Cramer CBC SA6 storing

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door Digiwalker »

Maak eens een foto van het type plaatje. Dan kunnen wij misschien wel aangeven wat de lader kan presteren.
Afbeelding
Zoiets b.v.
Hier is in de rechter onderhoek te zien dat de lader geschikt is voor een loodaccu van 30Ah.
En echt niet veel meer dus. Schakel je daar een 90Ah accu aan prallel dan geeft je lader de geest.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door Kroppie »

Sorry Rene,er staat minimaal 30AH en de laadstroom van de lader op het plaatje is 15 ampere, bij een accu capaciteit van 150Ah is dat 10% vd capaciteit dat zou prima kunnen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door pschreur »

Onderstaand een foto van die van mij.

Ik heb 2 accu's, eentje van 100Ah Start en eentje van 105Ah Huishoud;de laatste is een semi tractie accu.
Bijlagen
20170321_151546 (002).jpg
20170321_151546 (002).jpg (120.2 KiB) 1619 keer bekeken
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door Kroppie »

jouw lader geeft max 17 ampere, en is voor een open of gesloten accu van minimaal 50Ah, met die lader kun je als je de algemeen geldende norm voor laden met 10% a 25%van de accucapaciteit aanhoud, dus accu,s laden van min 50Ah tot +-170Ah.

dus als je ze niet allebei tegelijk gaat laden is er niets aan de hand, jouw probleem lijkt op ergens een slecht contact, als je er aan gezeten hebt doet ie het weer even begrijp ik, dat moet elke electronicus kunnen vinden, vind ik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door pschreur »

Vandaag een en ander doorgemeten in onze camper. Heb probleem met het niet laden van de start accu in de Cramer zit in een relais wat niet goed schakelt. Heel soms pakt hij wel, maar meestal niet. Dit wordt hopelijk veroorzaakt door stof en vuil. Mijn vader gaat het apparaat schoonmaken en kijken of hij het probleem kan oplossen.

Daarnaast plan de campagne gemaakt om een aantal andere dingen te veranderen en te verbeteren lees veiliger te maken, dus hopelijk binnenkort een betrouwbaar boor circuit.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja.

De relais zitten in de open lucht e dan is het niet zo verwonderlijk dat je deze storingen krijgt. Ik schreef dit al in een reactie een paar weken geleden.
Alle relais schoonmaken en dan meestal is het weer in orde.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door pschreur »

Helaas, het relais welke het laden van de start accu regelt doet het ook na goed schoon maken niet.

Nu is het de bedoeling dat wij een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais gaan monteren. Dit zou het oplossen van het probleem met het relais in de EBL onnodig moeten maken na wat ik begrepen heb. De start accu wordt dan ook via 220, maar ook via de zonnepanelen geladen.

Wat verder een bijkomend voordeel is van alles is dat de koelkast het weer doet sinds hij een jaar terug er op 12 volt mee op hield. Bij het demonteren bleek de stekker niet goed aan de kabel te zitten en dit heeft gezorgd dat uiteindelijk de aansluiting te heet werd. Hierdoor was de stroomkring onderbroken. Dit is nu ook weer gefixt.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Liberty3
Berichten: 10
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 11:11

ik heb een vraag



Bericht door Liberty3 »

ik weet even niet of het hier mag maar ik heb een vraag
over mijn omvormer/lader het is een cramer GMBH&co
Type CBC-sa 3/v2 ik zoek daar een aansluit schema voor
en in de rechter onder hoek is te zien dat de lader geschikt is voor een lood accu van 30Ah.
En echt niet veel meer dus. Schakel je daar een 90Ah accu aan parallel dan geeft je lader de geest.
dus is ook mijn vraag kan ik hier zonder probleem een 90Ah of 100ah op aansluiten wand de heer Jos geef dit antwoord Sorry er staat minimaal 30AH en de laadstroom van de lader op het plaatje is 15 ampère, bij een accu capaciteit van 150Ah is dat 10% VD capaciteit dat zou prima kunnen. Dus als het kan graag een antwoord
en als het mogelijk is een aansluit schema
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door EasyBee »

Lees daar anders eerst even het antwoord. viewtopic.php?f=1&t=8463369
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
ton van camp
Berichten: 505
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 16:46
Locatie: Sliedrecht

Re: Cramer CBC SA6 storing



Bericht door ton van camp »

Als leek zijnde wil ik toch ook een antwoord geven op de storing van het laadapparaat van cramer.
Ook ik heb zo,n apparaat in de camper staan en net als pscheur werk hij al minstens twintig jaar dus zo slecht kan het niet zijn.
Wel vindt ik het erg flauw dat Van opzeeland zegt dat zijn monteur hem het liefst in de kliko gooit.
Wat ik van het apparaat weet is dat het een complex ding is die de spanning in de camper verzorgd en onder andere de ijkast bij draaiende motor
op 12 volt schakeld . De werking begint bij een voorspanning van de boordaccu is die te laag dan werkt hij niet ,ik dacht minstens 7 volt.
dit komt door de gebruikte triacs. Hij meet dus de spanning van de boordaccu en werkt van daar uit.
Als je de camper aan de paal zet gaat hij de boord accu laden en wanneer deze tot ,13 volt is geladen schakeld hij de start accu bij en laad deze ook op.
Als beide accu,s zijn geladen schakeld hij over naar druppel laden.
Nu is er door het verhogen van de spanning van 20 volt naar 240 volt een andere uitgangsspanning van de inwendige trafo en daardoor kan de uitsturing anders zijn, waarschijnlijk te hoog, op het print plaatje zitten een paar potmetertjes die versteld kunnen worden naar de nodige volt waarden zodat de accu,s niet worden overladen. De uitlezing van de voltmeters op het display moet je controleren met de waarde die je meet op de boord accu en zorgen dat die niet boven de 15,5 volt komen als dit allemaal is gedaan moet hij weer probleemloos werken.
Wel is het natuurlijk zo dat de gebruikte open relais niet meer van deze tijd zijn , maar die kan je vervangen door een gesloten type.
Hoop dat je hier wat aan hebt. ( een goede elktronica monteur moet je kunnen helpen).
Ook het boekje behorende bij de camper geeft de nodige informatie.

Ton van Camp.
Plaats reactie