schakelklok

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Ik was in de start van dit draadje niet volledig, mijn fout. Het gaat om de accu's van de scootmobielen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: schakelklok



Bericht door Kroppie »

als dat lithium accu,s zijn dan is een half jaar zonder lading zeker geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Dan kom ik op de volgende situatie: ik, een eenvoudige leek, met aan de ene kant een leverancier die zegt, elke 14 dagen laden en aan de andere kant een zeer gewaardeerd forumlid die zegt dat een half jaar zonder laden geen probleem is. Ik zou Jos zo op z'n blauwe ogen vertrouwen. Maar de leverancier vertelt toch geen sprookjes? Of wel....
Ik heb ook geen idee wat voor accu het is. Zwaar dat wel....
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: schakelklok



Bericht door Kroppie »

lithium accu, hebben een zeer lage zelfontlading, deze gaan zelfs het langste mee
als ze nooit geheel volgeladen worden en koel bewaard worden met een laadtoestand van +- 40%.

wat vanuit hier niet zichtbaar is maar wel belangrijk , zijn het inderdaad lithiumaccu,s of gewone
gel accu,s, en is er ook een verbruik tijdens stilstand en contact uit .

en zelfs voor gelaccu,s geld dat een paar maanden zonder lading(en zonder sluipverbruik natuurlijk) geen probleem zal zijn.

kijk gedurende een langere stilstand waarbij je in de buurt bent eens, eens per week naar de laadindicatie op het display van de mobiel, dat geeft al een indicatie.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 13 aug 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Ik ben nu aan het werk, zal morgen eens kijken of er wat op de accu's staat. Het verbruik tijdens stilstand lijkt nul te zijn. Alle verbruikers lopen over het contact.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: schakelklok



Bericht door Kroppie »

werk ze . :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Tja, verschil moet er zijn.....
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schakelklok



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja,
Ik heb nu net een Honda Insight IMA.
Deze heeft dus ook zo'n accu en Honda Japan geeft aan iedere maand een rit te maken met de auto om de garantie van 8 jaar op de accu te kunnen behouden.
Maar ik ga straks overwinteren en ben dan 5 maanden weg.
Nu heb ik wel iemand die, met plezier, een stukje gaat rijden maar dat geeft wel risico's met de verzekering en, nog belangrijker, ik kan hem dan niet zolang schorsen.

Het alternatief is een lader. Deze zijn wel kostbaar ~€ 610,-
http://hybride-shop.nl/product/battery- ... 6834e7a283

Ik ben dus nu aan het kijken of ik zelf er eentje kan bouwen en verwacht dat dit voor een tiende van de prijs kan. Die zal dan inderdaad aan een schakelklok komen zodat hij iedere week ietsje aftopt.
Wat een leverancier ook zegt, ik kan mij niet voorstellen dat het 1 keer per week aftoppen schadelijker zou zijn dan 1 keer per 14 dagen, maar kan de handen er niet voor in het vuur steken. Zelf ga ik het dus wel doen, en dan met een accu van pakweg € 3.000,-. Ik durf het wel aan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: schakelklok



Bericht door awaza »

rbisdom schreef:In dat geval zou de lader 1 week aan en 1 week uit staan. Dat is niet wat ik zoek. Ik wil 4 tot 6 uur laden eenmaal per 14 dagen.
Nee, niet een week, net zolang als je de klok ingesteld hebt. Zeg 4 uur, de volgende week wordt die 4 uur dan overgeslagen.
Pas de derde week schakelt het impulsrelais de lader weer in.
Groeten Allard.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Ik heb even gekeken: één is een loodaccu en één gel/AGM. Bij beide wordt in de instructies aangegeven: bij stilstand eenmaal per 2 weken laden.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: schakelklok



Bericht door Kroppie »

dan zou ik i.v.m. eventuele garantie de fabrikant aanhouden, maar e.e.a. lijkt mij niet kritisch, lood/ gel agm accu,s zijn niet zo erg kwetsbaar.
in een camper staan dat soort acccu, ook wel 3mnd zonder lading zonder problemen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: schakelklok



Bericht door rbisdom »

Dan ben ik weer terug bij de vraag: hoe krijg ik dit middels een schakelklok geregeld?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: schakelklok



Bericht door Kroppie »

met een paar mechanische (die met zo,n ring met pennetjes, die hebben niet continu spanning nodig)schakelklokken in elkaar gestoken?, als de 1e schakeld schakeld hij de 2e in enz, enz.

ik weet niet hoelang je ze stil wilt zetten maar ik zou als ze niet langer dan 3 maanden stilstaan volladen, 1 pool los en dan lekker laten staan wat de leverancier ook roept, na 3mnd pool weer vast nachtje laden en weer vast, maar dat zou MIJN beslissing/actie zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: schakelklok



Bericht door Peter LMC »

rbisdom schreef:Dan ben ik weer terug bij de vraag: hoe krijg ik dit middels een schakelklok geregeld?

Volgens mij heb ik zo'n schakelklokje.
Gewoon simpel in het stopcontact (wandcontactdoos) drukken en daar weer een stekker in.
Maar ik kan het niet voor je nakijken omdat ik voorlopig niet thuis ben.
Deze komt van de Action.
Het is er zo eentje met een display.
Niet zo eentje met van die pennetjes die je in moet drukken.
Was wel ingewikkeld instellen.
Ga daar eens kijken of ze deze heden nog verkopen.
De mijne is al weer een paar jaar oud.
Plaats reactie