DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door Leonardus66 »

Er zijn bovendien ook op internet handleidingen te vinden om zelf zo'n kapje te maken maar met die matige helderheid blijft dat toch behelpen. Belangrijk om voortaan de beeldkwaliteit ,met name de helderheid en contrast goed te beoordelen vóór de koop. In mijn geval niet gebeurd en dus goede les.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door B1gcheese »

Nog even een vraagje aan de eigenaars van een Android autoradio. Hoe gaan die radio's ermee om als de stroom er af is geweest?
Ik overweeg ook een Android (enkel DIN met klapscherm) aan te schaffen. Ik zet altijd een massaschakelaar om als de camper de stalling in gaat dus de radio zal dan verstoken zijn van spanning. Ben je dan een half uur bezig om alles weer in te stellen of valt dat mee?
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

Normaal heeft een autoradio een constante en een geschakelde voeding. Als je de accu loshaalt, zul je instellingen zoals voorkeurzenders meestal kwijt raken. Alle apps worden opgeslagen in het ROM-geheugen of op Sd-kaartje. Die raak je niet kwijt. Ik verwacht geen tijdrovende werkzaamheden...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Wicky
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 21:41
Locatie: Santpoort-Noord

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door Wicky »

In onze camper LMC van 2016 zit een prachtige Zenec radio met navigatie. Inclusief dab+. De ontvangst van de dab+ valt mij tegen. Soms ontvang ik helemaal niks of de zender valt regelmatig weg. In België ging het redelijk. In Frankrijk helemaal niks. Verder tevreden over het apparaat. De achteruitrijcamera maakt gebruik van het beeldscherm van de radio. Die kan je ook inschakelen tijdens het rijden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
sinds 2004 geïnfecteerd met campervirus. Met onze Challenger Mageo 192 GA (Ford transit) trekt ons gezin erop uit vanaf voorjaar tot najaar.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

Nou, het was even knutselen, maar het apparaat zit op z'n plek. En het werkt ook nog! TomTom Go geïnstalleerd. DAB+ radio werkt, vindt 29 zenders en dat is voor Noord NL erg veel. Achteruitrijcamera hangt nog niet op z'n plek, maar ik heb 'm al wel aangesloten. Niet automatisch aan via de achteruitrijlampen, maar met een klein tuimelschakelaartje bij de schakelpook op het dashboard. Ik wil onderweg namelijk ook achter de camper kunnen kijken. Tenslotte rij ik meer vooruit dan achteruit...
De camera heeft nog wel 12v nodig, het liefst een geschakelde voeding. Iemand een idee waar ik dat aan de achterzijde moet weghalen? Misschien bij de bedrading van de fietsendrager?

Afbeelding
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6401
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door rongreven »

Als het een dertienpolige aansluiting is van de pen 10.
Aanhanger-verlichtings-sche (1).jpg
Aanhanger-verlichtings-sche (1).jpg (208.12 KiB) 1055 keer bekeken
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

Bedankt Ron! Het is een dertien polige stekker. Ga morgen bekijken of de bedrading volledig is aangelegd...
Misschien trek ik toch wel een geschakelde èn een constante stroom draad mee. Dan heb je die maar achterin.
Hoef ik ook niet van buiten de camper in te boren.
Dat trekken van de draad is bij de Colorado nog een lastig klusje. Met name bij de overgang tussen auto en woongedeelte.
Met een stuk installatiedraad heb ik nu een gaatje gevonden. Morgen hoopvol verder!
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

Wicky schreef:De ontvangst van de dab+ valt mij tegen. Soms ontvang ik helemaal niks of de zender valt regelmatig weg. In België ging het redelijk. In Frankrijk helemaal niks.
Probeer de massa van de DAB-antenne op de carrosserie nog eens goed kaal te schuren. Eventueel vastplakken met speciale geleidende zilverlijm. Slechte ontvangst heeft daar vaak mee te maken.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door Kubo »

Ik heb aan dat lipje een draadje gesoldeerd en deze met een parker in de stijl achter afdekking.
Wel snel en kort solderen anders smelt het lipje.(is opgedampt koper).
In Nederland nergens uitval.
Ontvangst van Apeldoorn tot Monschau van NL zender.
Vanaf Monschau permanent radio schwarzwald.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

Er zit een permanente stroomdraad in de hangkast naast de deur.
Van het lampje boven het opstapje. Dat kun je altijd laten branden, ook wanneer de 12v hoofdschakelaar is uitgezet. Die trek ik dus mee naar achteren. De massa vind je bijv. bij het derde remlicht.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: DAB+ radio, achteruitrijcamera en navigatie



Bericht door jmkoole »

De camera hangt op z'n plek! Voeding en massa heb ik meegenomen vanuit de hangkast. De camera hangt aan de binnenzijde van het achterste raam. Schuin naar beneden gericht, zodat ik nog net beide hoekpunten van de fietsendrager kan zien. Beeld is netjes hoor! Al met al tevreden over het resultaat.

Afbeelding
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Plaats reactie