Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door de Jonckheer »

220 watt. Leuk als je aan de paal per kw moet betalen. Kassa!
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

@rongreven: een nieuwe camper is gelijk als een nieuwe speeltuin. Ik ben vandaag achter gekomen dat de EBL voorzien is van zonnepaneel aansluiting!

@de Jonckheer: idd. Op de wintercamping heb ik de koelkast 6 dagen aan de stroom aangesloten


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door rongreven »

Wel een aansluiting, alleen de regelaar hoort daar dan wel apart bij.
Schaudt lr (s) 1214
Groet, Ron Greven
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

Doh! Ik was al lekker aan het kijken naar een zonnepaneel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

Trouwens, de EBL is electroblock 208S.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door rongreven »

Het hoeft natuurlijk geen Schaudt regelaar te zijn, maar wel één die op de Schaudt 208 S aangesloten kan worden.
Het voordeel van aansluiten op de EBL is, dat je op de originele display het laden kan zien.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door Kroppie »

het nadeel is(vind ik) dat via de ebl ook weer extra verliezen geeft, en dat kijken op dat display leer je ook gauw af, als de zon schijnt weet je dat er geladen word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

Wat kan je op de display zien? De display van mijn Sun Living laat alleen de voltage van huis accu en start accu zien.

Ik ben gewend met Steca PR2020 waar je ampère van de laadstroom, voltage van huisaccu, totaal ampère geladen en gebruikt, etc.

Voordeel is van een geïntegreerde EBL en zonnepaneel laadregelaar is dat er maar één laadkabel is naar de accu. Voorheen heb ik een Steca, EBL en CTEK lader aan de huisaccu aangesloten. Ik was bang dat de laadstroom van ene lader de elektronica van andere slimme laders zou misleiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door Kroppie »

een lader die slim is ???, nog nooit meegemaakt, wel laders met een hoop mogelijkheden, of die allemaal zinvol zijn.???

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door rongreven »

AbelWei schreef:Wat kan je op de display zien? De display van mijn Sun Living laat alleen de voltage van huis accu en start accu zien.

Ik ben gewend met Steca PR2020 waar je ampère van de laadstroom, voltage van huisaccu, totaal ampère geladen en gebruikt, etc.

Voordeel is van een geïntegreerde EBL en zonnepaneel laadregelaar is dat er maar één laadkabel is naar de accu. Voorheen heb ik een Steca, EBL en CTEK lader aan de huisaccu aangesloten. Ik was bang dat de laadstroom van ene lader de elektronica van andere slimme laders zou misleiden.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Via de EBL aangesloten zou je de laad/ontlaad amperes op het paneel kunnen zien.
Maar dan moet het paneel wel die mogelijkheid hebben natuurlijk.
Anders gewoon weer met een Steca gaan werken.
Groet, Ron Greven
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

Kroppie schreef:een lader die slim is ???, nog nooit meegemaakt, wel laders met een hoop mogelijkheden, of die allemaal zinvol zijn.???

jos
Ik dacht de laadstroom en laad patroon (continu of intermitterend) van CTEK, Steca en EBL allemaal afhankelijk zijn van de voltage van de accu. Stel als de camper in de zon zou staan en aan de wal is. Steca zou de accu oplaadt via de zonnepanelen. EBL en CTEK zouden de voltage van de laadstroom van Steca detecteren en vervolgens de accu niet meer laden omdat ze denken dat de accu vol is. In de handleiding van CTEK staat erin dat het toestel in staat is om de laadkarakterstiek van hh te leren. Met laadstroom van verschillende bronnen zou CTEK helemaal in de war zijn.

Of ben ik diegene die in de war
Afbeelding



Sent from my iPhone using Tapatalk
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door AbelWei »

Nog even terugkomen op theorie.

De kk gebruik 230W bij 220v, dat is 1,05A. Met verlies van 15% door de omvormer komt het op 1,2A. Dan zou de kk theoretisch 1,2A*24u=
28,8A gebruiken per etmaal.

Als ik de kk laten draaien op 12v, dwz 190W. Dan trekt de kk 190/12=15,8A per uur en dus 380A per 24u.

Samenvattend: in 220V systeem gebruikt de kk 28,8A en in 12V systeem 380A!

Ben ik nou gek geworden of zit er een denkfout? Met 220V systeem kan ik het gemakkelijk een 500W omvormer 80Ah (huidige AGM hh accu)+ zonnepanelen. Met 220V is het onmogelijk tenzij dat ik een hh van minstens 509Ah aanschaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door myway »

Duidelijk een denk fout.
Op de omvormer moet je ook met 12 volt rekenen.
Hij zal dus via een omvormer nog veel meer gebruiken dan direct op de 12 volt.
Er zit niet voor niets gas op de koelkast.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Thetford n3000/3150 koelkast: 12v verbruik?



Bericht door hathi »

Vooral dat laatste,wat myway schrijft is voor Abel om over na te denken,naar mijn mening,het heeft zich al jaren bewezen,is veilig en goedkoop ,Ik zou niet weten,wat er dan op tegen is???
Hans
Plaats reactie