LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Hallo,

Ik heb een FIAT Ducato uit 2003 als onderstel. Ik heb in de cabine de 2 buislampjes van de binnenverlichting (12V, 10W) vervangen door 2 LED-buislampjes (12V, 1,2W). Fijn als je 's avonds wat wil lezen en de motoraccu niet leeg wil trekken.
Als ik de binnenverlichting in de cabine aan doe met de schakelaar, dan knipperen de LED-lampjes snel waarbij er géén licht vanaf komt (ik zie in elk LED-je 3 kleine puntjes knipperen). De spanning is dan ca. 4,2 Volt.
Als ik de buitendeur opendoe, dan gaan de LED-lampjes wél branden (dan 12V) . De LED-lampjes zelf zijn dus in orde. Vervolgens doe ik de buitendeur dicht en de lampjes gaan uit.
Na verloop van tijd hoor ik dan een relais ergens onder het dashboard. Als ik dan de binnenverlichting met de schakelaar aan doe, knipperen de LED-jes weer.

Ik denk dat op één of andere manier de LED-lampjes te weinig stroom trekken (zoals het hoort :P ) waardoor het relais niet wordt aangestuurd en er geen 'normale' 12V over de polen komt.

Heeft iemand hier ervaring mee / een oplossing voor?
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: LED verlichting in de cabine van een FIAT Ducato



Bericht door rinuss »

Massa probleem? Ik zelf sluit zulke dingen rechtstreeks aan op de huishoudaccu.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Cee Pee »

Dat relay zorgt er onder andere voor dat de binnenverlichting na ongeveer een kwartiertje weer uitgaat zodat je hem niet kunt vergeten en hij de accu zou kunnen leeg trekken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door FrankV »

Dat relais zal het niet zijn, zou onafhankelijk van de belasting moeten werken. Ik denk inderdaad eerder aan een massaprobleem bij de schakelaar van de binnenverlichting. Maak dat eens los en alle contacten goed zuiver maken.
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6190
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door rongreven »

Mijn buislampjes hadden een min en een plus kant.
Ja, ja, ik weet het, maar bij de Chinees 4 jaar geleden was het wel zo.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Cee Pee »

Dat relay wordt ingeschakeld als er verbruik is en waarschijnlijk is het verbruik van de led lampjes te weinig om het relay te bekrachtigen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Alle aansluitingen zijn dik in orde, geen viezigheid, geen roest. Brandschoon.
Als ik de deur open doe klikt het relais inderdaad na ca. 15 minuten uit. De LED's branden dan dus een kwartier goed en daarna knipperen ze.
Maar als ik de schakelaar omzet zodat ik de lampjes handmatig aan wil zetten, dan werkt het dus niet.
Als ik het originele buislampje(s) er in doe, dan werkt het wel en hoor ik het relais ook klikken als ik de lampjes handmatig aan doe d.m.v. de schakelaar.

Dus ik denk inderdaad dat de LED-lampjes te weinig verbruiken om het relais te bekrachtigen.
Maar hoe kan ik dat oplossen??
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Going »

Probeer eens canbus voorbereid Led's
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door travelscout »

Heb zelfde klacht: deur dicht en beide buis-ledjes blijven keurig branden tot dat de tijd op is.

Aan en uit schakelaar (bediening spoel van het tijdrelais) is een massa schakelaar (schakelt dus in de min).
Zelf was ik van plan een loze dashboard schakelaar daartoe te gebruiken (nog niet van gekomen).
Daarmee creeer je als het ware een extra deurcontact: oud tweelingsnoertje onderlangs dashboard naar één voorportier deurcontact.
Sluit hem daarop parallel aan en wel zodanig dat je elektrisch gezien, die deur open laat als je de interieur verlichting aan wilt doen.
Paul.
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Dank voor de reacties tot nu toe. Toch snap ik het niet. Ik heb in bijgaand schema weergegeven hoe ik denk dat e.e.a. geschakeld zit.

De schakelaar voor de binnenverlichting heb ik eenvoudig weergegeven. Feitelijk zitten er 2 schakelaars op de binnenverlichting:
1: Deze schakelaar heeft drie standen:
a. binnenverlichting helemaal uit (onafhankelijk van portieren open/dicht);
b. binnenverlichting reageert op stand van de portieren. Portier(en) open dan licht gedurende 15 minuten, daarna uit);
c. binnenverlichting altijd aan (onafhankelijk van portieren open/dicht).
2: Deze schakelaar heeft eveneens drie standen:
a. rechter lampje van de binnenverlichting aan;
b. beide lampjes uit;
c. linker lampje van de binnenverlichting aan.

Met de schakelaar die ik getekend heb in het schema bedoel ik stand 1c, 2a en 2c. Dus het relais zou bekrachtigd moeten worden los van de stand van de portieren. Als ik de schakelaar dus zo zet dat het relais bekrachtigd zou moeten worden, gebeurd dat niet als ik de LED-lampjes erin heb zitten. I-lamp is dan dus laag. Let wel: er is dan wél een I-lamp omdat de LED-jes knipperen en de spanning over de LED-jes is dan ca 4VDC zoals in mijn eerste bericht aangegeven. Als ik echter de originele buis-lampjes plaats, dan wordt het relais wél bekrachtig. I-lamp is dan dus hoger en de spanning is dan ook 'normaal' 12VDC.

Maar hoe kan het zijn dat het relais bekrachtigd wordt afhankelijk van de grootte van I-lamp? In mijn ogen staat I-relais los van I-lamp.

Iemand een idee?
Bijlagen
Schema.JPG
Elektrisch schema zoals ik het begrijp
Schema.JPG (23.11 KiB) 3010 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Heeft nog iemand een slim idee wat de oplossing zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door henk en lila »

Nee, wel hetzelfde probleem in mijn 2008 model.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Going »

Als ik hierboven eerder schreef
Gebruik canbus LED voor vervangen van gloeilampen.
http://www.miniinthebox.com/nl/narrow/c ... 0wodbx4GVg
Hier een van de vele verkopers.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Cee Pee »

Heeft niets met canbus te maken, een ledlampje trekt gewoonweg te weinig om het relay te bekrachtigen.
Ik heb ook bijna alles vervangen door led maar de cabine gaat stomweg niet als je ze ook langer dan dat kwartiertje wil laten branden.
Of je moet heel dat tijdrelay overbruggen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie