Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door blizard »

Sorry, :bang: verkeerde link https://www.victronenergy.nl/upload/sof ... ulator.exe
Je had al een.
De reset die ik aangaf, is voor als je een andere accu plaats, in dit geval hetzelfde effect.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door rozo85 »

Weer een stapje verder. De reset van de BMV dmv parametr09 heeft gewerkt. Die geeft nu een correct voltage en een correct verbruik 0 watt en 0 ampere.
Oh ja de accu heeft als je fabrieksopgave mag geloven eenpeukert van 1,17: 20 uur 140 Ah; 5 uur 100Ah.

Gr. rolf
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door myway »

Als ik het met die gegevens uitreken kom ik op andere waardes.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door rozo85 »

Je hebt gelijk, zeker scheel gekeken: een peukert van 1,32

Hierbij nog een mooie peukert calculator die bij een gegeven verbruik per uur ook uitrekent hoelang dat kan bij de peukert van je accu:

https://www.batterystuff.com/kb/tools/c ... -time.html

Gr. Rolf
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door kampo »

?? een Peukert van 1,32 lijkt me onwaarschijnlijk slecht voor een nieuwe accu.
Bovendien heb je geen vat op de juistheid van die fabrieksopgave. De ene chinees liegt al meer als de andere chinees...
Meestal toch eerder 1,17-1,20 bij nieuwe en later met verouderen oplopend naar 1,30 en meer.

Maar hoe zit het met de spanning op het stuurapparaat van de Dualtop.
Heb je de spanningsval op die plaats nu al eens gemeten tijdens de start ?
Want het probleem is wat mij betreft zeer éénvoudig.
Nu nog het bewijs leveren.
Groeten Kampo
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop (opgelost?)



Bericht door rozo85 »

Allen bedankt voor het meedenken. Van alles nagemeten en bekeken.

1 de accu heeft een peukert van 1,17 als ik de fabrieksopgave mag geloven: 20 uur 140 Ah; 5 uur 115 Ah. Eerder had ik het verker in mijn mail gezet.
2 Aan de kachel had ik een spanningsval van 1 volt of meer.
3 Aan het zekeringenblokje had ik ook een spanningsval, iets minder dan 1 volt de bedrading werd warm!
4 Voor het zekeringen blokje ook een kleinere spanningsval

Nu het volgende gedaan:
a de amperometer van CBE vervangen door een verdeelreail of hoe zo'n ding wordt genoemd, één strip met vier m8 aansluitpunten, die gaf ook al een spanningsval. ik gebruik die ampere meter niet meer omdat ik die BMV heb
b de bedrading van verdeelrail naar het zekeringenblokje verzwaard, dat was 1 draad van volgens mij hooguit 2 mm2 nu 1 draad van 2 mm2 (= origineel naar regeleenheid van de Webasto) en 2 draden van 6 mm2 naar verntilator en dieselvergassing en gloeibougie. Nu een spanningsval van 0,1 volt aan de kachel.
c de Peukert op 1.17 ingesteld.
d de BMV gecalibreerd bij 0 gebruikers.

Ik ga natuurlijk alles nog een keer testen als de accu tot 60% ontladen is.

Van de zomer ga ik de accubak nog een keer isoleren met 2 cm textreme. Dat heef bij mij wel zin omdat door de accubak een verwarmingsslang loopt die ik kan aftakken.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik vind het jammer dat ik zelf niet zoveel kan bijdragen omdat meestal anderen mij voor zijn als ik denk ook ergens wat van af te weten...

Groet Rolf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door Kroppie »

>1,0 volt spanningsval door overgangsweerstand en te dunne draad, wat een probleen je daarvan kan ondervinden, mooi opgelost. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door kampo »

Proficiat Rozo, met wat hulp heb je het zelf gevonden :thumbup: :thumbup: en logisch.
Van dit verhaal bestaat de verwarmingsversie en de koelkastversie :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door Kroppie »

moraal van dit verhaal,:neem de juiste draaddikte en bespaar niet een paar dubbeltjes door een maatje dunner te nemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door blizard »

Mooi Rolf, dank voor de feedback, hier hebben anderen ook wat aan, die niet geloven dat je eigenlijk nooit te dikke kabels hebt...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning huishoudaccu met Webasto Dualtop



Bericht door Kroppie »

alleen jammer dat mensen die dat niet geloven , meestal deze artikelen niet lezen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie