Type zekeringen huishoudaccu voor Toyota Landcruiser

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
alexhageman
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 11:01

Type zekeringen huishoudaccu voor Toyota Landcruiser



Bericht door alexhageman »

Beste allemaal,

Wij zijn momenteel bezig om onze Landcruiser klaar te maken voor een lange reis. Onderdeel daarvan is een upgrade van het elektronisch circuit. We willen namelijk af en toe camera's, telefoons, laptops, mobiele speakers, etc. opladen als we kamperen. Daarnaast wordt op de huishoudaccu een waterkraantje/dompelpompje aangesloten (40ah gebruik). Verder weinig (geen koelkasten, etc.).

Landcruiser 90series (1998) heeft standaard:
1. 12v systeem
2. 90A alternator
3. 12v 95Ah G7 Vartha accu

We hebben daarom aangesloten:
1. een Varta 12v huishoudaccu van 90Ah
2. een 100 Ah scheidingsrelais
3. 35mm2 bedrading van hoofdaccu naar huishoudaccu
4. een 12V 1200W omvormer

Ik heb zelf weinig verstand van auto electronica, vandaar onderstaande vraag:

We willen voorkomen dat de auto afbrand/elektrisch circuit doorbrand, dus wat voor zekeringen moeten we waar aansluiten?

Er moet sowieso nog een zekering komen tussen hoofdaccu en scheidingsrelais, ik dacht aan 100Ah tussen de 35mm2 kabels. De omvormer is standaard gezekerd dus ik neem aan dat daar geen extra zekering moet? Dompel moet nog gezekerd worden, ik denk dat dat met een 4Ah zekering volstaat?

Als ik meer info moet verschaffen hoor ik het graag! En alvast dank voor de input!

Groeten, Alex
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Type zekeringen huishoudaccu voor Toyota Landcruiser



Bericht door Kroppie »

er moet een zekering zitten in de plus van beide accu,s zo dicht mogelijk bij de accu, dat is om de kabel tussen hh accu en scheidingsrelais en de kabel tussen startaccu en scheidingsrelais te beschermen, gezien de dikte van de kabel zekering 100ampere.
verder zitten er in de omvormer wel zekeringen, maar nog niet in de kabel tussen accu en omvormer, dus ook hier zo dicht mogelijk bij de accu een zekering, gezien de omvormer 125 ampere(1200watt omvormer gedeeld door 12volt +omvormverlies geeft een max verbruik van 115 ampere), aangenomen de kabel accu en omvormer is ook 35mm2.
voor pompje is +-4 amp zat.

en in het algemeen geldt, de zekeringen beschermen de kabel tussen accu en verbruiker, dus een zekering zo dicht mogelijk bij de bron(accu), een zekering IN het apparaat beschermd niet de kabel bij sluiting.
en voor alle dikke accu en omvormer kabels geldt, zo kort mogelijk, geeft het minste verlies.

en zorg voor elke waarde zekering in gebruik, dat je een reserve bij hebt.

en voor de duidelijkheid, ampere (A) is wat een apparaat gebruikt, ongeacht de tijdsduur van dat gebruik.
ampere maal tijdsduur(Ah)[ampere x hour]is het verbruik gedurende een bepaalde tijd.
ook de aanduiding voor zekeringen is A(ampere).
succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
alexhageman
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 11:01

Re: Type zekeringen huishoudaccu voor Toyota Landcruiser



Bericht door alexhageman »

Dank voor de antwoorden, we zijn weer een stuk wijzer geworden! We gaan er mee aan de slag!
alexhageman
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 11:01

Re: Type zekeringen huishoudaccu voor Toyota Landcruiser



Bericht door alexhageman »

Is een 150A zekering voor bij de omvormer een big issue trouwens?
Plaats reactie