'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46
'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Dag allen,
Sinds een tijdje heb ik de volgende opstelling in mijn bus:
- Zonnepaneel van 150Wp
- Laadregelaar (LS1024B http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/136 )
Remote controller MT50 (http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/139)
- 90Ah AGM accu
De electra die ik hiermee aanstuur:
- Dometic CD-20 koellade
- 2 USB-poorten
- 1 waterpomp
In eerste instantie heb ik alle apparaten via de accu aangesloten. Maar omdat ik via de remote controller kan zien hoeveel er via de 'load' verbruikt wordt heb ik nu deze apparaten via de 'load'-aansluiting op de laadregelaar aangesloten.
Alleen schakelt de laadregelaar de load nu steeds uit, bij een voltage van de accu van zo'n 12,8/12,9V. De 'Low voltage disconnect'-optie van de laadregelaar schakelt de load pas uit bij een voltage van 11.1V, dus het lijkt me niet dat dit de veroorzaker is?
Als de compressor van de koelkast aanslaat loopt er, voor zover ik kan zien in die eerste 1 a 2 minuten voordat de elektra uitvalt zo'n 2,5A na een piek van 3,5. Als ik een telefoon op de usb-poort aansluit geeft hij een stroom van 0,5A weer. Ook als de koelkast niet aangesloten is via de load, maar de andere apparaten wel, schakelt hij de load uit bij ongeveer 12,8/12,9V.
Kan iemand me uitleggen wat ik wellicht verkeerd zie/doe?
Sinds een tijdje heb ik de volgende opstelling in mijn bus:
- Zonnepaneel van 150Wp
- Laadregelaar (LS1024B http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/136 )
Remote controller MT50 (http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/139)
- 90Ah AGM accu
De electra die ik hiermee aanstuur:
- Dometic CD-20 koellade
- 2 USB-poorten
- 1 waterpomp
In eerste instantie heb ik alle apparaten via de accu aangesloten. Maar omdat ik via de remote controller kan zien hoeveel er via de 'load' verbruikt wordt heb ik nu deze apparaten via de 'load'-aansluiting op de laadregelaar aangesloten.
Alleen schakelt de laadregelaar de load nu steeds uit, bij een voltage van de accu van zo'n 12,8/12,9V. De 'Low voltage disconnect'-optie van de laadregelaar schakelt de load pas uit bij een voltage van 11.1V, dus het lijkt me niet dat dit de veroorzaker is?
Als de compressor van de koelkast aanslaat loopt er, voor zover ik kan zien in die eerste 1 a 2 minuten voordat de elektra uitvalt zo'n 2,5A na een piek van 3,5. Als ik een telefoon op de usb-poort aansluit geeft hij een stroom van 0,5A weer. Ook als de koelkast niet aangesloten is via de load, maar de andere apparaten wel, schakelt hij de load uit bij ongeveer 12,8/12,9V.
Kan iemand me uitleggen wat ik wellicht verkeerd zie/doe?
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Ik doe een gok. Kan het zijn, dat het opstarten van de koeler een korststondige spanningsdaling geeft onder de kritische grens.
Volgens mij is de load ook meer bedoeld voor continue verbruikers zoals terreinverlichting.
Volgens mij is de load ook meer bedoeld voor continue verbruikers zoals terreinverlichting.
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
de echte grootverbruikers direct op, de accu aansluiten, bij het opstarten van een compressor koelkast kan heel kortsstondig een stroom lopen van meer dan 10 ampere dan krig je afhankelijk van de accucapaciteit en kabeldikte en lengte een spanningdip welke net te diep kan zijn , beste is die load uitgang niet of alleen voor een heel lichte verbruiker te gebruiken.
die opstartstroom is maar heel kort die meet je niet met een gewone meter, en een +10 ampere piek op een 90Ah accu geeft echt wel een dipje, zeker icm een vrij dunne/lange kabel tussen accu en regelaar, accu effe wat lager , door draad ook effe minder spanning en bij elkaar net teveel
jos
die opstartstroom is maar heel kort die meet je niet met een gewone meter, en een +10 ampere piek op een 90Ah accu geeft echt wel een dipje, zeker icm een vrij dunne/lange kabel tussen accu en regelaar, accu effe wat lager , door draad ook effe minder spanning en bij elkaar net teveel
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Dank voor jullie snelle antwoord! Duidelijk, ik kan me ook niet een andere situatie voorstellen. Wel jammer, want nu heb ik geen direct zicht op het verbruik.
