Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Metor »

Kampo :cheers:
Conclusie 1:
Bij 80Wp en 30Wp platliggend parallel op een MMPT regelaar, worden de vermogens zoals die geleverd worden opgeteld. Dit geldt ook met de schaduw van een tak over 1 paneel.
Grote schaduw over de helft van het grote paneel en dan ook parallel aan het kleine paneel zonder schaduw heb je helaas niet gemeten.
Conclusie 2: schuin zetten naar de zon gericht in dit jaargetijde brengt ca. de helft meer opbrengst
Ook niet gemeten: De parallel schakeling meting wanneer 1 paneel op de zon gericht is en de andere niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Kroppie »

voorzichtige conclusie: het vermeende/verwachte verlies bij 2 panelen van verschillend vermogen parallel geschakeld op 1 regelaar valt dus erg mee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door hathi »

Klopt Jos,voor ieder ( afzonderlijk) telt immers of hij voldoende stroom,heeft voor de tijd dat hij wil staan,en of er dan nog een ietsje pietsje meer uit gehaald kan worden,of dat er een tak boven het paneel hangt,dat is de praktijk,en is net zo min te voorkomen,dan dat er een keer wat minder zon is
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door seth_space »

Dus zelfs twee panelen van dezelfde soort en vermogen leveren in de praktijl waarschijnlijk heel zelden dezelfde stroom/vermogen op. Lichtinval, schaduw, blaadjes erop etc.. zorgen immers altijd voor verschillen tusen dezelfde panelen.
Dus ben je dan altijd bezig twee panelen van verschillend vermogen parallel te zetten.

Ik vraag me trouwens wel af of twee seriele panelen stoppen met werken als een van die panelen volledig afgedekt wordt. De geleidbaarheid van de connectoren in het paneel neemt immers niet af. Wel stopt de toevoer van extra stroom voor dat paneel. Klopt die gedachte?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door albertrietjens »

Alle mooie praktijk metingen ten spijt even puur theoretisch:

Bij twee in serie geschakelde panelen wordt de maximum stroom bepaald door de laagste kortsluitstroom. De maximale spanning door de som van de open spanningen.

Bij twee parallel geschakelde panelen wordt de maximum spanning bepaald door de laagste open spanning. De maximale stroom is de som van de kortsluitstromen.

Bijvoorbeeld:
paneel 1 Ikortsluit: 3A Vopen 20V, 60 WP
paneel 2 Ikortsluit: 9A Vopen 30V, 270 Wp

Serie
theoretisch maximum vermogen: 3 x (20 + 30) = 150 Wp. In de praktijk zal dit lager zijn omdat maximum open spanning en kortsluitstroom elkaar uitsluit (bij kortsluiting is de spanning nul)

De laagste maximum stroom bepaald uiteindelijk het totale vermogen. Dus wanneer er een bedekt wordt dan loopt daar geen stroom en daardoor ook niet in het tweede paneel. Het slechtste paneel bepaalt het maximum vermogen, ongeacht of dit nu komt door schaduw, vervuiling of een lager maximum capaciteit

Parallel
theoretisch maximum vermogen: 20 x (3 + 9) = 240 Wp. Ook hier zal dit, om dezelfde reden, in de praktijk lager zijn.

De laagste maximum spanning bepaald uiteindelijk het totale vermogen. Wanneer er een bedekt wordt dan loopt daar geen stroom maar wordt wel de laagste open spanning bereikt door het tweede paneel. Het paneel met de laagste open spanning bepaalt het maximum vermogen.

Dus alleen wanneer de kortsluitstromen nagenoeg gelijk zijn dan is het een optie om twee verschillende panelen in serie te schakelen, dit vraagt wel een regelaar die een hogere spanning aankan (MPPT).

In alle andere gevallen gaat de voorkeur uit naar parallel schakelen van de panelen.

Bij grote verschillen heeft het kleinste paneel alleen maar een negatieve invloed op het totaal. In dat geval is het aan te raden om ieder paneel van een eigen regelaar te voorzien, c.q. het kleinste paneel te laten vervallen (mp).

Bijvoorbeeld:
paneel 1 Ikortsluit: 3A Vopen 20V, 60 WP
paneel 2 Ikortsluit: 6A Vopen 30V, 180 Wp

serie: max 150Wp, parallel: max 180Wp Maximum vermogen gelijk aan vermogen van grootste paneel. Kleinste kan vervallen!

edit: beter is het om van de maximum power spanning en de maximum power stroom uit te gaan. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet weet of ieder paneel deze specificatie beschikbaar stelt. Open spanning en kortsluitstroom word naar mijn idee altijd wel gespecificeerd. Voor het idee maakt het verder niet uit.
Laatst gewijzigd door albertrietjens op za 30 sep 2017, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Atoz »

Nee ik kan het niet laten... Niet alleen in onze camper maar ook thuis produceren wij zelf de elektriciteit die we verbruiken met zonne-energie. En dagelijks volg ik de meetresultaten van beide installaties op. Voor die camper moet ik naar die camper en voor de huisinstallatie's, die is gekoppeld via het internet.
En de dag dat we hier thuis de energie wel kunnen opslaan dan koppel ik het elektriciteitsnetwerk af.
Dus noem mij gerust een zonne-gek.
seth_space schreef:Dus zelfs twee panelen van dezelfde soort en vermogen leveren in de praktijl waarschijnlijk heel zelden dezelfde stroom/vermogen op. Lichtinval, schaduw, blaadjes erop etc.. zorgen immers altijd voor verschillen tusen dezelfde panelen.
Dus ben je dan altijd bezig twee panelen van verschillend vermogen parallel te zetten.
Er liggen vier panelen op het dak van de camper.
Gewoon ergens staan, zonder voorwerpen/bladeren op 1 van de panelen tijdens de meting
Dan ben ik er tot nu toe nog niet in gelukt om een verschil te meten bij constante zonneschijn bij 1 van de 4 op het dak liggende panelen. Ik doe die test regelmatig om te kijken of mijn panelen nog werken.
(Dat gaat in mijn geval erg snel omdat elk paneel een aparte schakelaar heeft.)
Dus elk paneel heeft dezelfde stroom, ongeacht of deze nu 2A of 4A is, dezelfde stroom. Tenzij ik het aan de lichtinval merk dat er een verschil in zonnesterkte is.
Als ik onder een boom, gedeeltelijk 1 van de panelen "bedek" met bladeren dan zal dat paneel inderdaad minder stroom leveren.
Ik meet ook de totale stroom van de panelen die op staan en die is bijna altijd de som van deze panelen, de afwijking is soms 0,1A wat kan omdat er nu eenmaal afrondingen gebeuren tijdens het optellen.


En inderdaad als je de pech hebt dat er wat dan ook op je panelen ligt dan heb je een slechtere opbrengst.
Als ik onze camper gedeeltelijk in de schaduw zou parkeren dan zal ik minder stroom produceren.
De vraag is natuurlijk hoe dikwijls gebeurd dit.
seth_space schreef: Ik vraag me trouwens wel af of twee seriele panelen stoppen met werken als een van die panelen volledig afgedekt wordt. De geleidbaarheid van de connectoren in het paneel neemt immers niet af. Wel stopt de toevoer van extra stroom voor dat paneel. Klopt die gedachte?
Ik weet het niet of je gedachte juist of verkeerd is .

De stroom is in serie door elk van de componenten steeds dezelfde zegt de elektriciteitsleer .
Dus krijg je iets als onderstaande denkpiste
+ Aansluiting ------- eerste paneel met 2A ------- tweede paneel met 0 A ------ - aansluiting
Dan zegt de theorie dat er NUL Ampère vloeit.

Maar je zou ook kunnen denken aan onderstaande denkpiste
+ Aansluiting ------- eerste paneel met 18 Volt ------- tweede paneel met 0 Volt ------ - aansluiting
Dan zou je denken dat het 18 + 0 = 18 V is.

