Spanning startaccu
Spanning startaccu
Ik meet nu de spanning op de startbatterij, en de camper staat reeds een paar dagen stil....
Spanning is 12.4V
Camper start vlot! (Is 100Ah batterij )
Is die spanning niet te laag? Ik dacht aan 2.2V/cel => 13.2V
Spanning is 12.4V
Camper start vlot! (Is 100Ah batterij )
Is die spanning niet te laag? Ik dacht aan 2.2V/cel => 13.2V
- pepon
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Starter batterij spanning
Voor een rustspanning niet verkeerd lijkt mij, zal ook wel wat ruststroom lopen van de diverse gebruikers.
Groet, Ron.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Starter batterij spanning
is een normale spanning voor een startaccu die al een paar dagen staat.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Starter batterij spanning
Bedankt, want met een tocht door de Pyreneën in 't verschiet ben ik uiteraard waakzaam!
De HHaccu mat op hetzelfde tijdstip 14.4V, maar er lag wel een zonnepaneel aan (20u05)
De HHaccu mat op hetzelfde tijdstip 14.4V, maar er lag wel een zonnepaneel aan (20u05)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Spanning startaccu
Als je startaccu na een week zonder aangesloten te zijn dat ook doet, heeft die wel wat zelfontlading.
Geen reden voor paniek maar wel zou ik de capaciteit eens testen.
Immers, bij parallel schakeling zal je huishoudaccu (14,4V) ook de startaccu (12,4V) weer bij willen laden.
14,4V constant op een willekeurige huishoudaccu, zou ik zelf niet willen.
Geen reden voor paniek maar wel zou ik de capaciteit eens testen.
Immers, bij parallel schakeling zal je huishoudaccu (14,4V) ook de startaccu (12,4V) weer bij willen laden.
14,4V constant op een willekeurige huishoudaccu, zou ik zelf niet willen.
Paul.
Re: Spanning startaccu
dat wederzijds opladen valt wel mee want die parallelschakeling vind pas plaats als de motor loopt en dan is de laadspanning van de startaccu ook +14 volt, geen problemen gaan zoeken.
constant 14,4 volt op een hh accu, is een ander verhaal mag gerust wat minder .
jos
constant 14,4 volt op een hh accu, is een ander verhaal mag gerust wat minder .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Spanning startaccu
Het is goed dat het je opgevallen is. In het oog blijven houden.herbybg schreef:Ik meet nu de spanning op de startbatterij, en de camper staat reeds een paar dagen stil....
Spanning is 12.4V
Camper start vlot! (Is 100Ah batterij )
Is die spanning niet te laag? Ik dacht aan 2.2V/cel => 13.2V
Bij 12,4 V in rust is je startaccu niet 100% geladen.
Hoe komt dat ?
Groeten Kampo
Re: Spanning startaccu
ecu, geheugen van de radio , zo zijn er nog wel meer kleine verbruikertjes te noemen waardoor een startaccu na een paar dagen geen 100% vol meer is, bovendien heeft een gewone natte loodzuur (al dan niet onderhoudsonmogelijk) STARTaccu van zich zelf al een ietwat lagere spanning
wat voor auto heeft ts.?
jos
wat voor auto heeft ts.?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Spanning startaccu
Zoals eerder opgemerkt, spanning van 12.4V van een 100Ah startaccu die slechts een paar dagen stil gestaan heeft, is aan de lage kant. (zou minimaal 12.6V moeten zijn bij nieuwe accu).
Analyse: ook al eerder opgemerkt, maar nu met wat meer detail hoe je dit doet.
1) De accu is reeds verzwakt: => Capaciteit onvoldoende! meten is weten. Hou doe je dit?. Eerst vol laden met goede acculader. Dan belasten met bv een auto koplamp van 50/60W tot ca. 10 uur. Dan is ca. 50% van de capaciteit benut. Spanning tijdens ontladen monitoren. De spanning mag tijdens ontladen niet beneden de 12V komen. Als deze grens eerder bereikt wordt afkoppelen en weer laden en terugzetten. Capaciteit is wel verminderd maar kan nog steeds wel functioneren. Hoe lang dit goed gaat is moeilijk te zeggen, kan nog wel een/twee jaar goed gaan omdat het een 100ah is.
2) Het standby verbruik is misschien echt te hoog. Meten is weten. Hoe doe je dit? Minpool losmaken en een ampere meter ertussen om te meten. Eerst de amperemeter kortluiten om de piekstromen op te vangen dan kortsluiting verwijderen om het standby verbruik te meten. Tot ca. 10mA is normaal.
Analyse: ook al eerder opgemerkt, maar nu met wat meer detail hoe je dit doet.
1) De accu is reeds verzwakt: => Capaciteit onvoldoende! meten is weten. Hou doe je dit?. Eerst vol laden met goede acculader. Dan belasten met bv een auto koplamp van 50/60W tot ca. 10 uur. Dan is ca. 50% van de capaciteit benut. Spanning tijdens ontladen monitoren. De spanning mag tijdens ontladen niet beneden de 12V komen. Als deze grens eerder bereikt wordt afkoppelen en weer laden en terugzetten. Capaciteit is wel verminderd maar kan nog steeds wel functioneren. Hoe lang dit goed gaat is moeilijk te zeggen, kan nog wel een/twee jaar goed gaan omdat het een 100ah is.
2) Het standby verbruik is misschien echt te hoog. Meten is weten. Hoe doe je dit? Minpool losmaken en een ampere meter ertussen om te meten. Eerst de amperemeter kortluiten om de piekstromen op te vangen dan kortsluiting verwijderen om het standby verbruik te meten. Tot ca. 10mA is normaal.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Spanning startaccu
Daarom zet hij het zonnepaneel 's nachts ook uit.Kroppie schreef:........ constant 14,4 volt op een hh accu, is een ander verhaal mag gerust wat minder .
jos
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Spanning startaccu
Parallel geschakelde accu´s laden en ontladen elkaar totdat ze dezelfde spanning hebben.
Parallel schakelen wordt soms via de D+ of een simulatie ervan gestuurd.
Maar zeker ook vaak via automatische scheidingsrelais of een ander regeling.
Zo verwachten camperaars vaak dat zonnepanelen ook hun startaccu opladen of onderhouden.
Maarrrrr....
met weinig zon en een slechter wordende startaccu gaat toch echt de huishoudaccu die startaccu éérst opladen.
En inderdaad daar hoef je niet van wakker te liggen.
Tenminste zolang er maar zon schijnt of die zonnepanelen uitgeschakled zijn en de parrallel schakeling daadwerkelijk verbroken is.
Een constante spanning van 14,4V op de huishoudaccu, duidt mogelijk op een storing in de zonnepaneel regeling.
Met een beetje geduld gaat die huishoudaccu beslist eerder "naar zijn ouwe moer" (speciaal voor een taalgevoelige belg onder ons!).
Parallel schakelen wordt soms via de D+ of een simulatie ervan gestuurd.
Maar zeker ook vaak via automatische scheidingsrelais of een ander regeling.
Zo verwachten camperaars vaak dat zonnepanelen ook hun startaccu opladen of onderhouden.
Maarrrrr....
met weinig zon en een slechter wordende startaccu gaat toch echt de huishoudaccu die startaccu éérst opladen.
En inderdaad daar hoef je niet van wakker te liggen.
Tenminste zolang er maar zon schijnt of die zonnepanelen uitgeschakled zijn en de parrallel schakeling daadwerkelijk verbroken is.
Een constante spanning van 14,4V op de huishoudaccu, duidt mogelijk op een storing in de zonnepaneel regeling.
Met een beetje geduld gaat die huishoudaccu beslist eerder "naar zijn ouwe moer" (speciaal voor een taalgevoelige belg onder ons!).
Paul.
Re: Spanning startaccu
3) Even bij een accuboer laten testen. Die doet dat graag en gratis, omdat hij het risico loopt een accu aan je te moeten verkopen. En een goede accuboer doet dat alleen als het echt nodig is.
Er zijn zeker paneel-regelaars die ook de startaccu laden/onderhouden. Maar aannemen is een slechte gewoonte.
Een hh-accu en een start-accu horen alleen gekoppeld te zijn wanneer de motor loopt. En lang niet altijd. Maar af fabriek wrs meestal wel...
Er zijn zeker paneel-regelaars die ook de startaccu laden/onderhouden. Maar aannemen is een slechte gewoonte.
Een hh-accu en een start-accu horen alleen gekoppeld te zijn wanneer de motor loopt. En lang niet altijd. Maar af fabriek wrs meestal wel...
Re: Spanning startaccu
Ik zie niet dat TS gemeld heeft dat de accu's parallel staan.
Laat dus beide accu's even nameten bij een accuboer.
Een startaccu kunnen ze snel meten. Een tractie/VLRA accu (wat een HH zou moeten zijn) zal door belasting gemeten moeten worden. Je bent em dan 24 uur kwijt. Je weet dan zeker dat ze goed zijn. Ik heb eens een Gel accu laten testen in de buurt van Den Bosch. Koste niks, en je krijgt een uitdraai mee.
Laat dus beide accu's even nameten bij een accuboer.
Een startaccu kunnen ze snel meten. Een tractie/VLRA accu (wat een HH zou moeten zijn) zal door belasting gemeten moeten worden. Je bent em dan 24 uur kwijt. Je weet dan zeker dat ze goed zijn. Ik heb eens een Gel accu laten testen in de buurt van Den Bosch. Koste niks, en je krijgt een uitdraai mee.