Advies zonnepaneel en accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door Mickel Moen »

Wat het koelen betreft, ben ik het eens met wat hier boven geschreven wordt.

Echter......... wanneer worden panelen warm? Als er veel zon op schijnt. Dat zijn dus de dagen, dat een paneel een hoge opbrengst heeft en als het paneel in verhouding is met jouw verbruik, maakt het dus niet veel uit. Op watme dagen met veel zon heeft mijn 100Wp plakpaneel met een 50 liter compressor koelbox mijn accu's 150Ah rond het middaguur weer vol.

Op koelere dagen met minder zon duurt het langer, maar is het voordeel van panelen die van onder gekoeld worden minimaal.

Kortom het is naar mijn idee vooral een theoretisch probleem.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

hathi,
Wat bedoel je precies met de omvormer 230V niet gebruiken?
Hoe kan je dan je randapparaten op 230V gebruiken of zie ik het verkeerd.

Als ik jullie adviezen er op nalees zouden 2x 100W aan panelen voor me volstaan :)

Dan rest me enkel nog de accu's.
Ik vraag me af of er buiten de standaard fabriek afgeleverde woonaccu Agm 105A er betere en nog enizins betaalbare alternatieven zijn, zonder dat het gewicht vermenigvuldigd wordt?
Laatst gewijzigd door DigiBoy op za 19 aug 2017, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

Ik ben het wel met je eens albertrietjes en ik heb nu de zelfde situatie qua verbruikers maar wat bedoelt wordt is dat je meer nut van een 265Wp paneel heb als je een grotere accu heb.

Waarom 2 x 100Wp op je dak plaatsen digiboy en niet 1 woonhuis paneel ?
Meer voor minder geld :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door dieseltje+ »

't Busje schreef:In ieder geval zijn flexibele zonnepanelen lichter dan de harde.

Wat voor soort koelkast komt er in je camper? Een absorptiekoelkast draait bij stilstand van de camper op gas en gebruikt dan alleen 12 volt voor het lampje binnen. Een compressorkoelkast gebruikt wel 12 volt stroom.

Wij kunnen met een 92 Ah huishoudaccu zonder zonnepaneel 's zomers gemakkelijk een week vrij staan. In het voor- en naseizoen met gebruik van de verwarming en meer verlichting (langere avonden) toch zeker enkele dagen. Wij hebben dus (nog) geen behoefte aan zonnepanelen.
Zijn er meer camper eigenaren die een week vrij kunnen staan met 1 accu van 92Ah?!
Wij 2 keer 90 Ah, gunstige geval 5 dagen zonder enige vorm van opladen. Dan is het echt wel gebeurd. KK op gas.
Geen TV. Normaal gebruik, waterpomp, opladers, led verlichting....

Een week op 1 accu van 92Ah. Als dit klopt dan zijn zonnepanelen inderdaad overbodig. Voor iedereen denk ik dan. Gros zal grotere accu`s of meer accu`s aan boord hebben.
Langer dan een week op dezelfde plek....zonde om daarvoor een camper te kopen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door 't Busje »

Die week vrij staan was wel midden in de zomer met lange avonden, zodat je weinig verlichting nodig hebt en de verwarming niet draait. Aan het eind van die week stond de accu op 12,3 volt, dus nog meer dan 50% lading. Voor die week hadden we wel twee dagen aan de paal gestaan, zodat de accu's echt goed opgeladen waren. We staan eigenlijk nooit een week op dezelfde plaats. Dit was een uitzondering, omdat ik meedeed aan een evenement dat een week duurde.
In het voor- en naseizoen, wanneer het vroeg donker is en de verwarming draait, redden we het echt geen week, maar met een beetje zuinig zijn wel 2 tot 3 dagen.
Misschien hebben we dat over gehouden van ons vorige busje, waarin we helemaal geen huishoudaccu hadden en echt zuinig moesten zijn met de stroom uit de startaccu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door Nugget1 »

Geen advies, wel mijn ervaring. Begonnen met 2 keer 50w kofferpaneel en 120ah agm accu.
koelbox 12v compressor en 12V omvormer voor fietsaccu's zijn de grote verbruikers.
Indien elke dag volop zon opbrenget voldoende. Bij veel bewolking matig. Uitbreiding met nog een 50w paneel en hh accu nu 180ah agm.
Verbruik led lampen en opladen telefoon enz. laag. 3 x 50w in serie levert meer amp. dan 2 x 50w in serie.
Grotere voorraad in accu dus bij minder zonnig weer.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13345
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door hathi »

DigiBoy schreef:hathi,
Wat bedoel je precies met de omvormer 230V niet gebruiken?
Hoe kan je dan je randapparaten op 230V gebruiken of zie ik het verkeerd.

Als ik jullie adviezen er op nalees zouden 2x 100W aan panelen voor me volstaan :)

Dan test me enkel nog de accu's.
Ik vraag me af of er buiten de standaard fabriek afgeleverde woonaccu Agm 105A er betere en nog enizins betaalbare alternatieven zijn, zonder dat het gewicht vermenigvuldigd wordt?
Ik schrijf toch in mijn Camper is 230volt taboe,alles wat ik nodig heb,doe ik op 12volt,en dat gaat makkelijk,zeker in deze tijd,waar bijna alles op 12 volt werkt,alleen met een 230volt stekker er aan als omvormer,tevens merk ik dat alles vlugger geladen is in de Camper als thuis door omvorming
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat we hier tegen een begrips-misverstand aanlopen.

Een omvormer maakt van gelijkstroom (in de camper wereld doorgaans 12v) een wisselstroom (in NL doorgaans 230V).

De andere kant heen heet doorgaans (in de camper en boot wereld) een lader.

Beide functies kunnen in één apparaat gecombineerd zijn..
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13345
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door hathi »

Omvormen kan van 230v naar 12volt,maar ook van 12volt naar 230volt,en aangezien je in de Camper ,standaard alleen 12Volt hebt moet het toch wel duidelijk zijn,dacht ik,...........................wat veel camperaars doen,is 230 volt maken met een omvormer om apparatuur,wat eigenlijk 12 volt is,op 230 V te kunnen laten werken,,dat is dubbel op en verloren energie,al zijn er ook die 230 volt apparaten moeten hebben,om andere redenen,maar gemiddeld is het niet nodig,en kan alles gewoon op 12 volt,die standaard aanwezig is,in de HH accu.
Hans
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

hathi,
In de te leveren camper is er maar een 12V stopcontact aanwezig en deze is voorzien voor de Tv.
Om smartphones, tablet ed. via de 12V en omvormer naar 5V op te laden, blijf ik nog met andere 230V apparaten zitten. Namelijk een fotocamera, elektrische tandenborstel, opladen batterijen flits, ed.

Dan lijkt me een stekkerdoos die aan de omvormer is geknoopt toch de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing, toch?

Aan allen,
Ik vraag me af of er buiten de standaard fabriek afgeleverde woonaccu Agm 105A er betere en nog enizins betaalbare alternatieven zijn, zonder dat het gewicht vermenigvuldigd wordt?

Ook zie ik dat er hier verschillende mensen zijn die gebruik maken van een huiszonnepaneel voor hun camper. Zijn de huiszonnepanelen ook als kit leverbaar, met spoiler, dakdoorvoer, kabels ed. ?
En wat heeft dit tov de camper-zonnepanelen (zie foto hieronder) als voordeel?

Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

Als kit niet maar alle bijbehorende spullen zoals kit en spoiler dakdoorvoer en kabels zijn gewoon verkrijgbaar
Ik heb geen spoiler voor het paneel
Een huispaneel is veel goedkoper dan een camper paneel
Ik betaalde €110 voor mijn 265Wp paneel
Verlengkabels vanaf het paneel naar mijn mppt koste mij €10 kant en klaar met pluggen er aan



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

gsm,
Met alle toebehoren erbij geteld komt een huiszonnepaneel tov een camper-paneel wel goedkoper uit.
De huispanelen zijn voor een hoger vermogen in een grotere maat te verkrijgen, waardoor je maar 1 paneel van bv 200W nodig hebt.
Enkel mis je dan wel de spoiler, waarvan ik hoop dat die voor de gewenste maatvoering te verkrijgen is.

Heb je eventueel een link naar een huispaneel met toebehoren dat voor een camper geschikt is ;)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door 't Busje »

DigiBoy schreef:Ik vraag me af of er buiten de standaard fabriek afgeleverde woonaccu Agm 105A er betere en nog eni[gs]zins betaalbare alternatieven zijn, zonder dat het gewicht vermenigvuldigd wordt?
Veel duurder, maar ook veel lichter: Lithium accu's. Veel dieper te ontladen dan een lood-zwavelzuur accu en dus:
12 V 100 Ah li-on accu. Standaard met digitale laadstatus indicator en dubbele USB poort. Vervangt in de praktijk twee lood-accu's tot 12V105Ah.
Wel ruim € 1.000.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

Compact wel, maar helaas te duuuuuur :D

Zijn de zwart kristal panelen interessant om te overwegen?
Zoals deze Vechline Black Cristal 210W 1521x796x57mm 19,5kg = €550
https://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog ... ck-cristal

Het bovenstaande paneel is redelijk compact tov het standaard kristalpaneel van maar 160W. Vechline Zonnepaneel 160W 1576x660x57mm 14,6kg
Plaats reactie