IJsvorming compressorkoelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

IJsvorming compressorkoelkast



Bericht door Purk »

Hoi, ik heb een compressorkoelkast van Waeco, Coolmatic 90 liter, met bovenin een groot vriesvak.

Het werkt allemaal als een tierelier, maar er is een nadeel: de ijsvorming. Na verloop van ongeveer een week ontstaat er steeds meer ijsafzetting rondom en ook deels in, het vriesvak. Hierdoor kan de thermostaat niet meer goed voelen en de koelkast niet meer goed koelen.

Ik heb al een stuk schuimrubber tussen de deur en de vriesvakdeur gedaan zodat het deurtje beter sluit. Als de koelkast aan is, zit hij altijd op de afsluithaak. Strak dicht dus.

Wat ik nu doe is elke week een keer snel de koelkast ontdooien en heel goed droogmaken. Maar dat lijkt me ook niet heel goed voor de koelkast. Aan/uit, overnieuw opstarten, koelen etc.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of heeft er iemand een oplossing/tip?
Dank.
Fiat Ducato. MH 15 2.3 JTD, 2003. 5,02 meter. Zelfbouw.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door KTManiac »

Overmatige ijsvorming duidt toch echt op een lekkage van de rubber deurafsluiting.
Niet alleen de afsluiting tussen het koel- en vriesdeel maar de afsluiting van de koelkastdeur zelf.

Al eens in het donker een zaklamp in de koelkast gelegd en gekeken of je aan de buienkant langs de deur ergens (het) licht ziet?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door ducati 900 »

Inderdaad vooral lekkage bij de afdichting van de koelkastdeur.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door Kroppie »

op div plekken een strook papier tussen de deur en de kast houden die moet dan met de deur dicht overal vastzitten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door beatrix18 »

Deze ijsvorming is volkomen normaal als bij dit vochtige weer de koelkast/vriesvak regelmatig- en/of lang geopend wordt. Maar controleren op een slechte afdichting kan natuurlijk altijd.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door Kroppie »

een koelkast ligt niet wakker van aan/uit opstarten koelen e.d. die doet zijn hele lange leven niet anders aan, koelen, uit, aan opstarten , koelen, uit enz enz .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ijsvorming compressor koelkast



Bericht door jansloos »

Leg je ook spullen onbedekt in het koelgedeelte?

Ondaks de kou kan er wel vocht uit producten verdampen. (Vriesdrogen)
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: IJsvorming compressorkoelkast



Bericht door MonRoe »

bij warm weer hebben wij daar ook last van. je krijgt dan meer condens op je spullen in de koelkast. bijv je haalt een fles frisdrank eruit zet die even neer voordat je inschenkt en je hebt gelijk condens. zo ook met de spullen die je bijv voor het ontbijt of lunch op tafel zet. die gaan vaak vochtig weer de koelkast in. even afdrogen voordat je de spullen terug zet scheelt een hoop. verder zetten wij de koelkast altijd uit na een weekend weg, ook al gaan we 4 dagen later weer weg. koelkast heeft er tot nu toe geen last van.
ijsvorming hebben wij alleen last van bij vakanties, dus langer gebruik en warmere omgeving.


Verzonden vanaf een mobiel apparaat, kan dus een kort antwoord zijn met eventueel typefouten.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: IJsvorming compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Ik denk dat dit een juiste opmerking is.
In zo een mobiele toepassing heb je vaak veel meer condens (dus ijsvorming) als thuis in je keuken koelkast of vriezer.
Het zijn kleine krachtige compressor koelkasten, weinig isolatie, je zit er continu spullen in en uit te halen en dat in een omgeving met hele hoge temperaturen. En dan ga je de KK pas bij het vertrek even aanzetten.

Maar een lucht lek wil je niet hebben, dat moet eerst nagekeken worden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: IJsvorming compressorkoelkast



Bericht door PaulBng »

Begin deze maand 3 weken weg geweest met behoorlijk warm weer, maar geen overmatige ijsvorming in de compressor koelkast.

Het openen van de deur veroorzaakt luchtwervelingen die ervoor zorgen dat de koude lucht niet alleen uit de koelkast "zakt" maar er ook soort van uitgetrokken wordt.
Als ik iets uit de koelkast wil inschenken doe ik de deur heel rustig open, niet verder dan nodig, schenk in, en dan de deur pas weer dicht. Niet tussendoor sluiten.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: IJsvorming compressorkoelkast



Bericht door Purk »

Dank.
Ik heb m net nog even open en dicht gedaan, maar als je m dicht doet, op de knip, en daarna weer open, heb je t gevoel dat ie door een soort vacuuum heen moet. Gok dus dat het met de afdichting wel mee valt, maar ga t op een donker plekje zeker proberen met de zaklamp.

De condensvorming is een eyeopener. Alle spullen zitten geordend in open raster mandjes, die gaan er dus in één keer in en uit. Een keer eruit voor t ontbijt, en weer terug. Afdrogen dus. En ja, ik probeer de koelkast zo snel mogelijk weer dicht te doen, 2x lucht circulering dus. Rustig openen is t devies.

Nu ga ik niet heel snel weer 4 weken weg, maar ga de tips toepassen. Hoor ook dat t verklaarbaar is. Rustgevende gedachte. Dank allen.
Plaats reactie