Een 2 Amp zekering bij startaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Willem Hymer tramp
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 21:07

Een 2 Amp zekering bij startaccu



Bericht door Willem Hymer tramp »

Vraag, ik ben in het bezit van een Hymer tramp SL 654uit 2008. bij het opstarten uit de winterstalling was de startaccu overleden.
de Fiat wilde niet meer starten. De Fiat is gestart met behulp van startkabel en een Tractor-accu.
Bij thuiskomt de startaccu vervangen door exact de zelfde accu. hierna storing op het bedieningspaneel, geeft geen voltage van de startaccu aan en de koelkast doet het niet op 12 volt als de motor draait. De 2 amp zekering op de startaccu brandt steeds door.
hierna een 10 amp zekering geplaatst maar dan gaat de relais van de koelkast ratelen.
Waar moet ik zoeken om de 2 amp zekering op de startaccu heel te houden ???

Alvast bedankt voor het meedenken.
Willem
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: 2 amp zekering bij startaccu



Bericht door Metor »

Het relais vd koelkast wordt bekrachtigd door de D+ lijn. Daar moet je zoeken vanwege het ratelen bij 10A zekering.
De D+ is aangesloten op BL2 op je EBL101 unit die onder de stoel (chauffeur) zit.
Misschien een sluiting of storing in deze unit op de D+ lijn.
Bij Schaudt vind je wel een schema vd EBL101.
Kunt de 5F-BL2 en/of 4F-BL1 steker lostrekken om te kijken of dan een 2A zekering er niet uit gaat.
Indien de zekering dan heel blijft dan waarschijnlijk fout/storing in EBL101 unit.
Willem Hymer tramp
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 21:07

Re: 2 amp zekering bij startaccu



Bericht door Willem Hymer tramp »

Bedankt voor de reactie, het aankomende weekend ga ik hiermee aan de slag. ik houd u op de hoogte van het resultaat.
Mvgrt Willem
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Een 2 Amp zekering bij startaccu



Bericht door Oppad »

Nooit een door de fabrikant geplaatste/gekozen 2A zekering (tijdelijk) vervangen door een 10A exemplaar.
De 2A zekering beschermt de bron, in dit geval de D+ van de dynamo bij een te zware belasting.
Een te zware zekering plaatsen kan er toe leiden dat de dynamo wordt beschadigd.
Als iets jaren goed heeft gewerkt met een 2A zekering.... dan ligt de oplossing zeker niet het plaatsen van een 10A zekering.

Martien
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 2 Amp zekering bij startaccu



Bericht door Aloys »

Voor hetzelfde geld is er ergens een kortsluiting, de zwaardere zekering kan daar wél tegen
maar de dunne bedrading niet. Gevolg: de bedrading verbrandt (of erger...)!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Willem Hymer tramp
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 21:07

Re: Een 2 Amp zekering bij startaccu



Bericht door Willem Hymer tramp »

Beste Camperaars,
Vandaag even tijd gehad om verder te gaan met het zoeken van het probleem,
Hierbij heel veel hulp gehad Van de Firma Van Andel uit Rotterdam zuid.
Deze heeft beide Accu's getest plus de dynamo met spanningsregelaar gelukkig waren deze oke geen sluiting of andere mankementen.
Na deze test heeft de monteur een multimeter op de zekeringhouder gezet en hebben wij alles een voor een ingeschakeld.
Bij het automatische overschakelen van de koelkast van gas naar 12 volt met draaiende motor begaf de zekering het, hierdoor wist de monteur dat het euvel in de 12 volt installatie van de koelkast moest zitten.
Na het vervangen van het 12 volt relais achterzijde koelkast was het probleem opgelost.

Mag ik iedereen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen.Ik ben in ieder geval blij dat het is opgelost en dat het bier koud blijft tijdens het rijden.
Willem Hymer
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een 2 Amp zekering bij startaccu



Bericht door Zwerfsteen »

Mooi zo en bedankt voor de terugkoppeling hier.

Ik zou zeggen: welkom op dit forum.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie