 verdeeldozen voor 230v en 12V systeem. Op deze manier voorziet de omvormer de gehele camper van 230V wanneer we niet aan een paal staan (en de omvormer aanzetten uiteraard).

Ik begrijp dat je hierdoor het risico loopt om de omvormer te zwaar te belasten als ik bijv. de koelkast in die situatie op 12V zou zetten. Daar houd ik rekening mee en is zeker niet het geval. Zover ik weet / kan bedenken zijn er ook geen andere verbruikers op dat moment. Wat is / gaat hier mis en wat te doen om het op te lossen?
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp :bow:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

staat de koelkast als ie op 230volt staat niet op de omvormer ?, en de lader in de ebl (electroblok, met al de stekkers en draden en zekeringen) ook niet ?.

je kan proberen door ALLES waar een stekker aanzit de stekker eruit en dan 1 voor 1 de stekkers er weer in , als de fan van de omvormer gaat draaien heb je de gebruiker

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

De koelkast staat helemaal uit (op "0", niet op 230V, accu of gas) en ook de Truma boiler staat uit. De lader in de EBL (EBL99) weet ik niet, de EBL is voor mij een "magic box" :oops:
Ik kan me niet bedenken wat er met een stekker aangesloten zit, zelfs de koelkast volgens mij rechtstreeks op EBL?
Zou ik kunnen (beginnen met) testen door de stekkers op EBL er uit te halen?

Voor de volledigheid van beschrijving van het electrisch systeem heb ik ook zonnepanelen, op de accu's aangesloten mbv Mobile technology MT 180/12 regulator.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

op de ebl zit vast een 230 volt stekker , trek die er maar eens uit, die vierkante/rechthoekige stekkers zijn van het 12 volt gedeelte, kun je lekker laten zitten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Iets anders vraagt nu eerst aandacht, maar ga ik mee aan de slag en kom er op terug :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Kroppie schreef:
za 09 jun 2018, 13:30
staat de koelkast als ie op 230volt staat niet op de omvormer ?, en de lader in de ebl (electroblok, met al de stekkers en draden en zekeringen) ook niet ?
:clap:

Vandaag er weer aandacht aan kunnen besteden. Als ik de 230V-stekker uit de EBL trek dan stopt de belasting en dus het brommen van de omvormer. Vervolgens wilde ik de zekeringen er één voor één uit halen om gerichter de oorzaak te vinden. Dat was na logisch nadenken al na de eerste zekering duidelijk: zodra ik de zekering van de interne lader er uit haal hoeft de omvormer niet meer (hard) te werken. Oorzaak gevonden :thumbup: , nu de oplossing nog :eh:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

de oplossing is heel simpel, de 230voltstekker van de lader in de ebl direkt aansluiten op de 230 volt die van buiten komt .

nu zit ie ook op de omvormer, , nu gaat de lader in de ebl laden vanuit de omvormer ,en dus gaat nu de lader de accu laden waar de omvormer en dus de lader op draait, (heel goede manier om een accu snel leeg te krijgen).

ook de 230volt van de koelkast moet buiten de omvormer om direkt op de 230volt die binnenkomt(NA de zekering natuurlijk net als de lader.).

e.e.a. is niet geheel juist aangesloten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Ik weet dat het niet is aangesloten zoals het zou moeten, zoals ik ook afgelopen zaterdag in dit topic schreef. Dat is bij een vorige eigenaar zo gedaan :crazy:

De oplossing zal best heel simpel zijn voor jou, maar niet voor mij om te realiseren helaas :oops: . Zolang het nog niet goed is aangesloten denk ik aan een praktische oplossing: de zekering van de interne lader eruit te halen wanneer ik de omvormer gebruik (wat niet vaak zal zijn) of zie ik daarbij iets over het hoofd?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

je kan ook iemand met wat meer kijk op de zaak vragen om eens te kijken , en ja je zou de lader loskunnen koppelen bij gebuik van de omvormer, als je de omvormer gebruikt sta je denk ik toch niet aan de paal, en ook de koelkast dan niet op 230 volt gebruiken, wel op gas , want ik vermoed dat die ook niet goed zit.

hoe zit de 230volt van de omvormer aangesloten op je stopcontacten?

succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Camperic »

Ik wil het graag mbv iemand met kennis van zaken een keer goed oplossen. Tot die tijd wil ik dus de zekering van de lader verwijderen als we de omvormer gebruiken en staan dan inderdaad niet aan een paal.

De omvormer zit samen met de kabel die rechtstreeks vanaf de 230V buitenaansluiting komt op het schakelrelais aangesloten en voorziet dus de hele camper op dezelfde manier van 230V als wanneer we aan een paal staan, inclusief koelkast, stopcontacten, etc. :bang: . De koelkast zet ik zeker op gas als we niet aan een paal staan en de stopcontacten gebruik ik dan alleen voor lichte gebruikers zoals opladers telefoon, tablet en electrische tandenborstel.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer valt uit



Bericht door Kroppie »

die kabel van de buitenaansluiting naar dat schakelkastje moet je dus aftakken en op die aftakking de lader en de koelkast aansluiten, de rest kan zo blijven (of een extra dubbel stopcontact aansluiten op de buiten aansluiting en daar de kk en de lader inpluggen ), dan zijn de lader en de koelkast enkel in gebruik als je aan de paal staat.
maar voor tijdelijk kun je het doen zoals je voorstelt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie