800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door Arie55 »

Ik zit te denken aan de 230V van de camper in huis te brengen en daarmee 1 of meerdere groepen in huis te voeden. Die groepen zijn in mijn geval makkelijk los te koppelen omdat ze na een aardlek volgen. Niet uit te voeren omdat ik op 9 hoog woon.

Anderzijds is 800W theoretisch niet zoveel. Veel praktische zaken zijn er niet, behalve dan verlichting en wat klein spul. Of dat economisch handig is om zo'n verbouwing aan te gaan? Verbruikers die er toe doen zijn apparaten die voor langere tijd 1000+ Watt vragen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door travelscout »

Het valt mijn net-provider al een jaar of 13 op, als ik de stroom die ik zelf niet gebruik, aan "het net" lever.
Maar daar heb ik verder nooit gezeur over of mee gehad.
Ik heb ook niet de illusie er ooit iets aan terug verdiend te hebben of ooit aan terug te zullen gaan verdienen.

Zelfs niet met een modernere "grid-tie inverter" zoals deze (met meerdere gti´s, kun je meer vermogen leveren aan het net):
https://nl.aliexpress.com/item/WVC295-K ... 103.FEWBTg
Paul.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:Je kan het zowel legaal doen als illegaal. In België is er een duidelijke regelgeving wat netkoppeling en terug leveren betreft.
Dat gaat zoals al geschreven over het gebruik van gecertificeerde toestellen en keuringen. Voor Nederland is het waarschijnlijk niet veel anders.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... feR0TvUrcQ
Toch wel.
In Nederland mag je gewoon een Grid Tie aansluiten op je lichtnet. Of het op die manier straks wat gaat opleveren weet ik niet. Je moet ook een meter hebben die terug kan lopen.
Tevens, zwartkijker als ik ben, zie ik aankomen dat men het terug leveren zal gaan belasten.

Ik ben nog niet aan verbouwing toe, maar denk er sterk over om dan een zwakstroom installatie in huis aan te leggen, gebruik makend van de loze leidingen en de dozen van de CAI en LAN. Dan blijft er alleen nog het lichtnet over voor de "zware" apparaten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door blizard »

Dus ongeveer hetzelfde als in de camper Rudy?
Overigens in bv Spanje en Zwitserland is terugstorten belast. Werkelijk imbeciel..
Ik denk dat het in NL niet zo'n vaart loopt, hoewel met die $#% Kamp weet je het nooit.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door rongreven »

Spanje ziet een klein lichtpuntje:
Zonbelasting.
Groet, Ron Greven
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door jansloos »

Tevens, zwartkijker als ik ben, zie ik aankomen dat men het terug leveren zal gaan belasten.



Daar is al over gesproken. BTW heffing op geleverde stroom.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door kampo »

Vergeet niet dat het onze uiteindelijke bedoeling is van volledig net-onafhankelijk te zijn.
Met een home storage systeem en Lithium accu's in de kelder.
Piepklein nood stroomgeneratortje voor de zwarte dagen.
Ik had het eens economisch berekend op basis van mijn huidige jaarverbruik.
Na +/- 20 jaar draaide ik break-even met een home storage accu systeem.
Dus nog even wachten tot de netstroomprijs weer wat gestegen is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door blizard »

Kampo: off grid is in NL niet rendabel.
De overheid subsidieert de netaansluiting door deze terug te geven aan de elektriciteits leverancier.
Helaas is dat vaak niet zichtbaar en proberen ze dat te maskeren door met een lagere Kw prijs te schermen.
Ook op veel jaarafrekeningen wordt dat verzwegen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door kampo »

Hoofdnoorman schreef:...Ik ben nog niet aan verbouwing toe, maar denk er sterk over om dan een zwakstroom installatie in huis aan te leggen, ....
Ja moest ik nog eens verbouwen zou ik dat ook doen.
Misschien te beginnen met de volledige verlichting. Wat kan nog ?
Maar ik vrees dat het enkel uit overtuiging zou zijn. Want voor de prijs kan het nog niet.
Bovendien zou ik daarbij graag op 48V gaan en voor die spanning bestaan zo goed als geen lampjes.
Dus van miserie zou het toch in 12 of 24V moeten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door Kroppie »

als ik thuis ben en de camper staat ongebruikt in de tuin , dan koppel ik mijn 320watt zonnepanelen op de camper met een z.g grid tie inverter ook aan het net, wat ze opbrengen gaat het net in en laat de meter terugdraaien , samen met mijn 1200wp zonnepanelen in de tuin leveren ze +- 950kwh per jaar, tevens mijn jaarverbruik.
werkt al 9 jaar perfekt de panelen in de tuin met een sb 2500 omvormer van sma en de panelen op de camper met een chinese 600watt sun omvormer.
ben weer terug van 5 weken en 6100 km in fr

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door thole »

Vandaar dat je niet meer op het forum was.
Ik heb je bijdragen gemist ( ook je humor) :thumbup: :cheers:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door Kroppie »

heb alles en mijn reisgenoot weer heel thuis gebracht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door Kroppie »

even nog een aanvulling op de teruglevering aan het net.
met een gewone omvormer , victron of ander merk gaat het absoluut NIET, het moet een speciale omvormer zijn , met de bij behorende beveiligingen tegen eilandbedrijf e.d ingebouwd.
dus een speciale netomvormer , of op zijn engels grid tie inverter, oftewel net gekoppelde omvormer.
en als men wat wil , let op de maximum ingangsspanning van de omvormer, mijn sb 2500 heeft b.v. max 600volt, de chinese sun omvormer heeft max 60 volt.
en waarom zou je het niet doen met een kleine investering ,heb je het hele jaar door profijt van de panelen op de camper, niet alleen in de vakantie.
ik heb het gedaan omdat ik het leuk vind met dat spul te experimenteren, en het is bij mij allemaal gerepareerde krijgertjes of 2e hands , nieuw is te duur, en zoals nu met een beetje wazig zonnetje , panelen plat op dak toch 170 watt opbrengst paar uur per dag, en er zijn 365 dagen in een jaar , wel niet allemaal met opbrengst , maar alle beetjes tellen mee
en buiten de geldende heffingen,belastingen en vastrecht is mijn elektrarekening voor mijn verbruik minder dan 2,50 euro per jaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: 800 Watt solar gebruiken voor lichtnet?



Bericht door blizard »

Ben er toch maar even verder ingedoken.
Wat TS wil kan en mag niet, stel dat de wijkspanning voor onderhoud wordt afgekoppeld, en een monteur zit in de kat te frommelen, en jij zit vrolijk te salderen....
Wat wel kan, is de stroom gebruiken voor apart aangesloten zaken (bv off grid schuurtje).

Hier staat een discussie https://www.preppers-shelter.nl/forum/t ... steem.165/
Plaats reactie