Advies zonnepaneel en accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door Kroppie »

DigiBoy schreef:
't Busje schreef:Een flexibel 144 watt paneel weegt 2,4 kg. Scheelt toch weer ruim 11 kg boven op je camper.
Ik veronderstel dat een flexibel paneel de warmte minder goed kwijt kan en hierdoor sprake is van rendementsverlies?
Als zo een paneel op je dak wordt gelijmd, is dit bij defect nog eenvoudig te vervangen?
Het zeer lage gewicht van de flexibele panelen spreekt met verder wel aan :)
een paneel wat warmer word geeft minder opbrengst dat geldt voor starre en flexibele panelen, als die flex gelijmd zitten zullen ze ietse pietsie minder opleveren omdat ze warmer worden dan panelen welke koeler blijven, maar dat is de consequentie van kiezen voor minder gewicht, helaas het is niet anders, maar een zonnepaneel levert ongeveer een 0,5% minder vermogen bij elke graad tempverhoging boven de 25 gr, stel een flex paneel word 10 gr warmer dan een gekoeld paneel = 5 % minder is het b.v. 95 Wp i.p.v. 100Wp, nou en, je blijft dan ms wel binnen de gewichts limiet? .
men moet een beetje reeel blijven met de rendementen van zonnepanelen per slot van rekening is de geleverde brandstof voor die dingen gratis.
en heb je perse een bepaald minimum vermogen nodig , wel een extra paneel is de goedkoopste oplossing als de ruimte toereikend is, en dan maar hopen op voldoende zon. :mrgreen:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

Kroppie,
Bedankt voor de geweldige info :thumbup:
In dat geval is de keuze voor flexibele panelen tov het gewicht van de zwaardere vaste panelen in het voordeel.
Zijn er van de flexibele panelen aan te raden merken of maakt het allemaal niet zo heel veel uit?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door kampo »

Als je een lijstje zou opstellen voor/tegen flexibele panelen:

Nadelen:
- Kosten dubbel tot 3-voud van klassieke panelen
- Heeft geen zin als ze vlak naast hoge dakkoepels, antennes of railing/framewerk zitten
- Moeilijker te verwijderen bij schade, veel groter plakoppervlak.
- Minder rendement, ook al door de hogere temperatuur (neem ongeveer 10% minder)
- Schade mogelijk door moeilijke bevestiging op ribbeldaken, als er ijs onder kan vriezen ze stuk net zoals door trillingen.
- Zijn beduidend fragieler, dus echt maar beperkt te belopen, glasplaat van de klassieke panelen is echt sterker (hagel, takken,…).
- Kabeldoos zit vaak bovenop, alhoewel er versies bestaan waar de kabels onderaan kunnen (meerprijs)

Voordelen:
- Zijn echt veel lichter
- Iets minder plaatsverlies rondom voor de bevestiging
- Een winst van 4 tot 7 cm in hoogte, aerodynamica, geruis, verbruik, takken,...
- Mooier (veel minder lomp) op kleine/lage busjes
- Bestaan in verschillende kleuren (rand)
- Kunnen bol op een dak (alkoof, bus, …) gezet worden

Conclusies:
- Vooral interessant als beperkte hoogte belangrijk is.
- Winst van meerdere kilo’s, vooral op een groter system loopt het op.
- Zeker niet doen als je een goedkope oplossing zoekt
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door seth_space »

Omdat ik eenzelfde vraag al wat langer has kwam ik op mijn zoektocht naar info deze site tegen.
Een jaar ervaring met de panelen. De moeite waard.
http://www.gonewiththewynns.com/flexibl ... ues-review
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

seth_space en kampo,
Het filmpje en uitgebreide info maakt het me alvast duidelijk om dan toch voor de vaste zonnepanelen te kiezen.

Uiteraard hangt dit alles af van de ruimte en plaatsings mogelijkheden op het dak.
Volgens de dealer moet dit wel lukken.

Wat denken jullie, is 1x 140W of maximaal 2x 100W en 1 woonaccu van 105A voldoende om ijskast, verlichting verwarming Truma 6000 en het laden van smartphones, tablet en fotocamera te voorzien?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door hathi »

