Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door PaulBng »

Bij meerdere regelaars wint degene die de hoogste spanning kan leveren. De andere doet dus niets.
Ergo: je kan er dus een (en dus ook het paneel) weglaten.

Mono of poli maakt in de praktijk geen ru* ehr.. niet veel uit.
Aan de hand van de specificaties zul je moeten (laten) beslissen of ze in serie of parallel moeten, of dat je de discussie parallel/serie zoals in den treure in dit forum besproken moet toepassen indien de specs gelijk zijn.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door mama »

PaulBng schreef:Bij meerdere regelaars wint degene die de hoogste spanning kan leveren. De andere doet dus niets.
Ergo: je kan er dus een (en dus ook het paneel) weglaten.

.
NEEN
ze leveren allebei volgens ze kunnen leveren
alléén bij de eindlading zal bv. degene die 14.7 staat het langst doorwerken tegenover degene die 14.6 staat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door kampo »

Met mij opmerking van bij 2 (totaal) verschillende panelen altijd 2 regelaars te gebruiken bedoelde ik natuurlijk 2 identiek dezelfde regelaars. Misschien was dat niet duidelijk.
De bedoeling is dat de verschillende spanningen en stromen van deze panelen worden omgezet door die identieke regelaars, met dezelfde settings, naar een éénvormige laadcurve. In de praktijk zie je dat het zo is, behalve helemaal op de eindspanning zit er nog wel een verschilletje op, zodat inderdaad één regelaar iets vroeger stop als de andere. Dat verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is. Ze gaan zeker niet tegen elkaar vechten als het dezelfde regelaars zijn. 2 totaal verschillende regelaars doen dat dus wel, gedeeltelijk, en dat zal voor het te vroeg afknijpen van de opbrengst van 1 van de 2 panelen zorgen.

Het blijft natuurlijk een discussie over hoe je het niet moet doen, tenzij in een noodscenario, zoals Hoofdnoorman zegt als je al het materiaal al hebt. Zelf zou ik het dan nog niet doen, Je gooit altijd een deel van je opbrengst weg met een niet optimaal systeem. Dat deel kan best wel groot zijn. Je moet niet enkel kijken naar opbrengst bij zon maar ook naar de situatie bij weinig zon of bij gedeeltelijke schaduw. Er zijn zoveel aspecten.

Bovendien is de plaats op je dak meestal duur. Vooral als je het schaduwvrije deel helemaal gaat vol leggen. Ook het monteren en verwijderen van verkeerde panelen is duurder dan de prijs van het materiaal. Ik denk daarbij aan de uren die nodig zijn voor het reinigen van het dak en het afdichten van de eventuele schade op het dak.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Kroppie »

als u tevreden bent met 100% opbrengst van een installatie van bijvoorbeeld 1000 euro, ben ik tevreden met een zelfde installatie met 90% opbrengst bij een prijs van b.v. 200 euro, waarom ?, omdat ik geen 1000euro te besteden heb, maar wel handig ben in het gebruiken van de dingen die ik heb , of heel voordelig op de 2e hands markt weet te vinden .
dat is een heel groot verschil.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door PaulBng »

@kampo
Ik denk dat ik beter afhaak, mijn ideeën zijn wrs teveel gestoeld op conventionele spanningsbronnen.
Zo'n mppt regelaar haalt wrs bijna altijd de ingestelde spanning....
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door kampo »

@PaulBng
Afhaken moet je niet doen. Het is duidelijk dat er op het gebied van kennis over solar panelen nog heel wat te bespreken valt. Bovendien is het (ook voor mij) niet zo éénvoudig om iets ingewikkelds ondubbelzinnig en in een paar zinnen te formuleren.
Dan heb je hier ook te maken met het verschil tussen de goedkoopste oplossing, die werkt nog ook, of de optimale die meer stroom en zekerheden geeft. De betere formulering is om er bij te schrijven hoeveel het geschatte rendementsverlies is bij minder optimale samenstellingen. Dat is iets anders als de uitleg te geven van hoe het hoort om maximale opbrengst te krijgen. Zowel bij normaal gebruik met zon als bij weinig licht als bij gedeeltelijke schaduw. Allemaal verschillend maar voor campers is meer opbrengst bij weinig licht doorslaggevend.

Parallel of in serie geschakeld. Dat is ook nog iets. En zit in dezelfde lijn als mengen van 2 verschillende soorten panelen. Let even op in het filmpje hoe de opbrengst van 17A zo maar plots bij het afdekken serie/parallel kan terugvallen naar 1 à 2 ampère. In dit overigens hele leuke en enthousiaste filmpje gaat men ook in de fout door niet te vermelden wanneer de serieschakeling wel van voordeel is, namelijk bij zeer weinig licht.
https://youtu.be/1qD3mN8VotQ
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door PaulBng »

Met afhaken bedoel ik dat ik mijn statement terug neem wegens onvoldoende kennis.
Ik blijf meelezen, hoor!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door kampo »

:cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Kroppie »

met dit soort dingen moet je oppassen dat je geen euro uitgeeft om een dubbeltje te winnen.

en ook ik blijf lezen , want dan blijf ik ook lachen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Mickel Moen »

Wellicht is het handig het volgende draadje nog eens te lezen:

viewtopic.php?f=10&t=8448473
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Arie55 »

Men vergeet in dit verhaal, dat buiten het type (pwm/mppt) laadregelaar, dat in serie geschakelde panelen de regelaar wel een paar procent beter presteerd. En dan is de ene regelaar de andere niet.

Ik heb gekozen voor het in serie schakelen van de panelen omdat de regelaar i.pv. 90%, 92 a 93% rendement haalt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Kroppie »

dan heb je dus 3%meer dat is bij een paneelvermogen van 100Wp dus 3 watt stel je laad met de ene regelaar 5 ampere dan laad je met de andere regelaar 5,15 ampere, rechtvaardigd dat voor u de meerprijs van de andere regelaar?, dan doen!, ik reken anders , de brandstof (zon) is gratis dus, doei 3%, ik neem de goedkopere regelaar(daarbij kijk ik niet op een 10tje), dan zijn mijn accu niet om 12.00u vol maar om 12.30u , nou en ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Aloys »

Toen ik mijn panelen kocht moest ik voor een goede mppt-regelaar bijna € 100 extra op tafel leggen.
Van een Duitse fabrikant (Mobile Technology) las ik dat de winst maximaal 10-15% zou zijn.

Mijn € 100 heb ik toen gebruikt om niet één, maar twee panelen op onze camper te leggen. Zo heb
ik voor hetzelfde geld nu 100% extra opbrengst! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel poli/mono door elkaar gebruiken?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie