brom op tv

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

brom op tv



Bericht door rbouwman »

Omdat in mijn nieuwe camper een verkeerde tv gemonteerd zat, heb ik er een nieuw in laten zetten. De “oude” fabrieks tv kon geen Nederlandse zenders inlezen en ik wilde geen externe ontvanger erbij laten zetten. Dus heb ik gekozen voor een nieuwe denson tv. Voordeel van deze tv is dat de smartcard van canalplus er zo ik kan.
Wanneer ik nu echter de tv aanzet hoor ik een harde tik en krijg ik bij beeldwisselingen een brom. Wanneer ik de tv met de bijgeleverde 12 volt aansluiting aanzet heb ik deze bromtoon niet. Nadeel hiervan is dat het geluid niet over de stereo van de wagen gaat dus een minder mooi geluid.
De ingebouwde 12 volt aansluiting heeft 2 draadjes, een zwarte en een rode.
Het gaat over een hymer exis 588 met een zenec geluidssysteem.
Kent iemand dit probleem en weet iemand ook de oplossing?
Bijlagen
20170528_174222.jpg
20170528_174222.jpg (84.01 KiB) 1980 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: brom op tv



Bericht door Cee Pee »

Bij mij gaf een Ground loop isolator het gewenste effect, de brom was weg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

Re: brom op tv



Bericht door rbouwman »

wat is een Ground loop isolator en hoe zet je die erop?
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

Re: brom op tv



Bericht door rbouwman »

Maar de foto van de kabels gaan over de voeding en niet de audio aansluiting. Kan je ook oo een voedingskabel een ground loop plaatsen?
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Nee! is niet geschikt om in je stroomtoevoer te plaatsen!
Ik lees dat je op 12volt geen brom hebt, en via 230 volt wél?
Dat komt omdat je dan op 2 "netten"verbonden bent, en dat geeft zeer waarschijnlijk die vervelende brom. (stroom via paal, en vervolgens het geluidsingaal via de radio op 12 volt.) die maakt daardoor dus een groundloop. Díe gaan we dus isoleren, niet de stroomtoevoer.

Ik vraag me trouwens af, waarom je de geluidskabel niet aan kunt sluiten als je de 12volt gebruikt, dit zijn 2 totaal verschillende kabels.

Vooropgesteld dat dit de oplossing is om de brom weg te krijgen....(meestal wel);

In de link die ik je gaf, vind je verschillende versies en die zijn allen voor aanpassing in je geluidsignaal.
Afhankelijk van de aansluitingen die je hebt (bij jou waarschijnlijk 2x tulp (cinch) aansluiting aan de ene zijde, en volgens de foto zie ik aan de kant waar het geluid de tv uitkomt, een mini-stereo-jack 3.5mm.
Áls je inderdaad 2x tulp hebt om in je versterker/radio-systeem te steken, bestel je de versie met aan weerskanten tulp/contra-tulp. (de 1e in de link).
Die zet je tussen de tulpjes van je audiokabel, en de radio.
Kwestie van insteken en klaar.

Voor die paar euro zou ik de gok nemen. Bijna altijd prijs :wink:

(als je in de buurt van Nijmegen woont, contact me dan; heb er wel een paar liggen, dus testen kán).

Hmm, zie net "leusden", niet echt in de buurt, maar toch: als je in de buurt komt...
Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

Re: brom op tv



Bericht door rbouwman »

De brom heb ik zowel op 220 als op 12 volt. Die stekker van de foto met een rode en een zwarte draad gaan in de voeding van de tv. De aansluiting van het geluid zit ernaast.
het aanpassen van de bekabeling is wel erg lastig, de kabel gaat naar een box onderin de keuken en vandaar ergens naar mijn zenec.

Wel gaaf dat je me zelf in Nijmegen wil helpen.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Als je er heel lastig bij kunt komen, pak je een andere isolator: deze.
Dan doe je hetzelfde, maar dan bij de kant waar het geluid uit de tv komt.

Oeps: Helaas niet op voorraad zie ik nu, maar bij de tulp-uitvoering kan je de boel afknippen en de 3.5mm aansluitingen er aan solderen.
Dan moet je echter wel weten hoe. Misschien eens bij een technische winkel naar binnen en informeren of ze dat willen doen voor je.
Of je belt de leverancier uit de link, vraag naar André, en stel hem voor dat hij het doet voor je. Kan ie zeer zeker.
Misschien doet ie dat voor een paar euro's extra wel.

Nog een vraagje; gebruik je ook stroom via een omvormer, en zo ja, is die met een zuivere sinus of een gemodificeerde sinus?
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: brom op tv



Bericht door martinb007 »

Die brom snap ik (geen zuivere 12volt gelijkspanning of een ground probleem), die harde tik bij het aanzetten snap ik niet.


Groet,
Martinb007
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Ik ook nog niet. Kan iets te maken hebben met een vorm van spanning(kje) die ergens vandaan komt.
Die tik, is dat vanuit standby-stand?
Waar hoor je de tik, uit de speakers van het toestel zelf, of via de geluidskabel door je radio/versterker?
(Trek de stekker eens uit je geluidsuitgang en luister of je de tik dan ook hebt, check dan ook gelijk die brom eens).

Nog even over die sinusomvormer; Als je die gebruikt, verbruik je 230 volt via de bijgeleverde voedingsadaptor neem ik aan en geen 12 volt. Díe heb je immers als je zonder die adaptor rechtsreeks op de accu aansluit.
Maar dan nog, ik heb 6 jaar met een gemodificeerde sinus rondgereden, en de tv gaf geen krimp. (MT Logic tv-dvd) maar dat terzijde, kan in elke situatie anders zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

Re: brom op tv



Bericht door rbouwman »

Wat ik niet snap ik hoe de stroomaansluiting van mijn tv ervoor zorgt dat het geluid van de tv naar de zenec wordt gestuurd.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Dat is ook niet zo. Je hebt 1 stekker voor de stroomtoevoer en 1 stekker die het geluid transporteert.
Gebruikersavatar
rbouwman
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 20:46
Locatie: Leusden

Re: brom op tv



Bericht door rbouwman »

Toch islam dat wel zo. Wanneer ik een losse 12 volt stekker gebruik heb ik geen tik en brom maar ook geen geluid op mijn zenec. Wanneer ik de 12 volt stekker op de foto gebruik heb ik wel geluid op de zenec maar ook de brom en de tik radio radio radio ra ra :DD
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: brom op tv



Bericht door Richie »

Benieuwd: al opgelost??
Plaats reactie