Vraagje over Fendt met Calira Control Bord 835

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gosifix
Berichten: 28
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 16:52

Vraagje over Fendt met Calira Control Bord 835



Bericht door Gosifix »

Gisteren viel mij ineens op dat de Electro Regelblok onder de passagiersstoel bleef schakelen. Klik geluid van een relais? Meestal hoor je dat maar een keer bij het starten van de camper. Toen de motor uit was bleef de EBL 'schakelen' . Op het paneel ging het groene lampje bij I / II met een schakelaarteken ertussen aan en uit gaan. Vandaag alle zekeringen langs gelopen bij HH accu (II) en de zekering naar motoraccu (I). Alles oké. Bij draaiende motor geeft de controle aan dat beide accu's vol zijn. Als ik de motor uitzet blijft startaccu (I) net in het groen.

Heeft iemand een idee.

Ik hen een stuk van het paneel toegevoegd.
Bijlagen
IMG_1397.JPG
IMG_1397.JPG (144.32 KiB) 1111 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vraagje over Fendt met Calira control bord 835



Bericht door travelscout »

Vermoedelijk klappert het relais dat beide accu´s met elkaar verbindt of scheidt (het scheidingsrelais).

Het zou kunnen helpen als je de spanning van iedere accu eens op meet, met een universeelmeter (van een euro of 5).
Graag direct op de polen (12V gelijkspanning of DC):
- na 24 uur rust.
- direct nadat je de motor hebt gestart.
Dus 4 meetgegevens.

Onderzoek:
- of je het klapperen ook hoort terwijl je aan de paal staat.
- ook eens of het klapperen stopt als je de -pool van de startaccu los neemt.

Meet ook hier dan nog eens de startaccu spanning (dus losgekoppeld), na 24 uur rust.
Paul.
Gebruikersavatar
Gosifix
Berichten: 28
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 16:52

Re: Vraagje over Fendt met Calira control bord 835



Bericht door Gosifix »

De tijd was te kort voor een reparatie, daar we op vakantie gingen. Nu sta ik in Frankrijk en blijkt het dat ik niet zonder 220V kan. Zodra de huishoudaccu vermogen (aan bv omvormer of waterpomp)moet leveren klapt deze eruit. Ik moet dan het 12 volt circuit uit en aan doen om alles weer aan de praat te krijgen. Enkel 12V verlichting gaat nog wel.
Nu wordt de huishoudens (II) gevuld via zonnepaneel, 220V en dynamo. Alles lijkt oke. Alle zekeringen zijn goed obv. de documentatie gecheckt. Tijdens rijden geeft het controlelampje aan dat alles goed. Ook de check op het controle bord geeft aan accu I en II vol zijn. Zonnepaneel levert goed. En op 220 V aangesloten geeft ook alles oké. Alleen als ik stil sta, geen 220V heb begint na een tijdje het getik van het relais (tremat).
Mijn idee is dat het nu dat het eigenlijk alleen nog de huishoudaccu zelf zou kunnen zijn.

Is dat een juiste conclusie?
Gebruikersavatar
Gosifix
Berichten: 28
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 16:52

Re: Vraagje over Fendt met Calira control bord 835



Bericht door Gosifix »

En dat was de juiste conclusie. Gisteren hh-accu eruit gehaald en laten doormeten en deze was nagenoeg 'overleden' . Nog geen 10 % van zijn capaciteit was er nog aanwezig in geladen toestand. Jammer dat ik dit na de vakantie pas kon doen. Nu wat extra kosten voor stroomgebruik gehad, maar de Pyreneeën blijven er mooi om. :-B
Plaats reactie