AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperneofiet
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 20:59

AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door camperneofiet »

Beste,
Ik gebruik mijn VW Multivan T6 als zéér eenvoudige camper. Ik beschik niet over een tweede batterij en gebruik de voorzieningen van de wagen voor een waeco ijskastje CFX 40L en verder het opladen van een smartphone/Ipad,.. Zonder een extra batterij te voorzien zou ik graag een batterijlader aan de bestaande auto accu hangen zodat deze opgeladen wordt en ik gewoon gebruik kan blijven maken voorziene elektro in de wagen?
Ik las echter op de site van Varta dat het opladen van AGM batterijen ten strengste verboden is? Mijn batterij vermeld VARTA 7P0915105 12V 68ah 380A DIN ??
Kan ik dit doen?
Welk producten heb ik nodig?
Hoe doe ik dit best/makkelijkst/veilig?
Alvast bedankt voor de info,
met vriendelijke groeten,
Koen
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door blizard »

Welkom
Ik zou niet weten waarom je een AGM startaccu niet met een acculader zou kunnen laden.
Nu zit er wel verschil in kwaliteit tussen de verschillende laders.
Ik heb een CTEK lader, een MXS7, die zich instelt op de accu, en ook automatisch start als hij aan de 230v komt.
Je kan dus lader gewoon laten zitten en ergens verstoppen.
De reden dat er in campers een HuisHoudaccu wordt gezet, is omdat een startaccu bedoeld is om veel stroom snel te kunnen leveren, en de HH accu langzaam dit afgeeft. Het is dus een ander type.
Nu heb je een AGM, die kan meer hebben, een AGM heeft nl dikkere loodplaten.

Dus als je niet te veel vergt van de accu (wat lampje tablets enz) en je zet een redelijk zware lader er op zie ik geen probleem.
Mocht je toch te kort komen, kan je alsnog een extra accu inzetten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door kampo »

Dat gaat perfect.
Je moet wel best een acculader kopen met ook een hoge stand, die is best voor vliesaccu's zoals AGM
In de very basic uitvoering zet je dan een stekkersetje op de accu en op de camping plug je de acculader in.
Ik zou gaan voor een 15A versie want je koelkast trekt al tot 10A en nooit beginnen met een 5 of 7A lader.
Dat is eerder voor een bromfiets.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... web_NL.pdf
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door myway »

Uh kampo lees het bericht nog eens van TS
Hij heeft een cfx koelbox, hoezo 10 Amp
De accu is 68 Ah, dan is 15 Amp laden erg veel.
Het merk lader is prima maar 10 Amp lijkt mij beter geschikt voor een 68 Ah accu.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door kampo »

Je hebt gelijk dat het met een 10A acculader ook zal gaan.
Zelf zou ik voor het kleine prijsverschil en in zo een geval steeds wat reserve nemen dus een 15A.
Bedenk daarbij dat de (kleine 68Ah) accu moet laden terwijl de compressor draait, de radio opstaat en misschien nog een USB ladertje. Trouwens je weet hoe dit verhaal verdergaat. Er komt ofwel een grotere startaccu in ofwel zoals het hoort een huishoudaccu met scheidingsrelais. Tja ik heb hier een kristallen bol :crazy:
En dan ben je misschien blij met een 15A ladertje.
Bovendien, ik blijf erbij, een 5A of 7A acculader dient enkel om naar te kijken :-B
als je iets koopt dat je voor van alles wenst te gebruiken , dan koop je een 15A lader.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door travelscout »

Zeer eenvoudig? Je hebt een auto met een start-stop systeem (euro5/6).

Vanwege mogelijke grote regeneratie stromen, opgewekt door elektrisch remmen, wordt je accu nooit voller geladen dan 80% (plm. 12,3V in rust).
Dus van die 68Ah, hou je maar maximaal 54.4Ah over, voor de voertuig-eigen energie voorziening.
Dat geldt bovendien alleen voor nieuwe accu´s, naarmate die intensiever worden gebruikt c.q. ouder worden loopt, de capaciteit nog verder terug.
Breng tenminste een onderspanningsbeveiliging aan, voor al je eigen accesories en stel hem in op 11,5V.
Deze spanning is (n.a.w.) voldoende om nog te kunnen starten (uitproberen).

Al met al hou je zo ongeveer voor wat betreft de rustspanning van je accu 12,3-11,5V=0,8V over, om veilig te kunnen ontladen.
Om vrij te staan bij een overnachting is dat wel erg weinig maar wie weet lukt het je (voorlopig).
Maar dan beslist zonder grote stroomgebruikers als koelboxen-kasten etc.!
Ga je die accu extern opladen, wordt die door de ECU, na het starten van de motor toch weer minstens 20% ontladen.
Tijdens deze periode is de dynamo buiten werking. Vermoedelijk ook je start-stop systeem.
Wil je hem toch kunnen laden, zoek dan een lader die goed past bij de laadeigenschappen van je accu en laat je niet gek maken door acculader verkopers.
Het belangrijkste om je accu goed te houden, is vooral het voorkomen van overladen.

Met een dergelijke auto zou ik beslist niet besparen op een tweede gelijksoortige accu.
Waarom zou je daar trouwens op willen bezuinigen?
Een dergelijke investering staat immers in geen enkele verhouding tot de aanschafprijs van een T6-multivan en comfort verhoging.

Overigens is e.e.a. in een ander topic recentelijk, ook al uitgebreid aan de orde geweest (zoek op het forum).


P.S.
1) Bij AGM´s wordt er geen onderscheid gemaakt in start (dikke platen) of semi-tractie (dunne platen) uitvoeringen.
2) koelkasten koelen beter bij een hogere spanning dan 12,3V.
3) Voor een goede werking van een tweede accu is ieder scheidingsrelais alleen, niet genoeg!
Paul.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door Aloys »

@Travelscout, punt 2): hoe kan dat? Loopt een compressor sneller/harder bij een hogere spanning?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Toedeledoki

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door Toedeledoki »

Een AGM accu zou je op zich best kunnen laden met de juiste lader.

Máár jouw auto heeft een zogenaamd intelligent laadsysteem. Dit meet de laadstroom die in en uit de accu gaat. Ook wordt de accu nooit voller dan zo'n 80% geladen. Ga je extern laden dan zal er niks kapot gaan, maar zal het laadsysteem wel continu in de war zijn door het niet kloppen van de accu lading. Met foutmeldingen of het niet werken van bepaalde elektrische functies in de auto als gevolg.

Ik zou gewoon investeren in een 2e huishoudaccu. Deze sluit je dan idealiter aan met een zogenaamde spanningsomvormer. Die altijd 14,4 volt levert uit de startaccu/dynamo. Het kan eventueel met een Cyrix relais, maar dan wordt de huishoudaccu af en toe niet geladen. Euro6 auto's schakelen af en toe de dynamo gewoon uit namelijk. Totdat de accu weer onder een bepaalde ladingstoestand komt. Bij voorkeur laden ze de accu dan op tijdens afremmen. Dit kost namelijk geen brandstof.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door travelscout »

hoe kan dat? Loopt een compressor sneller/harder bij een hogere spanning?


Een ventilator motor laat je bewust langzamer draaien door de spanning te verlagen.
Een koelkastmotor doet dat dan natuurlijk ook bij een lagere spanning.
Alleen veel mensen zijn zich daar minder bewust van of merken het gewoon niet.
Mogelijk draait de motor gewoon wat langer....
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door Kroppie »

De motor van zo'n 12 volt kompressor koelkast maakt gebruik van draaistroom opgewekt door een electronische schakeling,
toerental is dus onafhankelijk van het voltage en toerental wordt geregeld afhankelijk van temperatuur.

Enkel bij een absorptie koelkast zal de koelkapaciteit afhankelijk zijn van het voltage welke het verwarmings element toegevoerd krijgt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door blizard »

Ik zou denken dat de 220v lader niet aanstaat als hij rijdt dus met een intelligent laadsysteem heb je mi niks te maken.
Voor de rest zegt bijna iedereen hetzelfde wat ik zei, dus gewoon DOEN
Toedeledoki

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door Toedeledoki »

blizard schreef:Ik zou denken dat de 220v lader niet aanstaat als hij rijdt dus met een intelligent laadsysteem heb je mi niks te maken.
Voor de rest zegt bijna iedereen hetzelfde wat ik zei, dus gewoon DOEN
Stel de auto wordt weggezet met een acculading van 60%. Dan weet de auto dit bij een volgende start. Laad je hem nu 's nachts bij naar 100% dan zal het laadsysteem in de war zijn omdat er nog steeds geprobeerd wordt die 40% bij te laden. Bij voorkeur bij afremmen. Het zou dus wel degelijk problemen kunnen geven. Net als het zomaar wisselen van een accu zonder dit in de computer aan te melden. Nu worden dit soort verhalen vaak overdreven. Maar er zijn auto's waarbij na een accuwissel zonder aanmelding in de computer de eerste paar uren een aantal functies niet werken. Meest de comfortfuncties zoals stoelverwarming etc en het start stop systeem.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door kampo »

@ Travelscout
Volgens mij leg je het accuverhaal goed uit maar wat het (koel) compressor toerental betreft is hetgeen Kroppie schrijft helemaal juist en niet anders.

@ Paul Snip
Zoals jij zeer gedetailleerd en mooi schrijft is heel duidelijk en kan ik met mijn ervaring enkel bevestigen.
Tenslotte is het niet zo eenvoudig om al die nieuwe intelligente systemen helemaal te doorgronden. Er zijn ook kleine verschillen in filosofie tussen de verschillende merken.

Als je de startaccu van 68Ah zou vervangen door een 100 of 120Ah accu, moet het volgens mij mogelijk zijn om de T6 voertuig BMS software aan te passen. Met de juiste OBD diagnose apparatuur en wat ervaring moet je dat zelf kunnen. Zelfs zonder de VW garage. Je kan tenslotte vrij credits kopen op de VW site. De vraag is wat goedkoper is voor een éénmalige aanpassing. Ik zou dan eerder naar een bevriende VW garage gaan en daar iets bijdragen...

Hierbij een foto van de AGM startaccu met de meet shunt op een T6


Afbeelding
Groeten Kampo
camperneofiet
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 20:59

Re: AGM startbatterij laden tijdens het kamperen?



Bericht door camperneofiet »

Ik ben al veel wijzer geworden alvast heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Ik overweeg nu misschien toch een HH accu maar heb een beetje schrik om aan mijn wagen te laten prutsen ::S en dacht dat het met een acculader makkelijk op te lossen was, ben een leek wat betreft elektronica. Aangezien ik ook overtuigd was een absoluut minimum aan stroom te verbruiken, echt enkel de waeco CFX40. Ben namelijk van origine een tentkampeerder en heb dus alle spulletjes daarvan in gebruik (verlichting is voor mij nog een zaklamp :D )

bedankt...
Plaats reactie