Uit ervaring weten de meesten wel dat als je twee AA batterijtjes neemt, en er zit een lege tussen, dan is de spanning de som van elk van die AA batterijen.
Maar een AA batterij is geen zonnepaneel ....
Over dus naar iemand die die test eens kan uitvoeren met zonnepanelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:voorzichtige conclusie: het vermeende/verwachte verlies bij 2 panelen van verschillend vermogen parallel geschakeld op 1 regelaar valt dus erg mee.

jos
Beste Kroppie
Ik moet toegeven dat je gelijk hebt. Zelf had ik niet gedacht dat het resultaat nog zo goed zou zijn met die combinatie van 30Wp+80Wp.
Tenslotte gaat er in mijn kleine testopstelling , bij de parallelschakeling die ook jij aanbeveelt slechts 4,4% verloren ten opzichte van het mogelijke maximum in die situatie.
4,4 % minder opbrengst dat is inderdaad niet zoveel.

Het is wel 4,4% verlies van het nieuwe totaal 110Wp
Nu moeten we nog steeds opletten dat niet iedereen zomaar alles door elkaar gaat gooien.
De verliezen bij combinaties van 2 verschillende en parallel geschakelde panelen zullen groter worden naarmate het verschil in panelen groter wordt.
Hier in dit geval waren het wel 30Wp en 80Wp panelen, wat een groot verschil is, maar beiden zitten met de Voc spanning dicht in elkaars buurt. Respectievelijk 21,2V en 22,07V

De solar regelaar moet ook voldoende reserve hebben om de meeropbrengst aan te kunnen.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door kampo »

albertrietjens schreef:...
Bij twee parallel geschakelde panelen wordt de maximum spanning bepaald door de laagste open spanning. De maximale stroom is de som van de kortsluitstromen.

Bijvoorbeeld:
paneel 1 Ikortsluit: 3A Vopen 20V, 60 WP
paneel 2 Ikortsluit: 9A Vopen 30V, 270 Wp
...Parallel
theoretisch maximum vermogen: 20 x (3 + 9) = 240 Wp. Ook hier zal dit, om dezelfde reden, in de praktijk lager zijn.

De laagste maximum spanning bepaald uiteindelijk het totale vermogen. Wanneer er een bedekt wordt dan loopt daar geen stroom maar wordt wel de laagste open spanning bereikt door het tweede paneel. Het paneel met de laagste open spanning bepaalt het maximum vermogen.

Dus alleen wanneer de kortsluitstromen nagenoeg gelijk zijn dan is het een optie om twee verschillende panelen in serie te schakelen, dit vraagt wel een regelaar die een hogere spanning aankan (MPPT).

In alle andere gevallen gaat de voorkeur uit naar parallel schakelen van de panelen.

Bij grote verschillen heeft het kleinste paneel alleen maar een negatieve invloed op het totaal. In dat geval is het aan te raden om ieder paneel van een eigen regelaar te voorzien, c.q. het kleinste paneel te laten vervallen (mp).
...
:cheers:
Als dit klopt dan zou je daarmee een verklaring hebben waarom het resultaat in mijn testopstelling met panelen van bijna gelijke Voc spanning slechts 4,4% verlies gaf.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door kampo »

Metor schreef:Kampo :cheers:
Conclusie 1:
Bij 80Wp en 30Wp platliggend parallel op een MMPT regelaar, worden de vermogens zoals die geleverd worden opgeteld. Dit geldt ook met de schaduw van een tak over 1 paneel.
Grote schaduw over de helft van het grote paneel en dan ook parallel aan het kleine paneel zonder schaduw heb je helaas niet gemeten.
Conclusie 2: schuin zetten naar de zon gericht in dit jaargetijde brengt ca. de helft meer opbrengst
Ook niet gemeten: De parallel schakeling meting wanneer 1 paneel op de zon gericht is en de andere niet.
Bedankt Metor !
Je kan niet alles meten, daarvoor heb je handen en tijd tekort. Bovendien ga ik eens een zon moeten kopen.
Ik bedoel zo een lamp. Of verhuizen naar een plek waar de zon altijd schijnt.
Het is nu de 3de keer dat ik wat op soalrs ga meten en nog steeds is de zon niet stabiel met die wolkjes die op en afgaan. Dus moet ik steeds snel meten, kabels versteken en opschrijven in een periode van stabiliteit.




@On4bgc
Een ander probleem dat hier onderschat wordt is dat je dit soort metingen enkel kan doen met een dikke en lege accu. Of je moet beschikken over een grote stabiele belasting. Langdurig en continu even een >50A verbruiker opzetten is niet gemakkelijk. De koffiemachine, de microgolf oven en de inductiekookplaat doen alvast jo jo. De 230V airco gaat pendelen op thermostaat. Kleine verbruikertjes zoals koelkast of ledjes aan boord zijn te weinig.

Bovendien moet je beschikken over een meetshunt op de bekabeling van de solarpanelen. Ik ken niet veel mensen die dit aan boord hebben...
Alternatief is een MPPT control of een "App"je + Bluetooth dongle op de solar
Bij die laatste 2 weet je niet hoe precies ze zijn.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door Atoz »

@Kampo
<Jij schrijft>
Bovendien moet je beschikken over een meetshunt op de bekabeling van de solarpanelen. Ik ken niet veel mensen die dit aan boord hebben...
<einde van je schrijfsel>

Wat toch niet meer of minder is dan schrijven dat je stroom van de zonnepanelen moet kunnen meten.
Daarvoor installeer of gebruik je een ampère meter. Of een gelijkstroom ampère meet tang, die bestaan ook al enige jaren.

En zou het kunnen dat Steca een serie met display uitgeruste controllers heeft die ook die stroom kunnen aanduiden?

Dus kan deze camper-amateur-zelfbouwer toch wel ergens een betrouwbare meting doen.
Moest ik professioneel bezig zijn met campers dan zou ik ook wel betere apparatuur kopen.

Gegroet
Guido

En de tolerantie is relatief belangrijk, zolang je met dezelfde meetafwijking meet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door albertrietjens »

kampo schreef:Als dit klopt dan zou je daarmee een verklaring hebben waarom het resultaat in mijn testopstelling met panelen van bijna gelijke Voc spanning slechts 4,4% verlies gaf.
Inderdaad de praktijk volgt de theorie. En zo hoort het ook!

Een kleine toevoeging aan mijn theoretische verhaaltje over serie dan wel parallel schakelen:
albertrietjens schreef:
edit: beter is het om van de maximum power spanning en de maximum power stroom uit te gaan. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet weet of ieder paneel deze specificatie beschikbaar stelt. Open spanning en kortsluitstroom word naar mijn idee altijd wel gespecificeerd. Voor het idee maakt het verder niet uit.

Uit de spanning/stroom karakteristiek van een paneel kan ook veel afgeleid worden (zie bijlage). Hierin zie je o.a. dat bij afnemend licht de maximum stroom afneemt maar dat het spanningsbereik nagenoeg gelijk blijft. Bij 200W/m2 is bijvoorbeeld de maximum stroom al gedaald tot circa 2A. Dit kan overeenkomen met een paneel in de volle zon maar gedeeltelijk afgedekt door schaduw of verontreiniging.

In serie met een ander paneel betekent dat voor het andere paneel dan ook een maximum stroom van circa 2A.

Parallel aan een ander paneel kan er nog 2A geleverd worden. Het paneel met de laagste werkspanning bepaalt de spanning van de parallel schakeling.
Bijlagen
VI-kar.JPG
VI-kar.JPG (52.98 KiB) 1116 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tweede zonnepaneel: waarmee rekening houden?



Bericht door kampo »

On4bgc schreef:@Kampo
...
En zou het kunnen dat Steca een serie met display uitgeruste controllers heeft die ook die stroom kunnen aanduiden?

Dus kan deze camper-amateur-zelfbouwer toch wel ergens een betrouwbare meting doen.
....
Je hebt gelijk , ik mag het zo scherp niet schrijven.
Vele Steca's en andere hebben een redelijk goede solar monitor.
Maar toch vergeet de "amateur" enkel metingen te doen met lege accu.
En lees ik regelmatig onzin over solarpanelen die stroom geven onder een straatlamp.
Of waar geen stroom uitkomt afgelezen op een BMV, omdat er gewoon een aantal kleine verbruikers aanstaan.
Groeten Kampo
Plaats reactie