EBL99G vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

EBL99G vervangen



Bericht door richbran »

In onze LMC zit een Schaudt EBL 99G en nu na 8 jaar probleemloos functioneren begint hij kuren te vertonen, om de haverklap slaat hij af, dwz het complete 12V systeem valt uit. Dat is dan nog wel te resetten met het normale controle paneel of, als dat niet werkt, de zekeringen balk. Als laatste heb ik ontdekt dat als dit ook niet werkt, de schakelaar op de unit zelf na wat heen en weer bewegen de zaak reset. Lijkt me overigens geen gezonde handeling, maar wat moet je anders zonder water of verwarming.

Een telefoontje met mijn onderhoudsbedrijf leverde op dat een reparatie vele weken kan gaan duren. Ik heb nog enkele weken camperen voor de boeg en heb geen zin in dit gedoe.
Ik denk er over hem te vervangen, een 99 G zal wel niet meer te koop zijn, dus er moet een andere unit met hopelijk niet al teveel aanpassingen nodig qua stekkers. Van de winter kan ik dan de oude unit laten repareren en die steeds meenemen als reserve, want dit zal je maar in Marokko (mogelijk begin 2018) overkomen... Ben je aardig de sjors.

Misschien is het sowieso wel beter om een andere unit te nemen omdat na aankoop de camper is aangepast met een (dubbel) zonnepaneel, een grote SAT schotel en een andere huishoudaccu.
Iemand tips welke unit zou passen, ik kwam ergens een advertentie tegen dat een 29 de vervanger zou zijn.
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door javanes »

Wim van Opzeeland heeft een omruilsysteem. (is ook forumlid)
http://www.wvopzeeland.nl/ebl.html

En hier nog wat adressen:
https://link.marktplaats.nl/m1163350358
https://link.marktplaats.nl/m1190918383
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door richbran »

Jacques, tks voor de links, Opzeeland was met vakantie en ben ik nu via je Marktplaats links in Oud Karspel terecht gekomen bij Omvormer service. Ga er woensdag naar toe. Want dit weekend heb ik de camper weer nodig.
Ik koop nu een nieuwe en laat de oude repareren, dan neem ik die mee als reserve. Ik heb nu gezien dat dit onderdeel wel erg cruciaal is als je dit in verweggistan kapot hebt.
Vrgr,

Richard
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door jielus »

Ik koop nu een nieuwe en laat de oude repareren, dan neem ik die mee als reserve.
????????, ga je echt zo'n ding tientallen jaren meeslepen voor het geval dat hij uitvalt?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door Atoz »

jielus die ik heel goed begrijp schreef:
????????, ga je echt zo'n ding tientallen jaren meeslepen voor het geval dat hij uitvalt?
Ik heb net een kleine 20 kilogram dingen uit onze camper gesmeten die vallen in de hierboven vermelde categorie.
En dan ook nog wat kilo's dingen die in de voorbije vijf jaar nog nooit gebruikt zijn.

En dan sta je onder het viaduct van Millau en moet je vijf dagen wachten, in een fiat garage, op een onderdeel van 19€ (de kabel van de koppeling).

Helaas verouderen o.a. de condensatoren tegen de tijd dat je hem terug nodig hebt. Dus zou ik dat niet doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door Toon »

Ik zou een complete donor camper mee nemen
Alles wat je bij hebt gaat niet kapot
Dus een goeie donor en je rijdt probleemloos door Europa
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door Edmond »

Hallo ik heb onderweg ook een defecte calari gehad nu in de andere camper een ebl 99 .
Heb het volgende gedaan een zekering blok met 6 zekeringen omgebouwd .is de ebl kapot eventueel afkoppelen van de start accu, omgebouwd zekering blok aan de HH accu koppelen, die plus draad zit al achter in de ebl,
alle aan sluitingen voor uit de ebl halen in het omgebouwde zekering blok steken en er is weer stroom ik laat de hh accu op via een 255 wp zonnepaneel.vaak is de ebl kapot maar laat nog wel via de dynamo, anders een kleine 220 ladervoor als je aan een 220 paal staat.
Ik neem het ombouw setje mee voor een noot geval .ongeveer 30 min werk om het om te zetten,en 15 cm bij 4 cm.kosten 8 euro
Ik hoop dat jullie het snappen moeilijk om uit te leggen.

Gr Ed
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door richbran »

Ja, ik weet het, meesjouwen van reserve onderdelen, mja, dit is wel een hele lastige om dat op te lossen in verweggistan.

Niettemin, ik ben bij Wim van Lit in Oud Karspel geweest en een splinternieuwe EBL99 laten monteren, alles tegen een zeer schappelijke prijs als ik dat vergelijk met andere nieuwprijzen. Superservice van die Wim, bleek ook wel dat hij professioneel in de elektronica zit. Controleerde en soldeerde ook nog even de unit door die meet of de auto accu bijgeladen wordt en dus welk circuit hij moet nemen. Voor het geval de storing misschien toch ook uit die hoek kwam.

Er zijn gelukkig nog in deze wereld mensen die behulpzaam en terzake deskundig zijn en je niet het vel over de oren trekken.
Kan niet anders dan Wim aanbevelen, hij heeft een tiental ruilunits gecontroleerd/gerepareerd klaar staan tegen schappelijke prijzen.

Mijn oude unit is gecontroleerd, de (lastige)fout is gevonden en hij komt deze week gerepareerd terug.

Nee, ik ben geen familie of kennis van hem, gewoon een klant die meer dan tevreden is. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
In principe doet hij alleen Schaudt, hij heeft er ook een Schaudt testkast.
email omvormerservice@kpnmail.nl
Vrgr,

Richard
michkoek
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 22 okt 2021, 18:33

Re: EBL 99 G vervangen



Bericht door michkoek »

Gisteren heb ik bij Wim (van Lit) in Oudkarspel een ruil EBL 99 aangeschaft en hij heeft deze ook voor mij verwisseld.
Wat een uitstekende service en vriendelijke behandeling. Ik kan een ieder Wim van harte aanbevelen.
Laatst gewijzigd door Aloys op za 23 okt 2021, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: EBL99G vervangen



Bericht door Camperic »

Een warme douche voor een bedrijf en het bericht is gewijzigd door Aloys, dus laten staan :wtf:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie