Wie weet hoe een omvormer werkt?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door travelscout »

Die eerste lijkt me een alternatief
De tweede mist 3 pennen (enkelpolig).
De laatste is om te solderen (geen opschuifstekkers, let ook op de juiste breedte maat ervan!).

Is de originele slechts 2A? Beter meer dan minder lijkt me.
Zelf ben ik gek met rubberafdekkappies op 230V schakelaars (zie mijn link, suggesties helemaal onderaan).

Je zou die automatische zekeringen ook kunnen vervangen door ordinaire zekeringen (stuk goedkoper/betrouwbaarder).
Middels zoiets (soldeerlipjes):
http://www.ebay.com/itm/AC250V-10A-AC12 ... SwVJhZVg7H
Paul.
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

travelscout schreef:Die eerste lijkt me een alternatief
De tweede mist 3 pennen (enkelpolig).
De laatste is om te solderen (geen opschuifstekkers, let ook op de juiste breedte maat ervan!).

Is de originele slechts 2A? Beter meer dan minder lijkt me.
Zelf ben ik gek met rubberafdekkappies op 230V schakelaars (zie mijn link, suggesties helemaal onderaan).

Je zou die automatische zekeringen ook kunnen vervangen door ordinaire zekeringen (stuk goedkoper/betrouwbaarder).
Middels zoiets (soldeerlipjes):
http://www.ebay.com/itm/AC250V-10A-AC12 ... SwVJhZVg7H
echt gaat dat ?? want die heb ik per hopen liggen (ergens) omdat ik de andere draaizekeringen ook destijds heb vernieuwd.maar die dan voorzien van zekeringen van 1,8A (2A) & 2A (3A) verzwaren mss ?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door travelscout »

Als de diameter van montagegat inderdaad hetzelfde is.... waarom zou dat niet kunnen dan?
Voordeel is dat je dan behalve makkelijk de zekeringswaarden, ook de traag -of snelheid van die zekeringen kan veranderen.

En als we toch bezig zijn:

1) Die automatische zekering van 15A, zit die inderdaad op de 230V ingang (wal -of paalstroombeveiliging)?
Wat heeft dat nu voor zin als die zekeringautomaat "in de paal" vaak maar 6A, soms 10A is?
Niet selectief dan (hij zal niet erg vaak uitgeschakeld hebben).

2) Heb je wel ergens een 230V aardlekschakelaar zitten?

3) Die overige zekeringen kan ik allemaal niet beoordelen.
Welke apparaten worden daar dan door gezekerd?

4) De transformator heeft 2 stuks 12V uitgangen (15A en 6,3A op papiertje op trafo).
Waar wordt die tweede voor gebruikt?

5) Waar zit je scheidingsrelais en welk type gebruik je?

6) Wat is de functie van die 4 relais op foto 20170816_113926?

7) Waarom zijn sommige schuifstekkers wel geisoleerd en andere niet?
Met wat krimpkous kun je die andere toch ook isoleren?

8 De zwarte draden op de trafo zijn vermoedelijk, erg bros geworden.
Paul.
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

travelscout schreef:Als de diameter van montagegat inderdaad hetzelfde is.... waarom zou dat niet kunnen dan?
Voordeel is dat je dan behalve makkelijk de zekeringswaarden, ook de traag -of snelheid van die zekeringen kan veranderen.

En als we toch bezig zijn:

1) Die automatische zekering van 15A, zit die inderdaad op de 230V ingang (wal -of paalstroombeveiliging)?
Wat heeft dat nu voor zin als die zekeringautomaat "in de paal" vaak maar 6A, soms 10A is?
Niet selectief dan (hij zal niet erg vaak uitgeschakeld hebben).

2) Heb je wel ergens een 230V aardlekschakelaar zitten?

3) Die overige zekeringen kan ik allemaal niet beoordelen.
Welke apparaten worden daar dan door gezekerd?

