Werklamp: extra achteruitrijverlichting

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door kampo »

Tja ik heb er al wat meer bekeken en wat langer over nagedacht... :-B
Veel brol tegengekomen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door PaulBng »

Zwerfsteen schreef:Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, kun je daar een foto van maken Paul?
Dan moet je geduld hebben. Ligt in de camper welke in de stalling bivakkeert.

Feitelijk 2 platen perspex van ong 12x12cm. In een plaat een bed ingefreest, ong 2mm diep. 3 strookjes dubbelzijdig plakband. 10 stuks ledstrip van 10cm. Aan een kant alle plussen aan elkaar met een draadje langs de stripjes. Andere kant de minnen.
Achterop een pwm dimmer want er komt wel veul licht uit. Snoer van een paar meter. Bosch plug.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Poeh..... da's een heel verhaal, Kampo.... Maar dank voor je reactie.

Ik heb 2 x: deze
Gewoon als extra achteruitrijverlichting (zoals de titel van mijn topic). Sfeer maken we wel met (nep/led)kaarsjes.

Hoe ik ze schakel ben ik nog niet helemaal uit. Of via een relais op de achteruitrijverlichting, of misschien wel via de achtermistlampen. Sowieso komt er nog een schakelaar tussen op het dashboard.
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Zwerfsteen »

Bedankt Paul, ik hoop het t.z.t. te zien.
Dat frezen lijkt me lastig, de rest niet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door PaulBng »

Ik heb ooit een cnc portaalfrees gebouwd. Dus dat is het makkelijkste stuk..
Ik kan vinden dat ik m in november 2015 heb gemaakt, en wrs ook gepost maar kan het niet vinden..
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door kampo »

M2 schreef:...Hoe ik ze schakel ben ik nog niet helemaal uit. Of via een relais op de achteruitrijverlichting, of misschien wel via de achtermistlampen. Sowieso komt er nog een schakelaar tussen op het dashboard.
Is een draadloze afstandbediening geen optie ? Kan goedkoper zijn en
je hebt geen gedoe met relais, bekabeling en schakelaars op meerdere plaatsen.
Aftakkingen op mist en achteruitrijlichten zijn al helemaal een ramp.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Cee Pee »

Bekabeling heb je sowieso want draadloze prik hebben we nog niet en wat voor moeite is het om daar een of twee schakelaars in mee te nemen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Ik zit nog een beetje in mijn eigen brain te stormen. En misschien hebben mensen wel een creatief idee hierover.

Stel dat ik de lampen met een relais via de achteruitrijverlichting schakel, en daarbij uiteraard de 'hoofdschakelaar' ergens op mijn dashboard, dan kunnen de lampen alleen aan in de achteruit.
Stationair draaien (in de vrij) gaat dan niet.
Dus dacht ik om de lampen dan misschien via de achtermistlamp te schakelen. Dan kan ik in ieder geval stationair draaien en een boel licht hebben als ik achter de camper wat langer iets wil doen.
Dan moet dus het dim/stadslicht aan, de mistverlichting, en de ' hoofdschakelaar'.

Mijn Monique zei toen: 'Misschien vind ik het wel prettig om 's nachts even het snel het licht aan te kunnen maken achter de camper. Stel dat we iets geks horen/niet vertrouwen'.
Tja, dat wordt dan lastig, want dan moet hij dus op contact/in de achteruit/mistlamp.....
Ook nie handig dus.

Nu heb ik twee ronde tuimelschakelaars met een flink felle rode verlichting hier liggen. Ik kan natuurlijk ook die rechtstreeks achter de start- dan wel huishoudaccu monteren (op het dashboard) , en zorgen dat ik deze dan ook beide aan moet zetten wil ik licht hebben. Zodat het niet per ongeluk in de Gotthardtunnel heel erg stil wordt achter me als ik mijn lampjes aanzet.....
Die twee felle rode lampjes vergeet ik ook niet zo snel uit te zetten.

Is dat een gek idee van me??
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Kroppie »

dat laatste lijkt mij de beste oplossing , ben je ook geheel vrij om de lamp te gebruiken wanneer je wil, want waarom zou je beperkingen inbouwen, schakelaar met een waarschuwing, op hh of startaccu, perfect

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door Bakkertjes »

Je kan ze ook monteren met een paar diodes er tussen, gaan ze aan wanneer je achteruit rij en wanneer je ze zelf aan zet
:cheers:
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door awaza »

Je kan er ook nog een afstandbedieninkje bij maken.
Als deze de benodigde stroom niet schakelen, dan laat je de afstandbediening een relais schakelen.

Groet , Allard
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door kampo »

Om al die redenen moet je mijn opmerking om hiervoor een draadloze afstandbediening te gebruiken serieus nemen.
Bovendien is dat goedkoper en velen hebben het je voor gedaan voor deze toepassing.

Denk eraan dat die verlichting ook als afschrik of veiligheidverlichting kan dienen bij een nachtelijke overval.
Bij mij is de buitenverlichting ook vanuit mijn bed te bedienen.
Alles bekabelen met verschillende schakelaars, relais en diodes is echt veel meer werk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

Heb je daar een voorbeeld van Kampo?
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werklamp: extra achteruitrijverlichting



Bericht door M2 »

En zo is het uiteindelijk geworden.
Heb 2 voetjes gemaakt en op het dak gekit met Bison Polymax. Een alu-profiel van 1 meter bij 2x2 zwart gespoten en daarin bevestigd. De lampen op de uiteinden en de snoeren netjes door het profiel laten lopen. Door een dubbele dakdoorvoer naar binnen. De kabel naar voren was onderhand het meeste gepruts.
Ik heb vanaf de huishoudaccu's (onder de bijrijdersstoel)een kabel (met zekering) naar het dashboard laten lopen en vanaf de schakelaars naar de lampen.
Omdat ik ze goed in zicht wilde hebben heb ik ze gemonteerd boven de pook. Dat ging ook prima want ik kon dat kapje er zo af trekken.
Om te voorkomen dat ik per ongeluk een schakelaar indruk in de Gotthardtunnel en vervolgens het ongeluk van de eeuw op mijn geweten heb, heb ik er 2 gemonteerd. Beide moeten ingeschakeld zijn anders werken de lampen niet.
Op deze manier kan ik de lampen te allen tijde gebruiken, dus ook zonder eerst het contact in te schakelen, in de achteruit, verlichting aan, en noem maar op.

Oh ja, en ze geven een bal licht.....
Camper_Ledworklights_3.jpg
Camper_Ledworklights_3.jpg (157.81 KiB) 836 keer bekeken
Bijlagen
Camper_Ledworklights_2.jpg
Camper_Ledworklights_2.jpg (242.45 KiB) 836 keer bekeken
Camper_Ledworklights_4.jpg
Camper_Ledworklights_4.jpg (196.88 KiB) 836 keer bekeken
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Plaats reactie