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
verzamel lijst maken voor alle gewenste aansluitingen op de accu en een amperemeter tussen accu en verzamellijst.
Of eerst proberen of een dikkere draad tussen regelaar en accu helpt, ik weet niet hoe dik die nu is? maar is te proberen
jos
Of eerst proberen of een dikkere draad tussen regelaar en accu helpt, ik weet niet hoe dik die nu is? maar is te proberen
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
@ kroppie de spanningsdip die jij beschrijft is aan de kant van de koelkast en niet bij de accu. Wanneer de accu een spanningsdip maakt die merkbaar is bij een piekje van 10A dan lijkt mij die accu toe aan vervanging.
TS beschrijft trouwens dat het probleem zich ook voordoet wanneer er geen koelkast is aangesloten. Kan dus ook niet de oorzaak zijn
Zelf gebruik ik de load uitgang naar tevredenheid, ook met een koelkast aangesloten (nominaal 6A). De Load uitgang is mooi om te monitoren en om alles in een keer in- of uit te schakelen. Zwaardere belastingen moeten inderdaad buiten de regelaar aangesloten worden. Welke andere apparaten houd je aangesloten wanneer de koelkast is losgekoppeld? Welke stroom geeft de MT50 op de load aan wanneer dit gebeurt?
Welke spanning geeft de MT50 aan voor de load-uitgang? Is dat ongeveer hetzelfde als wanneer je rechtstreeks op de accu meet? Wanneer daar een groot verschil is dan kan het zijn dat de spanningsmeting in de regelaar niet goed is.
TS beschrijft trouwens dat het probleem zich ook voordoet wanneer er geen koelkast is aangesloten. Kan dus ook niet de oorzaak zijn
Zelf gebruik ik de load uitgang naar tevredenheid, ook met een koelkast aangesloten (nominaal 6A). De Load uitgang is mooi om te monitoren en om alles in een keer in- of uit te schakelen. Zwaardere belastingen moeten inderdaad buiten de regelaar aangesloten worden. Welke andere apparaten houd je aangesloten wanneer de koelkast is losgekoppeld? Welke stroom geeft de MT50 op de load aan wanneer dit gebeurt?
Welke spanning geeft de MT50 aan voor de load-uitgang? Is dat ongeveer hetzelfde als wanneer je rechtstreeks op de accu meet? Wanneer daar een groot verschil is dan kan het zijn dat de spanningsmeting in de regelaar niet goed is.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Ik betwijfel of jouw redenatie opgaat. Op het moment dat de koelkast aanslaat gaat de stroom rechtstreeks van het paneel naar de koeler. Pas als er te weinig is, zal de accu bijleveren. Als het beveiligingscircuit op de load snel werkt en niet met een vertraging, kan ik mij die spanningsdip nog steeds voorstellen, maar wellicht klopt deze redenatie niet.
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
@geert die redenatie klopt niet de stroom komt altijd uit de accu. Ook via de load uitgang. Die staat vol open en begrensd alleen de maximum toegestane stroom. Bij TS 10A. De reactietijd van de regelaar (met paneel) is te laag om die stroom te kunnen leveren. En waar moet de stroom dan vandaan komen wanneer de zon niet schijnt?
Mooier nog de regelaar zal de accu, uiteindelijk, met dezelfde stroom blijven laden en de belastingstroom van de accu naar de koelkast compenseren (dit duurt echter even en natuurlijk alleen bij voldoende zon). Dit zie ik, nl., gebeuren bij mijn epsolar laadregelaar. Op die wijze kan de laadcurve optimaler gevolgd worden omdat de regelaar weet welk deel er verbruikt wordt en welk deel voor het laden gebruikt wordt. Dit alles is een interpretatie van de meetwaardes die ik voorbij zie komen op het display van de MT50. Mocht iemand het beter weten dan hoor ik dat wel.
Mooier nog de regelaar zal de accu, uiteindelijk, met dezelfde stroom blijven laden en de belastingstroom van de accu naar de koelkast compenseren (dit duurt echter even en natuurlijk alleen bij voldoende zon). Dit zie ik, nl., gebeuren bij mijn epsolar laadregelaar. Op die wijze kan de laadcurve optimaler gevolgd worden omdat de regelaar weet welk deel er verbruikt wordt en welk deel voor het laden gebruikt wordt. Dit alles is een interpretatie van de meetwaardes die ik voorbij zie komen op het display van de MT50. Mocht iemand het beter weten dan hoor ik dat wel.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
als de stroom voor de kk uit de accu komt en de kk is aangesloten op de regelaaar is het dus zo dat de draaddikte en lengte (ergo spanningsverlies in die draad en de bijhorende zekeringen/houders) tussen regelaar en accu ook mee speelt .
ik ken betreffende installatie niet , dus geef maar een mogelijkheid.
jos
ik ken betreffende installatie niet , dus geef maar een mogelijkheid.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
@alberttrietjens
Dat ben ik dus niet met je eens. Een accu kan niet tegelijk laden en ontladen.
Simpel gezegd. De stroom van de solarlader gaat naar de polen van de accu. Is er geen verbruik, dan zal indien de accu nog stroom wil opnemen, de solarlader de accu laden.
Zodra er een verbruiker actief wordt, gaat de stroom van de solarlader rechtstreeks naar de verbruiker. Is er nog stroom over, wordt de accu geladen, is er stroom te kort dan zal de accu bijleveren. in jouw redenatie zou alleen de accu leveren en het paneel bij vraag niets. Of ik begrijp je verkeerd.
Waar ik wel mijn twijfels over heb, of de lader die spanningsdip wel signaleert. Mocht de solarlader op dat moment onvoldoende leveren, zal meteen de accu bijspringen. Vandaar mijn opmerking over de snelheid, waarom de lader de load uitschakelt.
Overigens speelt dit alles niet wanneer de panelen niet meer leveren natuurlijk. Dan is het de accu die volledig levert. Overigens eens met wat Kroppie zegt over de spanningsval in bekabeling enz.
Dat ben ik dus niet met je eens. Een accu kan niet tegelijk laden en ontladen.
Simpel gezegd. De stroom van de solarlader gaat naar de polen van de accu. Is er geen verbruik, dan zal indien de accu nog stroom wil opnemen, de solarlader de accu laden.
Zodra er een verbruiker actief wordt, gaat de stroom van de solarlader rechtstreeks naar de verbruiker. Is er nog stroom over, wordt de accu geladen, is er stroom te kort dan zal de accu bijleveren. in jouw redenatie zou alleen de accu leveren en het paneel bij vraag niets. Of ik begrijp je verkeerd.
Waar ik wel mijn twijfels over heb, of de lader die spanningsdip wel signaleert. Mocht de solarlader op dat moment onvoldoende leveren, zal meteen de accu bijspringen. Vandaar mijn opmerking over de snelheid, waarom de lader de load uitschakelt.
Overigens speelt dit alles niet wanneer de panelen niet meer leveren natuurlijk. Dan is het de accu die volledig levert. Overigens eens met wat Kroppie zegt over de spanningsval in bekabeling enz.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 24 aug 2017, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Verder de lader begrenst aan iedere uitgang op maximum. Zowel aan de accu als aan de load.
Waar het hier omgaat is de begrenzing aan de onder kant. De load is meer bedoelt voor vaste opstellingen waar bij het risico op te diepe ontlading van de accu reeel is.
Bijvoorbeeld er is terreinverlichting op de lader aangesloten. Deze terreinverlichting zal inschakelen bijvoorbeeld als het donker wordt middels een interne schakeling. Heeft het paneel te weinig geladen om de verlichting de gehele nacht van stroom te voorzien, dan schakelt de load uit als de spanning van de accu onder een bepaalde waarde komt. Dit om de accu te beschermen tegen een te diepe ontlading. Ik realiseer mij nu wel, dat als het goed is, de lader bij een bepaalde grenswaarde van de spanning ook weer behoort in te schakelen. Bijgaand citaat uit de beschrijving van de Victron solar regelaar die Ik heb.