4) De transformator heeft 2 stuks 12V uitgangen (15A en 6,3A op papiertje op trafo).
Waar wordt die tweede voor gebruikt?

5) Waar zit je scheidingsrelais en welk type gebruik je?

6) Wat is de functie van die 4 relais op foto 20170816_113926?

7) Waarom zijn sommige schuifstekkers wel geisoleerd en andere niet?
Met wat krimpkous kun je die andere toch ook isoleren?

8 De zwarte draden op de trafo zijn vermoedelijk, erg bros geworden.



:crazy: oh my god..... :DD een proff !!!! :thumbup: :clap:

88I 88I en ik ben maar hobbyiste,meer niet ::S ::S

allemaal chinees voor mij ... maar mss met jouw hulp komt dit toch tot een goed einde


mijn voorstel...........Kan jij niet eens langskomen om dit euvel samen met mij dit ter plaatse op te lossen

1)WAT IS : wal -of paalstroombeveiliging

2) WAT IS een aardlekschakelaar(zie bijlage mss) want dat is er wel (ps de stikkertjes erop van licht ,stekdozen zijn verwijdert)

3) boiler ,waterpomp,frigo, (opgegeven wat er op dat deksel staat)

4) geen idee

5)wat is een scheidingsrelais ? en waar zit die ? op die printplaat ?

6) heeft iets te maken met die dubbele schakelaar als je die om-switch dan werkt de 12V verlichting oa maar dat doet ie niet meer ,daarom nieuwe schakelaar nodig

7)... een draad is een draad voor mij en enkel de + kabels zijn geiisoleerd daar de massa's dat niet nodig hebben (denk ik)

8) die zijn nog soepel volgens mij
Bijlagen
zekeringskast.jpg
de stroom komt van buitenaf naar hier binnen via een verliesstroomschakelaar ,naar 220v voor controlepaneel , 220V stekdozen en een derde voor andere 220v toepassingen
zekeringskast.jpg (132.22 KiB) 763 keer bekeken
massa aansluitingen.jpg
alle massa draden zijn hierop aangesloten om dan zoo maar met een draad naar de massa van 220V ,massa van 12V en massa van het controlepaneel leid
massa aansluitingen.jpg (74.06 KiB) 763 keer bekeken
20170816_113926  25%.jpg
als ik de woon start schakelaar switch dan klikken die en komt er stroom door,daarom dat ik denk dat die switch defect is dor ouderdom/stroefheid
20170816_113926 25%.jpg (55.79 KiB) 768 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door Atoz »

Nieuw tv format?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

Het hoofdprobleem (denk ik )is dat de vorige eigenaar er een zootje van gemaakt heeft en alle kabels dezelfde kleur heeft gegeven ofwel wit & wit met blauw lijntje erin ,want dit zijn volgens mij en pilote géén originele kabels
Bijlagen
zekeringskast b.jpg
zekeringskast b.jpg (144.77 KiB) 759 keer bekeken
20150805_154631 verkleint.jpg
en dat het zijn functie doet ,daar twijfel ik niet aan want heb al es een paar keer onvrijwillig kortsluiten gegeven om te zien of het werkt en effectief daar waar ik het kortsluit daar vliegt de zekering uit
20150805_154631 verkleint.jpg (60.44 KiB) 759 keer bekeken
massa aansluitingen 2.jpg
massa aansluitingen 2.jpg (60.8 KiB) 759 keer bekeken
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

On4bgc schreef:Nieuw tv format?

????
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door travelscout »

Heerlijk die verschillen tussen vlamingen en nederlanders :-).
Er is een echte prof, in de noorder kempen (woont dichter bij jouw huis).

Enfin, je komt er nu wel lijkt me zo....
Paul.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door albertrietjens »

Volgens mij is Sarah veel slimmer dan wij, mannen vooral, denken. Ik heb al een aantal bijdrages gezien waarbij ik dacht dat is mooi bedacht/uitgevoerd.

Maar dit lijkt mij toch echt vragen om problemen:

Afbeelding Afbeelding

Ik krijg hier, als elektronicus, toch echt de koude rillingen van. Dit is vragen om slechte contacten en overgangsweerstanden. Zat dit al zo in de camper?
Wanneer ik het zo zie is het stuk metaal dat op maat gezaagd en blank geschuurd is. Dit gaat zeker oxideren op den duur. Dat veroorzaakt nu misschien al een aantal van je problemen en zal zeker in de toekomst problemen geven.

Ik zou dit zo snel mogelijk vervangen door een degelijk (gekocht) onderdeel.


Zoiets bijvoorbeeld of de variant met vlakstekers (ik kan er zo snel geen vinden)

Afbeelding
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

albertrietjens schreef:Volgens mij is Sarah veel slimmer dan wij, mannen vooral, denken. Ik heb al een aantal bijdrages gezien waarbij ik dacht dat is mooi bedacht/uitgevoerd.

Maar dit lijkt mij toch echt vragen om problemen:

Afbeelding Afbeelding

Ik krijg hier, als elektronicus, toch echt de koude rillingen van. Dit is vragen om slechte contacten en overgangsweerstanden. Zat dit al zo in de camper?
Wanneer ik het zo zie is het stuk metaal dat op maat gezaagd en blank geschuurd is. Dit gaat zeker oxideren op den duur. Dat veroorzaakt nu misschien al een aantal van je problemen en zal zeker in de toekomst problemen geven.

Ik zou dit zo snel mogelijk vervangen door een degelijk (gekocht) onderdeel.


Zoiets bijvoorbeeld of de variant met vlakstekers (ik kan er zo snel geen vinden)

Afbeelding

is netjes maar waar vind ik zoiets ?

en ja dat was een noodoplossing voor mij tot ik iets beters vond ,maar zover was ik nog niet ,beetje bij beetje kom ik een stukje dichter bij het einde :thumbup:
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door blizard »

Als het op een droge plek zit, en je hangt er niet teveel Amperes aan, zie ik geen probleem.
Ik heb wel beroerdere massaverbindingen gezien, dit is in ieder geval overzichtelijk.
Wil je deze toch: https://www.google.nl/search?q=massastr ... e&ie=UTF-8
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door Kroppie »

ook http://www.rdae.nl heeft mooie dingen op dit gebied.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door frequentsarah1 »

blizard schreef:Als het op een droge plek zit, en je hangt er niet teveel Amperes aan, zie ik geen probleem.
Ik heb wel beroerdere massaverbindingen gezien, dit is in ieder geval overzichtelijk.
Wil je deze toch: https://www.google.nl/search?q=massastr ... e&ie=UTF-8

het zijn alle massakabels die tesamen komen ,dus daar zit toch Amp op dan ??
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Wie weet hoe een omvormer werkt?



Bericht door albertrietjens »

frequentsarah1 schreef:het zijn alle massakabels die tesamen komen ,dus daar zit toch Amp op dan ??
Helemaal gelijk Sarah, en dat is gelijk het volgende probleem (ik wilde het nog niet direct aansnijden) welk van al die draden verzorgt de retour stroom naar de min van de accu? De totale stroom kan dan toch al oplopen op dat punt, en bij slecht contact heet worden, c.q. gaan vonken. Allemaal zaken die je niet wil. Ook niet tijdelijk. Dit lijkt op een centraal aardpunt met een zwakke verbinding naar de min van de accu. Vanaf hier hoort dus minimaal een verbinding goed, en met voldoende diameter, naar de min van de accu te gaan.

@blizzard ik zou me verre houden om dit soort oplossingen aan te moedigen, niet iedereen kan inschatten wanneer dit tot problemen kan gaan leiden. Dat je zelf het risico van zo'n oplossing neemt moet je natuurlijk zelf weten.
Plaats reactie