Ofschoon mijn (shell) panelen ook gevat zijn ,in een alluminium frame,met een hoogte van 2 1/2 cm,zitten ze vast op de alluminium camper plaat gelijmd,en ze voldoen al 20 jaar ,dus wat maakt het dan uit of ze ietsje minder op zouden brengen? Hetzelfde effect,als dat de zon wat minder schijnt,moet je maar denken,.............destijds was het voorschrift van shell om ze zo te monteren,en ze voldoen nog steeds,wat maakt het dan uit of ze nog iets meer kunnen leveren ik heb 2x 100Watt panelen en 2x 80 Ah Sonnenschein scootmobiel accu,s,alles werkt bij mij op 12 Volt,maar ik gebruik dan ook nooit de omvormer,230 V is taboe ,vandaar gaan mijn accus,al meer dan 10 jaar mee ,ik kijk er dan ook nooit naar,het werkt gewoon ,jaar in,jaar uit,en is wel zo makkelijk.
Laatst gewijzigd door hathi op vr 18 aug 2017, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

@digiboy, ik heb een 90Ah accu en een 265Wp op het dak en dat voldoet goed alleen heb ik nog geen verwarming in de auto maar de rest wat je opgeeft wel.
Probeer het paneel voldoende lucht te geven aan de onderkant om zoveel mogelijk te kunnen laten afkoelen.
Wat ik gedaan heb is 2 x 3 stukken aluminium hoeklijn 50 x 50 van 20cm lang op het dak met bouten en lijm er onder vast gezet en daar in het paneel met de bovenkant van de hoeklijn vast geschroefd.
Zit muurvast en laad de accu goed op.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door hathi »

Gsm ..maar met een 2e accu zal het nog beter voldoen,je slaat immers te weinig op,nagelang je opwekt, dat zwevend monteren,dat is geen bittere noodzaak,...........vergelijk het met een groot dak,waarbij de goot afvoer maar een tonnetje staat,terwijl de rest er over heen gaat,en vermorst word
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

Je heb gelijk over de 2e accu en die komt er ook maar het paneel schaf je maar één keer aan dus gelijk voor de toekomst

Ik vind zwevend plaatsen juist wel een noodzaak om het paneel beter te kunnen koelen en wat je vergelijk betreft snap ik niet wat dat met zwevend monteren te maken heeft.
Als dat op de verhouding accu en paneel slaat dan heb je gelijk en daar wordt aan gewerkt :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door Vertrokken2 »

Zwevend plaatsen is blijkbaar lang niet altijd nodig gezien de opkomst van de flexibele plakpanelen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

Die worden ook warmer en leveren dan ook minder en dat geld ook voor de vaste panelen, hoe warmer die worden hoe minder ze leveren en wil je zoveel mogelijk uit je paneel halen dan moet je hem zoveel mogelijk koelen en dat kan je dan doen door genoeg of zoveel mogelijk ventilatie onder het paneel te houden
Kroppie gaf dat met cijfers aan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door kampo »

seth_space schreef:Omdat ik eenzelfde vraag al wat langer has kwam ik op mijn zoektocht naar info deze site tegen.
Een jaar ervaring met de panelen. De moeite waard.
http://www.gonewiththewynns.com/flexibl ... ues-review
Bedankt.
Dat is een heerlijk informatief filmpje en de hele site eigenlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door kampo »

gsm schreef:...ik heb een 90Ah accu en een 265Wp op het dak en dat voldoet goed alleen heb ik nog geen verwarming in de auto maar de rest wat je opgeeft wel...

Met een 90Ah accu ga je, in de winter, als de standverwarming ook meedraait nog maar een off-grid autonomie hebben van ongeveer 8 à 12h. Dat is erg weinig.
De 265 Wp op het dak zijn wel goed voor een accu van ongeveer 150 à 200 Ah

Ik weet wel dat je 2de accu nog gaat bijplaatsen. Dan is het systeem beter in balans.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door albertrietjens »

Waar het uiteindelijk om draait is dat 's avonds je accu zo vol is dat je de avond en de nacht door kunt komen (basis voorwaarde voor je accu formaat is dat ie plusminus 18 uur kan overbruggen). De volgende dag schijnt de zon weer (ook achter de wolken). Een relatief groot paneel zorgt er dan voor dat je ook bij slechtere omstandigheden (winter, bewolkt e.d.) steeds je accu 's avonds vol is. De overproductie wordt gebruikt om het stroomverbruik gedurende die dag te compenseren.

Een de vergelijking met een regenton gaat hier niet op want de regelaar houdt op met laden wanneer de accu vol is. Ik zou dus eerder meer investeren in een groter paneel, meer Wp dus, dan in een grotere accu. Ondanks vlak liggen is er dan nagenoeg altijd voldoende opbrengst om die accu vol te krijgen aan het einde van de dag.

Mijn installatie: 270 Wp paneel, Tracer2215BN (240W laadregelaar) en een 100 Ah accu. Weinig verbruikers: LED-verlichting, compressor koelkast ('s nachts uit), geen TV en de gebruikelijke maar weinig gebruikte laad opties zoals laptop en telefoon.

Afbeelding
Plaats reactie