Waar het hier omgaat is de begrenzing aan de onder kant. De load is meer bedoelt voor vaste opstellingen waar bij het risico op te diepe ontlading van de accu reeel is.
Bijvoorbeeld er is terreinverlichting op de lader aangesloten. Deze terreinverlichting zal inschakelen bijvoorbeeld als het donker wordt middels een interne schakeling. Heeft het paneel te weinig geladen om de verlichting de gehele nacht van stroom te voorzien, dan schakelt de load uit als de spanning van de accu onder een bepaalde waarde komt. Dit om de accu te beschermen tegen een te diepe ontlading. Ik realiseer mij nu wel, dat als het goed is, de lader bij een bepaalde grenswaarde van de spanning ook weer behoort in te schakelen. Bijgaand citaat uit de beschrijving van de Victron solar regelaar die Ik heb.
Afhankelijk van de instelling ontkoppelt deze bij 11,1V en herkoppelt bij 13,1VBelastinguitgang
Een te diepe ontlading van de accu kan worden voorkomen door alle belastingen op de belastinguitgang aan te sluiten. De belastinguitgang koppelt de belasting los als de accu is ontladen tot een voor-ingestelde spanning.
Als alternatief kan ook een intelligent accubeheer-algoritme worden gekozen: zie BatteryLife.
De belastinguitgang is bestand tegen kortsluiting.
BatteryLife: intelligent accubeheer
Als een zonne-laadcontroller de accu niet in één dag weer volledig kan opladen, is het resultaat vaak dat de accu voortdurend schommelt tussen ‘gedeeltelijk opgeladen’ en ‘volledig ontladen’. Door deze toestand (geen regelmatige volledige oplading) raakt een loodzuuraccu binnen enkele weken of maanden onherstelbaar beschadigd.
Het BatteryLife-algoritme bewaakt de laadstatus van de accu en verhoogt, indien nodig, van dag tot dag het belasting ontkoppelingsniveau iets (door de belasting vroeger los te koppelen) totdat de geoogste zonne-energie voldoende is om de accu tot bijna de volledige 100% op te laden. Vanaf dat ogenblik wordt het niveau voor belasting ontkoppeling gemoduleerd zodat de accu ongeveer één keer per week tot bijna de volledige 100% wordt geladen.
- albertrietjens
- Berichten: 638
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Dat magMickel Moen schreef:@alberttrietjens
Dat ben ik dus niet met je eens.
Belangrijkste is echter dat wanneer er een piekstroom is die door de accu geleverd wordt en niet door het zonnepaneel met de regelaar. Blijft dat het probleem zich ook voor doet zonder koelkast.
Verder heeft Kroppie een punt dat het voor een deel valt of staat met de bedrading van en naar de regelaar c.q. accu. En dat is vanaf hier moeilijk te overzien. Vandaar mijn vraag aan TS welke spanning de MT50 aangeeft wanneer dit gebeurt.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Wat ik mij afvraag welke lengte en dikte zijn de kabels van de koellade naar de regelaar en van de regelaar naar de accu??
Deze koellade heeft voor een bepaalde lengte van de kabel een daaraan gekoppelde draad diameter.
Ik ken de regelaar niet maar aan dit soort regelaars zit meestal een aansluiting voor max 6 mm2
Deze koellade heeft voor een bepaalde lengte van de kabel een daaraan gekoppelde draad diameter.
Ik ken de regelaar niet maar aan dit soort regelaars zit meestal een aansluiting voor max 6 mm2
Re: 'Load'-aansluiting van laadregelaar schakelt uit
Misschien de laadregelaar LS1024B eens resetten, omdat er bitjes in het geheugen omgevallen kunnen zijn?
Dit kan via de MT50 => Factory reset to factory default.
Staat beschreven in de user manual van de MT50.
Dit kan via de MT50 => Factory reset to factory default.
Staat beschreven in de user manual van de MT50.