Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

We heb al jaren een 100 watt paneel op onze Globecar liggen, met binnen een Steca 1010.
Nou ligt die eigenlijk een beetje lullig middenop in de breedte omdat ik toen geen andere optie zag ivm de gemonteerde schotel.
Op zich prima tot er vorig jaar een dakbox kwam. Die valt gedeeltelijk over het paneel. Nou zit die dakbox er eigenlijk alleen op tijdens de lange trips, maar toch zonde van de verloren stroom.
Ik kan aan de voorkant nog wel een extra paneel kwijt pal achter het dakluik maar daar heb ik een beperkte breedte. Uiteindelijk heb ik wat panelen gevonden die wat smaller zijn dan gangbaar. Ook wat minder opbrengst, dat wel.

Het zijn de volgende:
https://www.conrad.nl/nl/phaesun-monokr ... 92721.html
https://www.conrad.nl/nl/phaesun-monokr ... 10513.html
https://www.conrad.nl/nl/sunset-polykri ... 10430.html

Waarmee moet ik rekening houden? Heb ik diodes nodig? Mijn Steca 1010 is waarschijnlijk krap aan, zou ik die ook moeten vervangen?

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Metor »

Welk type zonnepaneel heb je er nu op liggen?. Heb je daar de datasheet van? Belangrijk om te weten i.v.m. welke keuze uit deze smalle panelen die je gevonden hebt en of er wel een geschikte bij zit voor parallel schakeling. Extra diodes hoeft niet.
Parallel schakeling van het nieuwe paneel met de bestaande ligt het meest voor de hand i.v.m. schaduw van de dakbox die op het bestaande paneel valt.
De 10A Steca zou je wel moeten vervangen (bv de PR2020) als je totaal vermogen hoger wordt dan ~150W.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

Dank je wel Metor!

Ik heb maar wat info gedaan via een pdf.
Ik heb twee testpaneeltjes gemaakt van hout, voor de afmetingen.
Hopelijk is het duidelijk. Alle 3 panelen van de links uit mijn openingsbericht zouden kunnen passen. Het wordt weliswaar krap in de breedte of lengte maar het kan.
In het geval van het grote paneel moet ik iets verzinnen op één van de hoeken want daar komt het net iets boven de dakdoorvoer van de schotel te zitten.
Als ik het 65 watt paneel neem zou ik misschien nog met de steca 1010 wegkomen?

Nu hebben alle drie de panelen van mijn links specificaties waar ik zo ongeveer de ballen van weet.
Wat kan ik combineren met mijn huidige paneel?

Michel
Doc1.jpg
Doc1.jpg (183.22 KiB) 1791 keer bekeken
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Kroppie »

zet de specificaties van alle panelen even hier, die specs staan achter op de panelen op een sticker.
maten en enkel vermogen hebben we niet genoeg aan, tel ok het aantal cellen per paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Metor »

Goed voorbereidend werk om zo de passing op je dak te controleren!
Zo te zien aan de foto heeft je bestaande 100Wp paneel 36 cellen.
Het 85Wp en 90Wp smalle paneel hebben slechts 30 cellen met lagere spanning, maar zijn nog steeds als "12V" paneel aangegeven.
Het aantal cellen v/h 65Wp paneel is moeilijk te bepalen vanaf de foto, maar de spanning komt dicht in de buurt van een 36 cellen paneel.
Dus qua spanning is het 65Wp paneel het meest geschikt om direct parallel aan het bestaande 100Wp te koppelen en op de Steca aan te sluiten. De Steca 1010 wordt dan wel maximaal belast, echter in de praktijk krijg je nooit loodrechte inval van volle zon en zou het net moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Kroppie »

165 Wp geeft bij een werkspanning van 17 volt maximaal onder laboratorium condities dus 9,7 ampere zal je plat op een camperdak nooit halen, kan dus met de pr1010 zonder probleem, ik denk dat je hooguit aan max 8 ampere komt, bij volle zon en koud weer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

Dank voor de antwoorden, mannen.

Ik heb nog even op een rijtje gezet wat er bij de panelen vermeld staat op de website.
Als ik op een sticker moet kijken van mijn huidige paneel zal ik dat eraf moeten halen. Heb geprobeerd met een spiegeltje te kijken maar daarmee kan ik niks ontdekken.

Heb ik het goed begrepen dan dat ik dus niet alleen naar Wp moet kijken maar dat ik aan een kleiner paneel (Wp) met meer spanning net zoveel kan hebben?
Het kleinere paneel heeft in ieder geval als voordeel dat ik wat meer montageruimte heb. Hoewel ik de steunen waarschijnlijk toch zelf moet maken.

Michel
overzicht zonnepanelen.jpg
overzicht zonnepanelen.jpg (71.19 KiB) 1714 keer bekeken
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door de Jonckheer »

Ik denk dat het in dit geval verstandig zou zijn om het "oude" paneel te verkopen en 2 nieuwe te plaatsen. Dan pas krijg je optimaal resultaat. Met een zonnepaneel hoef je niet te leuren, die ben je via mp zo kwijt!
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

Dag Jonckheer,

het hoeft niet optimaal te zijn. Ik wil wat aanvulling voor de tijden dat er een dakbox, surfboard o.i.d. gedeeltelijk over het oude paneel ligt. Dat ga ik liever niet verwijderen. Dan moet ik ook de voeten die goed gekit zijn weer verwijderen.
Als het een camper zou zijn waar we nog heel wat jaren mee zouden gaan doen was het inderdaad een optie. Dan had ik ook de schotel misschien wel verplaatst. Ik hoef zo'n ding helemaal niet maar het zat er nou eenmaal op.
Maar misschien doen we nog een jaar of twee met onze bus en kijken we dan naar iets anders. Een aanvullend paneel(tje) vind ik nu even de beste oplossing. En als ik dan ook nog met de Steca 1010 kan doen is dat ook weer meegenomen.


Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Aloys »

M2 schreef:Heb ik het goed begrepen dan dat ik dus niet alleen naar Wp moet kijken maar dat ik aan een kleiner paneel (Wp) met meer spanning net zoveel kan hebben?
Het Wattage is het maximale vermogen wat je krijgt van het paneel, de energie. Spanning (V) x stroom (A) = het vermogen (W).
Een lager Wattage in combinatie met een hogere spanning (V) levert veel minder stroom (A) op!

Theoretisch voorbeeldje: 140W bij 14V geeft 10A stroom naar de accu. Daarentegen levert 100W bij 20V maar 5A op...
Dus de stelling "dat ik aan een kleiner paneel (Wp) met meer spanning net zoveel kan hebben" gaat (bij mijn weten) niet op.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

Ik kan ook niet overal verstand van hebben... :wink:
Hoe moet ik nu dan precies de gegevens lezen die ik op het sheet heb bijgevoegd?

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Kroppie »

bij parallel schakeling zoals in jouw geval het beste is is het van belang dat de (Vmp)of te wel nominale werkspanning van beide panelen zo goed mogelijk gelijk zijn, (gelijk aantal cellen) bij serie schakeling is het van belang dat het amperage (Imp) of te wel nominale stroom van het paneel zo goed mogelijk gelijk is, bij jou is dat niet het geval , dus parallel schakeling en een zo gelijk mogelijke nominale spanning van beide panelen .

over het algemeen dus, bij panelen met een gelijk aantal cellen (elke cel levert +-0,5 volt)en gelijk vermogen is serie schakeling mogelijk, bij panelen met een gelijk aantal cellen en een ongelijk vermogen is enkel parallel schakeling zinvol, daar het zwakste paneel in een serieschakeling het totale vermogen bepaald .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door M2 »

Jos, dus eigenlijk moet ik mijn oude paneel verwijderen om te zien of er toevallig gegevens aan de onderkant staan. Begrijp ik dat goed?
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Kroppie »

nee hoor , tel het aantal cellen in dat paneel en de nominale werkspanning zal 17 a 18 volt zijn bij 36 cellen (elke cel levert 0,45 - 0,5 volt), dat paneel kun je dan parallelschakelen met elk ander paneel ongeacht het vermogen als dat paneel dan ook maar 36 cellen telt .

dus panelen met een gelijk aantal cellen kunnen zonder meer parallel, en bij niet meer dan 2 a 3 panelen parallel hoeven er geen diodes tussen de panelen onderling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie